Annons

Brus med PhtoshopRAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Jag märkte att det blev brus på himlen på en bild jag tagit med min EOS 20D och ISO 400, på en papperskopia i formatet 35*50 cm syns det tydligt. Tyckte att det var märkligt eftersom 20D ska ha lågt brus, och senare upptäckte jag att det var betygligt mindre brus på JPG-bilden (jag brukar fota med RAW+JPG). I dag testade jag att konvertera från RAW till TIF med RawImageTask och blev det ungefär lika lite brus som på JPG-bilden. Är det flera som märkt detta? Jag testade min G6:a med samma resultat. Här har jag klippt ut en del av himlen på bilden konverterad med Photoshop. Luminance Smoothing och Sharpness är båda inställda på 25%.Det blir brus även på en grå himmel med RAW men inte med JPG.
 

Bilagor

  • img_7852 klipp.jpg
    img_7852 klipp.jpg
    24.4 KB · Visningar: 630
Senast ändrad:
Här är ett utklipp från bilden jag konverterade med RawImageTask.
 

Bilagor

  • img_7852 klipp tif.jpg
    img_7852 klipp tif.jpg
    17.4 KB · Visningar: 618
hahaha det här är så skrattretande så jag dör
brusjägare, snälla, ta det lugnt, lite mikroskopisk brus här eller där spelar inte så stor roll...
 
popboydeluxe skrev:
hahaha det här är så skrattretande så jag dör
brusjägare, snälla, ta det lugnt, lite mikroskopisk brus här eller där spelar inte så stor roll...

Det syns som sagt tydligt i formatet 35*50 cm och det syns bättre på okomprimerade bilder än på JPG-bilderna här. Det går naturligtvis att ta bort bruset men jag undrar varför det syns mer med PS Raw.
 
Som du själv nämnt så kan man ju jobba med Luminance Smoothing och likande i Photoshops RAW-konverterare och jag misstänker att grundinställningarna där (25%) är betydligt mer moderata än vad din kamera är inställd på att använda till Jpeg-bilderna. Som jag förstått saken så inverkar inga inställningar som handlar om att processa bilden efter linsen och cmos-sensorn själva CR2-filen.
 
popboydeluxe skrev:
hahaha det här är så skrattretande så jag dör
brusjägare, snälla, ta det lugnt, lite mikroskopisk brus här eller där spelar inte så stor roll...

om du inte är intresserad av teknik varför gör du dig då besväret att lägga dig i diskussioner i teknikforumet?
 
josef_k skrev:
Som du själv nämnt så kan man ju jobba med Luminance Smoothing och likande i Photoshops RAW-konverterare och jag misstänker att grundinställningarna där (25%) är betydligt mer moderata än vad din kamera är inställd på att använda till Jpeg-bilderna. Som jag förstått saken så inverkar inga inställningar som handlar om att processa bilden efter linsen och cmos-sensorn själva CR2-filen.

Tack för svaret! Bilden konverterad med PS Raw blir dock betydligt brusigare än jpeg-bilden även med 100% Luminance Smoothing och ingen skärpa.Skärpan är bra på jpeg-bilden liksom på den konverterad med RawImageTask.
 
Jag har också märkt det o konverterar med programvaran jag fick med min 20d då photoshop ger mycket sämre bilder vad gäller ljus o brus.
 
Samma här...

Jag har också uppmärksammat att kvalitén i RAW-formatet är betydligt sämre än JPG-formatet. Därför använder jag nästan bara jpg. Jag är inte ett dugg imponerad över det flashiga RAW-formatet.
 
Har också upptäckt att Photoshops RAW-konverterare inte riktigt håller måttet. Använd istället Canons egna (ger samma bildkvalitet som JPG-varianten) eller ännu hellre PhaseOnes RAW-konverterare http://www.phaseone.com/.

PhaseOnes ger superba bilder ifråga om kvalité. Deras brusreducering är hästlängder bättre än den i Photoshops RAW-konverterare.
 
Alfisto skrev:
Har också upptäckt att Photoshops RAW-konverterare inte riktigt håller måttet. Använd istället Canons egna (ger samma bildkvalitet som JPG-varianten) eller ännu hellre PhaseOnes RAW-konverterare http://www.phaseone.com/.

PhaseOnes ger superba bilder ifråga om kvalité. Deras brusreducering är hästlängder bättre än den i Photoshops RAW-konverterare.

Jag har laddat ner och testat den men det verkar inte gå att justera färger som man kan i PS RAW. Gillar denna funktion. Finns det någon liknande i PhaseOnes som jag missat? Laddade ner den billigaste varianten.
 
ANNONS