ANNONS
Annons

Brusiga negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej,

jag har råkat ut för brusiga färgnegativ på sistone. Kan det bero på att filmrullen har legat för länge - kanske ett par år i värsta fall - innan jag använde den? Eller har det med framkallningen att göra?

Bruset syns i skuggorna och ser ut ungefär som det skulle göra från en billig digitalkamera. Jag använder en 35-mm kamera.

Tack på förhand för era kloka svar.
Erik

Hej!

Antagligen så har du underexponerat de gamla rullarna.. Färsk färgfilm måste i stort sett alltid överexponeras ca 1 steg och gammal film ännu mer. Iso-talen på filmerna är glädjesiffror från tillverkarna. De stämmer endast hyffsat på dia-film.

Ett till problem kan också vara att där du lämnat in rullarna har använt dåliga/gamla vätskor..

Men börja med att exponera rullarna rätt.

Lycka till!

Mvh: Danne

Jag har i och för sig oftast lyckats bra med att fotografera på angiven ISO. De här gamla filmerna ska jag dock för säkerhets skull överexponera lite grand. Högdagrarna är ju fortfarande fina.

Ni som kan trolla digitalt. Kan man behandla bruset på något vis i photoshop?

Erik

Jag brukar kopiera bakgrundslagret, lägga en lätt gaussisk oskärpa på några pixlars radie, och lägga lagerkopian i blandningsläge "färg". På så vis blir man av med färgbruset, men behåller en monokrom kornighet, som brukar vara lättare att acceptera.

Hej igen,

jag får ingen ordning på det.

Skulle du inte kunna utveckla "lägga lagerkopian i blandningsläge "färg""? När jag lägger andra blandningslägen uppkommer de mest tydliga effekter. Men när jag väljer "color" ser jag ingen skillnad alls före och efter "blending". Förvirringen kommer säkert av att mitt Photoshop (CS) är på engelska.

tack på förhand!
Erik

Ok, om du zoomar in kommer du se att bruset är monokromt och inte färgflammigt, vilket åtminstone jag sväljer mycket lättare. Kornigheten i sig är kvar. Finns en massa brusreduceringsmetoder som smetar ut kornet, men det har jag inte koll på.

Det gamla mörkrumstricket nylonstrumpa under förstoringsobjektivet för att minska kornet går att efterlikna med ibland hyfsat och ibland dåligt resultat: gaussisk oskärpa igen, men blandningsläge "darken". Sen får man maska en hel del, för det kan få lite knasiga bieffekter.

Faktum är att det finns en anledning att man säger just ISO. Det är standardiserat hur films känslighet uppmäts. I och med att förfarandet med att ta fram bilder varierar beroende på vilken typ av film det är. E6 (dia), C41 (färgneg) eller svartvit har man alltså lite olika sätt att mäta känslighet. Detta är sedan mer eller mindre likt hur din ljusmätare fungerar (eller hur man använder den). Ljusmätningen i kameran är sedan sannolikt mest anpassad efter hur en diafilm beter sig, eftersom det är för en sådan som minst möjligheter finns att påverka de slutgiltiga bilden efter exponeringen och dessutom har de striktaste kraven på motivkontrasten.

Det "faktum" som Danlo nämner är alltså en effekt av sättet att mäta ljuset (även framkallningsförfarande) i förhållande till iso standarden för färgnegativ.

Rörande kornighet i lågdagrar har jag dock samma erfarenhet som Danlo. Viss överexponering gynnar ett mindre korn när det gäller färgnegativ. Detta gäller dock inte svartvit film. Där är det snarare tvärt om.

Kvinnors beteende eller påverkan på oral sinnesförnimmelse vad gäller deras genitalier som funktion av tilltagande ålder ISO standardiseras dock vad jag vet inte. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar