Annons

Brusiga och oskarpa nattbilder, D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför ligger inte objektivets oändlighetsfokus i det allra yttersta läget där fokusringen stoppar?

Finns det någon fördel med detta (att man får oskärpa i yttersta läget) som kan användas på något sätt, eller är det bara en dum konstruktion?

Jag talar om kitobjektivet Nikon 18-70 mm.

/Robert

Jag vet att det har skrivits om det i forumet tidigare, kom inte ihåg men det kan ha varit något med utvidgningen i värme eller kyla som gör att oändlighet är lite mer i normala fall, men jag är inte hundra på det.

Störande är det iaf eftersom man måste vara extremt noga med fokusringen. Mycket bekvämare ifall man bara behövde dra den i botten. Lätt är det inte att se när det är mörkt och har en liten sökare.

Jag tror att det är autofokusens fel - alla mina gamla manuella objektiv (M42 och LTM) stoppar precis på oändligheten. Antagligen så vill man ha lite extra utrymme så att inte autofokusen står och slår mot ändläget..

/Anders

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att det bara är vissa _zoomar_ som har den här egenheten.

Att fokus förskjuts när man zoomar med vissa gluggar är ju ett känt problem. Om fokus inte stämmer på ex 2 m avstånd så är det ju inte konstigt om det inte stämmer på oändligt heller.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto