Annons

Budget-makro? close-up, reverseringsring, billigt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blizwire

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tidigare frågat (länk) om close-up filter för att ha ett budgetalternativ till macrofotografering (utan ett dedikterat macroobjektiv). Det visade sig dock vara ganska svårt att få till bra fokus med mitt Tamron 70-300 och +4 filter. Skärpedjupet blev extremt kort och det räckte med att röra kameran någon ynka millimeter för att tappa fokus helt.
The verdict - billigt och simpelt, men passar bara i "studiomiljö" (dvs med stativ och orörliga motiv)

Jag har ett Canon 50mm 1.8 också och i nästan alla recensioner så nämns det att man kan montera det bakofram med en reverseringsring och/eller adapterring (för att montera objektivet bakofram på ett annat). En viss Smurfguy har tidigare testat detta (länk) och resultatet ser ju riktigt nice ut jämfört med close-up filtren.
Dock är ju problemet med reversering att man måste ställa allting manuellt (i mitt fall innebär det även att bländaren måste ställas via kameran "vanligt" monterat, då det inte har en manuell bländarring). Plus att man riskerar att få damm/skit i objektivet om man har med det utomhus.

Det låter i mina öron som minst lika mycket meck som det är med close-up...

Frågan är då, hur gör man om man vill ta "riktiga" macrobilder på rörliga motiv, utan att lägga 3000 på ett dedikerat objektiv?
Med detta menar jag exempelvis på blommor utomhus (som ev rör sig lite i vinden), insekter (som ju oftast inte gillar att stå stilla) osv. Inte bara på mynt, tändsticksaskar o diverse andra saker man hittar i sin lägenhet.

Går det? Eller är alla sånna bilder man ser tagna med "riktiga" objektiv?

Det finns ju billiga objektiv också.. men är det ens lönt att satsa på ett objektiv med "fuskmacro" för 1000-2000 kr eller är det bara att slänga pengarna i sjön?

Borde man helt ge upp hoppet om macro tills man är beredd att lägga 2500-5000 kr på ett "äkta" macroobjektiv? (typ Canon EF 50/2.5, EF-S 60/2.8 eller EF 100/2.8)?
 
Du måste ju inte använda ditt fina objektiv till reverseringen...

De där reverseringsringarna jobbar med filtergängan, så det blir kompatibelt med "alla" tillverkares objektiv. Du kan mao fynda ett gammalt m42-objektiv eller vad som och vända det bara det använder rätt filter för din reverseringsadapter.

Annars kan du använda mellanringar mellan kameran och objektivet. Då kan du fokusera närmare och du riskerar inte att få bös på kontakterna, eftersom de är vända inåt i kameran som vanligt.

Att allt blir manuellt tycker jag inte är något jätteproblem, gör några provskott, eller slå igång bracketing på kameran och håll in avtryckaren. :)
 
Hej Martin, att ta makrobilder på rörliga motiv går inte så bra, i alla fall inte med vanligt utrustning. Du får börja med att ta bilder på stillasittande motiv. Gå upp tidigt på morgonen. Med "tidigt" menar jag inte kl 8 men vid gryningen, precis efter att solen gick upp. Då brukar insekterna sitta still och ofta är det också vindstilla så tidigt på morgonen. Småkrypen brukar sitta på växter och sova eller vila och man kan fotografera de utan att de flyger iväg.
När det gäller utrustning så rekommenderar jag dig att skaffa makrolins (försättslins) Raynox DCR-250. Sälgs t.ex. på Scandinavianphoto för ca 700kr. Många fotografer menar att makrolinser är dåliga, oskarpa osv. Lyssna inte på det i det här fallet. Raynox är utmärkt med mycket hög optisk kvalité. Du kan bara sätta det på t.ex. 50mm eller 100mm-objektiv och du får utmärkt makrokombination. Eventuellt behöver du använda blixt för att få tillräckligt med ljus, det kan du läsa genom att använda enkel diffusor som sprider och mjukarupp pop-upp blixten. Det finns en del info och bilder på utrustningen på www.makrofokus.se
 
Jag använder ett sådant kit till mitt 50mm 1.8: http://dx.com/p/meike-auto-focus-macro-extension-tube-set-for-canon-dslr-72650

Vet inte hur mycket bättre eller sämre det blir än med close-up. Skärpedjupet är ju rätt snävt, men det duger iallafall utmärkt till handhållet foto på stillastående mål i dagsljus.

Visst går det bra att använda mellanringar för att komma upp i förstoringsgrader, men de stjäl ljuset som är så värdefull vid makrofoto, en makrolins (close-up) gör inte det eller enbart marginellt. Om man använder mellanringar så får man anpassa bländare, tid eller ISO till minskad ljusmängd och det betyder antingen kortare skärpedjup, rörelseoskärpa eller mer brus, så jag rekommendera en bra makrolins. Jag skriver mer om ämnet på: http://makrofokus.se/blogg/2011/4/24/makrolinser-mellanringar-mm.html
eller:
http://makrofokus.se/blogg/2011/3/18/infor-ditt-val-av-makroobjektiv.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.