Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brus med Z3

Produkter
(logga in för att koppla)

slammis

Aktiv medlem
Har nyligen sålt min Canon A80 och köpt en Dimage Z3 efterom jag har behov av den större zoomen. Min A80 var ibland seg med focus men bilderna blev alltid knivskarpa och så gott som brusfria. Irriterar mig på att samtliga bilder jag tagit hittils med Z3an är brusiga. Beror detta på den mindre CCDn? Kan man lösa problemet genom att minska bildstorleken och på så sätt få mer utrymme per pixel på en CCD? Blir bilderna vid pappersframkallning i så fall sämre eller kan man minska storleken till en viss nivå utan att framkallning (10x15) påverkas något?
 
Ja, det är för att CCD:n är mindre (kanske i kombination med andra saker).
Den data som kommer från CCD:n är alltid densamma. Minskar du storleken i kameran kommer kameran resampla bilden till den mindre storleken. Man får alltså inte mindre brus. Det blir dock lite mindre påtagligt då det "slätas ut" lite i nerminskningen av bilden, men samtidigt förlorar man ju detalj.

Om du till varje pris vill bli av med bruset kan det kanske vara värt att införskaffa en licens av Neat Image istället, eller, för den delen, ladda hem demoversionen, som fungerar, men har vissa begränsningar.

Jag tycker dock inte de bilder som jag sett som är tagna med Z3 har varit påtagligt brusiga. Däremot har jag sett en del heta pixlar i nattbilder med långa exponeringstider.
 
Tackar för svaren. Får väl försöka leva med den lite högre brusnivån och prova Neat Image om det blir allt för dåligt.

Eftersom en större CCD i Z3 inte skulle kosta många hundringar extra misstänker jag att KM använder 1/2,5 för att spekulanter på A1/A2 inte ska välja den billigare Z3an istället.
 
En mindre sensor är inte bara billigare, det gör oxå att man kan göra objektivet mindre (och billigare).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.