ANNONS
Annons

Brusreducering vid höga ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

andnils

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Pentax K200D, fotar i RAW och använder Apple Aperture. Jag har alltid upplevt att fotande vid högre ISO, redan från 400 och uppåt, blir brusigt. Jag har kört med "minsta brusreducering" som inställning. Nu ikväll så har jag laborerat lite med inställningarna.
Slutsats: jag tycker det blir minst brus när jag ställer in "ingen brusreducering".
Ni andra K200D-ägare, vad har ni för erfarenhet av höga ISO/brusreducering?

Inställningen i kameran om nivå på brusreduceringen påverkar JPEG, men inte RAW. Oavsett vad du ställer in den på i kameran så blir bilden i RAW-filen opåverkad. Däremot så sparas informationen om inställningen tillsammans med bilden, och det är möjligt att Aperture läser den informationen på ett särskilt sätt och blir förvirrad av den när du öppnar bilden där. Det kan jag inte svara på.

Det är bara Pentax PhotoLab som läser extrainformationen om kamerans inställningar på helt rätt och fullt sätt och kan använda dem.

Ahh! Givetvis så påverkas inte RAW-bilder. Borde ha tänkt på detta :)

Skillnaden som jag upplever kan ju vara Aperture som hittar på något kanske...
Det är kanske värt att testa Pentax PhotoLab - jag har inte ens installerat det ännu - för att se hur den klarar av "RAW framkallningen".

Tack för tipset!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar