raskolnikov
Aktiv medlem
Hej. Jag plåtade konsert inomhus med skum belysning. strålkastarljus ovanifrån så att frontsångerskan fick hårt ljus i ansiktet men svagt på resten av kroppen, sedan lila bakgrundsljus. Jag var tvungen att gå upp på iso 1600 f 2.0 för att få ngt skarpa bilder 1/80. Vitbalanserade aldrig för att jag plåtade i Raw och tänkte att det kan jag fixa när jag kommer hem + att det verkade som om ljuset skiftade. Nu är min fråga: Var detta en miss? Jag har testat alla möjliga kombinationer av tint och kelvingrader, bästa resultat var 1800 och +10 tint. Men inte bra. Men det stora problemet var att i luften som inte var helt mörk bröt ett grymt påtagligt blått/lila brus fram. Försvann för att bli svart när bakgrunden var rätt exponerad men då var marit bergman själv mörk som ett troll. Jag trodde jag kunde plåta men resultatet blev riktigt kasst om jag får säga det själv. Sedan satte det svaga ljuset ner prestandan rejält på AF i min ist*ds, riktigt trist då man tryckte av några kanonskott kompositionsmässigt men väl hemma så ser man att den är oskarp och brusig som jag vet inte vad. Var kommer bruset ifrån? Blir nog inte sådär påtagligt i en jämnare belyst miljö.
Nu är det försent att göra ngt åt men jag vill veta om situationen kan ändras till nästa gång ifall jag vitbalanserar på plats istället... Går det att vitbalansera när man plåtar i färgat ljus eller ska man bara skita i det och låta artisterna bli lila blå och gröna???
Nu är det försent att göra ngt åt men jag vill veta om situationen kan ändras till nästa gång ifall jag vitbalanserar på plats istället... Går det att vitbalansera när man plåtar i färgat ljus eller ska man bara skita i det och låta artisterna bli lila blå och gröna???