Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brusiga och oskarpa nattbilder, D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför ligger inte objektivets oändlighetsfokus i det allra yttersta läget där fokusringen stoppar?

Finns det någon fördel med detta (att man får oskärpa i yttersta läget) som kan användas på något sätt, eller är det bara en dum konstruktion?

Jag talar om kitobjektivet Nikon 18-70 mm.

/Robert

Jag vet att det har skrivits om det i forumet tidigare, kom inte ihåg men det kan ha varit något med utvidgningen i värme eller kyla som gör att oändlighet är lite mer i normala fall, men jag är inte hundra på det.

Störande är det iaf eftersom man måste vara extremt noga med fokusringen. Mycket bekvämare ifall man bara behövde dra den i botten. Lätt är det inte att se när det är mörkt och har en liten sökare.

Jag tror att det är autofokusens fel - alla mina gamla manuella objektiv (M42 och LTM) stoppar precis på oändligheten. Antagligen så vill man ha lite extra utrymme så att inte autofokusen står och slår mot ändläget..

/Anders

Rätta mig om jag har fel, men jag tror att det bara är vissa _zoomar_ som har den här egenheten.

Att fokus förskjuts när man zoomar med vissa gluggar är ju ett känt problem. Om fokus inte stämmer på ex 2 m avstånd så är det ju inte konstigt om det inte stämmer på oändligt heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar