Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

budget eller lyx?

Produkter
(logga in för att koppla)

caman399

Aktiv medlem
Hej,

Jag hade varit tacksam för lite råd inför mitt ev. kameraköp. Jag har hittils haft en analog Minolta Dynax 5 som väl har gjort ett ganska bra jobb. En helt ok resekamera tycker jag och eftersom det är min första spegelreflexkamera har den varit fullt tillräcklig. Mycket har jag lärt mig och jag börjar nu kunna skilja på om det är mitt fel eller kamerans när ett foto blivit dåligt. Nu är jag väldigt sugen på att byta till digitalt...Och då är frågan till vilken kamera. just nu står jag inför 2 alternativ:

antingen en Konika Minolta 5D eller 7D till vilken jag kan använda mina gamla objektiv och därmed få ner priset till en lättsmält summa.

eller smälla till direkt och köpa en kamera jag kan växa i och ha länge. Dvs en Konika 200D...Råd har jag men det kommer svida lite.

Vad säger ni? Själva kamerahuset D200 är ju kanske inte så farligt dyr, däremot är jag rädd för vad ett "rättvist" objektiv kan kosta. Vad får man vara beredd på att lägga ut? Och vilka objektiv är det?

Är det en dum idé att köpa en sådan kamera nu...priserna kanske kommer att sjunka ordentligt om ett år eller två? Ett tredje alternativ är kanske att köpa KM och vänta ett antal år för att sedan byta...?

usch...beslutsångest

Ah, men budget är ju lyx!

I alla fall känns det så att gå över till en KM D5D från analogt, särskilt om man letar upp ett par skarpa gluggar till. :) Vilken du än väljer så kan du vara säkre på att få bättre bilder samt att förlora pengar på affären...

Jag har väl inte så mycket erfarenhet av olika systemkameror, men däremot känner jag väl igen mig i dina funderingar! :)

Tycker att du skall fundera lite mer på hur du skall använda kameran och på vad du kommer att värdesätta hos den.

5D och 7D har ju "bara" 6 MP jämfört med D200:ans 10 MP. Jag har själv en 7D och tycker att den upplösningen räcker alldeles utmärkt för åtminstone mina behov.
En 5D är lite mindre och smidigare att bära med sig, men den har t.ex. bara ett inmatningshjul som gör det lite omständigare om du hade tänkt dig att fota helt manuellt.

Har du objektiv som du är nöjd med så är det nog en bra idé att hålla dig kvar inom märket. Fast tänk på att när du istället för en 10X15-bild får se din bild uppförstorad över hela skärmen på datorn så kanske du inte tycker att objektivet håller måttet längre. Idag är kvalitén så bra på systemkameror att det snarare är objektiven som spelar in mest på slutresultatet.

Så jag tycker att du skall köpa en 5D eller en 7D och sen ev. lägga lite pengar på ett bra objektiv (kostar från c:a 4000 och uppåt) för att komplettera det/de du redan har. Skulle inte ens vilja kalla den lösningen för budget! :) Även om det inte blir lika "lyxigt" som att köpa en D200...

Men som sagt, det här är ju bara mina oerfarna tankar... :)

/Fredrik

med risk för att jag ger mig ut på djupt vatten... Konika 200D??? Finns det en sån modell? Är det möjligtvis en Nikon D200 du tänker på?? Isåfall så finns ju alltid 50mm/ f1.8 för strax över tusenlappen som billigt o rättvist objektiv, men huruvida det passar dina objektivbehov vet jag ju int.. Visst har D200 10Mp vilket ju kan va bra, men det ställer dock ganska höga krav på optiken, utan att vara expert på området så brukar nikons lite dyrare zoomar med f2.8 var rättvisa nog.. (med reservation för bristande kunskap:)

mvh Johan

Johan Ahlbom skrev:
Isåfall så finns ju alltid 50mm/ f1.8 för strax över tusenlappen som billigt o rättvist objektiv,

Helt rätt. Väljer man fasta objektiv istället för zoomar så kan det ju naturligtvis bli billigare än de 4000 kr jag skrev trots kalaskvalité. Jag är nog tyvärr lite insnöad på zoomar tror jag... :)

/Fredrik

caman399 skrev:
ojdå...jo men visst menar jag Nikon D200...

fortfarande beslutsångest...
Vi snackar ju trots allt ganska så stora prisskillnader mellan en Nikon D200 med optik & en KM D5D som du har några objektiv till, D7D är ett mellanalternativ som jag verkligen tycker att du ska titta på då du har objektiv sen förrut. Vet dock inte hur tillgången på nya D7D är idag & hur priserna ligger? Expert hade en fantastisk drive & sålde dem mycket billigt för ett tag sedan men när jag nu kikade in på Cyberphoto & Scandinavian så såg jag att ingen av dem hade någon KM-kamera.

Du kan mycket väl växa med en KM också men det är helt upp till dig om du tycker att du behöver de extra pixlarna samt det större systemurvalet som Nikonkameran kan erbjuda. Om du skulle köpa en KM så har du ju redan optik, en begagnatmarknad samt ett gäng tredjepartstillverkare som gör mycket fina objektiv rent optiskt sett.

KM:s försäljning samt urval är ju lite begränsat just nu sedan KM lämnade över systemtillverkningen till Sony. Vad som händer när Sony kommer igång & presenterar sitt kan vi bara sia om men dom har helt klart tänkt sig att satsa på detta, återstår bara att se hur?

Allt beror på vad du tänkt dig. Om du ska lägga massor av pengar på dyr optik under många år så ser Canon & Nikon i dagsläget lämpligare ut. Själv så har jag fotat i snart 30 år & har till min D7D för en spottstyver köpt begagnad optiskt fin optik med ett omfång som räcker åt mig livet ut, med viss reservation för att jag skulle fastna för fågelfotografering eller makro. Att komplettera detta är dock inget problem men jag har inga pretantioner att lägga ned så många tusenlappar per objektiv.

Vad jag menar är att ett stort fint system inte behöver vara så viktigt om man inte ska satsa stenhårt & lägga ned stora summor. Men det är klart att om du har pengarna & vill satsa hårt så ser ju D200 ut att vara en fantastiskt fin kamera!

//Larsa

Hej!
Jag kan ju beratta om min erfarenhet med budgetlosningen: Jag hade (har fortfarande) en Dynax 5 som jag gillade mycket men har nyligen skaffat en D5D.

Till min gamla kamera hade jag en zoom, 28-80mm (Minolta, kom med kameran), en telezoom (Sigma 70-210) och ett Minolta 50/1.7. Nar jag bytte till D5D kopte jag samtidigt en vidvinkelzoom, Tokinas 19-35mm.

Nar jag borjade fota med min D5D upptackte jag ganska snabbt, som nagon ocksa namnde harovan, att mina gamla zoomar inte var sa kul langre. Sa de ligger mest i ladan numera. Men 50mm-objektivet ar en frojd att anvanda pa D5Dn! Tokina-vidvinkeln ar jag ocksa nojd med, och dessutom har jag nyss skaffat ett begagnat Tamron 90/2.8 macroobjektiv som ar hur roligt som helst, och som ocksa ger mig en lite langre brannvidd istallet for de objektiv som jag har pensionerat.

En sak som jag gillade med min gamla Dynax 5 var att den var sa liten och latt, och en av mina favoritgrejer med D5D ar att den ocksa faktiskt ar relativt liten. Med 50mm pa funkar det att stoppa den i handvaskan (okej, den lite storre handvaskan, men iaf! :) och jag kan ta den med mig jamt. Sen har den allt som Dynax 5 hade plus en hel del andra finesser (inkl. antishake vilket funkar kalasbra!), vilket gor att det kanns som om jag tagit ett steg upp. Jag tror inte att jag kommer att behova en annan kamera pa manga ar. Det kanns som om "budgetlosningen" (kamera+tva objektiv ~ $1000) var helt ratt for mig! Det enda som jag saknar ar mojligheten att ga upp till hoga ISO med bra resultat (det blir faktiskt inte ok aven om det gar att stalla in anda upp till 3200) for t ex konserter med lite ljus, men jag kan ju anda kora film i min gamla Dynax 5 om jag vill!

/Pia

Johan Ahlbom skrev:
Isåfall så finns ju alltid 50mm/ f1.8 för strax över tusenlappen som billigt o rättvist objektiv, men huruvida det passar dina objektivbehov vet jag ju int.. Visst har D200 10Mp vilket ju kan va bra, men det ställer dock ganska höga krav på optiken, utan att vara expert på området så brukar nikons lite dyrare zoomar med f2.8 var rättvisa nog.. (med reservation för bristande kunskap:)

mvh Johan
En 50/1.8 till Nikon eller en 50/1.7 till KM är ett mycket bra & prisvärt val men måste ju kompletteras om man ska bli nöjd.

Ang. ljusstarka zoomar så behöver man inte gå på de dyra märkesobjektiven då det finns ett gäng sådana från tredjepartstillverkare som optiskt sett ofta håller lika hög kvalite & faktiskt i vissa fall även högre.

Prisskillnaden mellan dessa & originalobjektiven är oftast sååå stora så att man verkligen får fundera på om man behöver det där extra som märkesoptiken kan ge, ofta en kvalitetskänslehöjning, kanske extra tätning samt i vissa fall ngt bättre optiska egenskaper. Det sista dock långt ifrån alltid då vissa objektiv från "piraterna" faktiskt kan spöa mycket dyrare märkesoptik optiskt sett.

//Larsa

pial skrev:
Det enda som jag saknar ar mojligheten att ga upp till hoga ISO med bra resultat (det blir faktiskt inte ok aven om det gar att stalla in anda upp till 3200) for t ex konserter med lite ljus, men jag kan ju anda kora film i min gamla Dynax 5 om jag vill!

/Pia
Vill bara tillägga att D5D (likt D7D) har bra brusnivåer vid höga känsligheter om man jämför med konkurrenterna, den är alltså inte sämre än de andra, snarare tvärtom. Vad den tappar lite i jämfört med exempelvis Canons kameror är detaljupplösningen, den brusar dock mindre men skillnaderna är mycket små. De små kvalitetsskillnaderna som finns mellan kamerorna i denna klass är så liten så att den egentligen inte behöver diskuteras, finns andra saker som är viktigare att kika på.

En D5D/D7D bör brusa klart mindre vid 1600Asa än vad en film ger korn vid samma känslighet, detta märker men bäst om man skannar in en 1600 Dia eller neg & förstorar på skärmen...

Pia. Se till att hålla upp exponeringen, minsta lilla underexponering ger mer brus på alla digitalkameror. 1600 Asa är riktigt bra medan 3200 är gränsfall som på de flesta andra DSLR på marknaden...

//Larsa

Senast ändrad:
.Z. skrev:

En D5D/D7D bör brusa klart mindre vid 1600Asa än vad en film ger korn vid samma känslighet, detta märker men bäst om man skannar in en 1600 Dia eller neg & förstorar på skärmen...

Pia. Se till att hålla upp exponeringen, minsta lilla underexponering ger mer brus på alla digitalkameror. 1600 Asa är riktigt bra medan 3200 är gränsfall som på de flesta andra DSLR på marknaden...

Hm, jo, det ar ju klart, tack för tipset. Det kan vara att jag inte riktigt har koll på hur jag ska hantera höga iso för att få så lite brus som möjligt. Ska tänka på det nästa gång. Tur att det finns AS!
Sen så jämför jag väl svartvit film med snyggt korn med inte-så-snyggt digitalt färgbrus, och det ar ju knappast rättvist. Äpplen och päron, liksom :)

/Pia

Senast ändrad:
caman399 skrev:
fortfarande beslutsångest...

För att ställa en motfråga..

Lite tidigt ännu för o komma med välformulerade tankar.. :) men vid ett kameraköp bör man ju alltid ställa sig frågan vilka ens behov är?

Hur använder du kameran? (krav på
användarvänlighet o slitstyrka) vad fotar du? (krav på ISO-känslighet, sökaren, användarvänlighet, Reaktionstid, serietagning osv..)

Det finns mkt bra kameror att välja mellan o faktum är att de flesta ger superfina resultat med rätt person bakom spakarna.. Mao så är det viktigaste att hitta en kamera som passar dig o dina behov!

Ovanstående frågor gäller även objektiven, o i tillägg..
Vad har du för objektiv i dagsläget?

Är du nöjd med de brännvidderna, dvs känner du att de brännvidderna du har räcker till vad gäller brännvidden o avståndet till det du fotograferar?

Använder du mest Zoomar el Fasta objektiv?

Fotar du ofta i svag belysning, dvs behöver du objektiv med stor bländare?

Osv osv.. :)

Hehe, många frågor blir det o jag förstår din beslutsångest, men när du väl funnit ditt behov så brukar kameravalet bli enklare o chansen stor att du blir nöjd!

mvh johan

tack så jättemycket för alla bra inlägg...

Ja nej, det lutar ju mer åt KM, det känns som att utvecklingen fortsätter och om 2-3 år kanske det är helt andra priser på en kamera som D200..dvs om jag har behov av en sådan kamera en dag. Min fundering var bara´baserad på min erfarenhet att det alltid lönar sig att köpa bättre grejer om man är intresserad av något och utvecklar sig kontinuerligt.

Däremot, undrar jag varför Larsa tycker att D7an är ett mellanval...Är inte D7an och D5 ungefär samma kamera...för en priskillnad som är ganska stor..ca 2000 kr?

Sedan för att svara Johans mkt bra frågor: Jag sliter definitivt mkt på min kamera. Jag gillar att ha den i min handväska när jag är i en storstad (stor handväska). Dessutom är den ofta med mig på en sandstrand eller på ett snöat berg..dvs den är exponerad för alla möjliga temperaturer och väder. Men hittils har inte KM dynax 5 visat tecken på svaghet kvalitetsmässigt....

Däremot vad gäller min användning så är det väldigt brett. Jag gillar att spendera timmar på att ta "konstnärliga" foton, dvs konstiga objekt, linjer etc..vilket ställer lite krav på objektiven...Jag tycker mycket om makrobilder och ett Sigmaobjektiv jag har funkar för tillfället för det. Å andra sidan eftersom jag är aktiv sportare (skidåkning och kitesurfing) vill jag ha en kamera som funkar för sportfoto och där har jag hört att D5 sviker. Gällande fotografering i dålig belysning, så är det ett område jag inte har har så mkt erfarenhet av. Ofta tar jag med mig en liten digital kompaktkamera på kvällen. Däremot skulle jag gärna vilja kunna ta svartvita bilder med systemkamera i miljöer det är lite dåligt upplyst. Utrustning för det?

Och sista frågan gällande objektiv: vilka är bra tredjepvrtstillverkare?

ehh..lite mindre beslutsångest men fortfarande en del...

caman399 skrev:
Däremot, undrar jag varför Larsa tycker att D7an är ett mellanval...Är inte D7an och D5 ungefär samma kamera...för en priskillnad som är ganska stor..ca 2000 kr?
När D7D kom så var den rejält dyr jämfört med vad D5D någonsin kostat, detta märks i byggkvalite & ergonomi. Idag så har den några år på nacken & har gått ned i pris, D5D är ju lite nyare & till skillnad från D7D en instegsmodell men bildkvalitetsmässigt så är kamerorna identiska.

Du får känna på de båda & se vad du tycker. Jag tycker personligen inte att det finns någon jämförelse i ergonomi, hantering & känsla men vissa föredrar D5D för att den är mindre & lättare samt är lite mer "nybörjarvänlig" med färre knappar & har motivprogram.

Något jag dock är osäker på är huruvida det går att få tag på en ny D7D idag & till vilket pris, har du kollat det?

//Larsa

caman399 skrev:
Och sista frågan gällande objektiv: vilka är bra tredjepvrtstillverkare?
Man får plocka bland guldkornen hos dem, några exempel på bra tillverkare är: Tamron, Tokina, Sigma samt Cosina i nåt enstaka fall.

Om du vill veta mer om "Piratobjektiv" & modeller så finns oerhört mycket här på FS-forumen, om inte annat så är det bara att fråga...

//Larsa

ja, jag har hittat en hel del på nätet, nya, men de kostar ca 700 euro medan D5an kostar 500 euro. När det gäller den interna snabbheten, dvs inläggningen av bild på minneskort? Är de två likställiga?

Du uppfattar det som inga problem att kameran anses lite långsam?

Camilla

caman399 skrev:
ja, jag har hittat en hel del på nätet, nya, men de kostar ca 700 euro medan D5an kostar 500 euro. När det gäller den interna snabbheten, dvs inläggningen av bild på minneskort? Är de två likställiga?

Du uppfattar det som inga problem att kameran anses lite långsam?

Camilla
Detta med snabbhet är inte min starka sida då jag aldrig kör serietagning men så vitt jag vet så är dom likvärdiga i snabbhet men jag tror att D7D har större buffert, d.v.s. att man kan ta fler bilder i serie...

Den första firmwaren till D7D gjorde att kameran skrev oerhört långsamt till kortet, kanske det du läst? Min kamera som jag köpte för ett halvår sedan har den senaste firmwaren som gjorde kameran oerhört mycket snabbare.

//Larsa

EDIT: Ska tillägga att snabbhet & serietagning inte är KM-kamerornas starka sida, där är Canon 20D/30D & Nikon D200 bättre om man nu är en sådan som prioriterar detta...

aha, jo men det är det jag har läst. Vad är det man ska fråga efter om man vill ha den "uppdaterad". Är det någon som erfarenhet av detta på D5an?

caman399 skrev:
aha, jo men det är det jag har läst. Vad är det man ska fråga efter om man vill ha den "uppdaterad". Är det någon som erfarenhet av detta på D5an?
Detta gäller de första D7D som kom & inte 5:an.

Om man köper en begagnad D7D med gammal firmware så drar man hem den nya från KM:s hemsida & laddar in den i kameran...

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar