Annons

Brus i K20d jämfört med K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
I nästa modell kommer dom att offra lite brus för att pressa upplösningen till 18Mpx och så upptäcker alla hur oskarpa objektiven är ;)

Jag skulle inte säga oskarpa, men att upplösningen inte längre räcker till. Det har jag redan drabbats av med mitt superfina M200/4 som har bland den snyggaste bokeh jag känner till. Upplösningsmässigt orkar det dock inte med K20D, men det är ju förstås bara ett problem om man pixelpeepar, men det gör man ju :) Kommer nog bli ett 200/2.8 när de går att få tag på.

Man får lite en känsla av att 15 mp upplösning tangerar vad bra optik kan prestrera på aps-c. I så fall en rätt lämplig upplösning som också räcker till ointerpolerade A3 i 300 dpi. Vem behöver mer?

Det är väl redan omskrivet i tråden att K20 brusar ett steg mindre. Det är iaf den uppfattningen jag fått från 100% crops men egentligen skall ju bilderna likställas så svaret kanske borde vara 1,5 steg.

En annan viktig skillnad är att K20 har mindre tendeser till banding på högre ISO, kan vara värt en hel del det också.

Har samma problem, det är bara mitt SMCF-DA 100/2.8 macro som är "skarpt" på min K20D...
Har dock inte fotat så mycket med mitt nya (beg) Sigma 70-200/2.8 än, men det jag sett ser bra ut.

I nästa modell kommer dom att offra lite brus för att pressa upplösningen till 18Mpx och så upptäcker alla hur oskarpa objektiven är ;)

Vem är det egentligen som har behov alla dom där förbannat många pixlarna? :) Pentax har ju ändå ingen proffs-linje bland sitt utbud, så det känns som win-win för tillverkarna att pressa ner så många pixlar som möjligt så vi måste fimpa alla objektiv som inte längre håller måttet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar