Annons

Brus i K20d jämfört med K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Nu när jag har börjat fota på M-läge så har en helt ny värld öppnat sig! Inomhus är jag tvugnen att skruva upp ISO't och märker av en hel del brus. Därför undrar jag hur K20D står sig mot K10D när det gäller brus? Är det stor skillbad? Märker att jag gärna vill gå upp till ISO800 (ibland 1000!) och det blir lite brusigt på min K10D... Kanske en beg. K20D kan vara något för mig?

Är det Nikons D700 osv som är mest brusbefriade idag?

Vad skall du använda bilder till?

Såvida du inte skall göra 70x100 cm förstoringar, eller skall sälja bilder till reklam, så tycker jag inte bruset har någon praktisk betydelse idag. Jag fotade på ISO3200 med min gammla *ist DL och det fungerar för webben och 10x15 kort och den brusade betydligt mer än K10D...

Vad skall du använda bilder till?

Såvida du inte skall göra 70x100 cm förstoringar, eller skall sälja bilder till reklam, så tycker jag inte bruset har någon praktisk betydelse idag. Jag fotade på ISO3200 med min gammla *ist DL och det fungerar för webben och 10x15 kort och den brusade betydligt mer än K10D...

Okejdå! Jag skall inte vara så kräsen. ;) De skall läggas upp på nätet........ på en blogg........... med typ 500px bredd........ *harkel* JAA jag hör själv hur dumt det låter! ;)

*klappar lugnande på K10'n, du skall inte bytas ut!*

Det är väääääldigt lätt att sitta och titta på enskilda pixlar och tänka "ojojoj" det här duger inte.... det är hela bilder man tittar på, och så måste de bedömas när man avgör om bruset är "användbart" eller "för mycket".

För webben kan du nog lugnt köra på 1600 skulle jag säga, iallafall om du gör det med omdöme.

Ja ta ett djupt andetag och tänk efter, för inte alls länge sedan var k10a'n bland det bästa som fanns. Folk häpnade, och tro det eller ej, den kan fortfarande ta bra bilder.

Jag gick och köpte mig ett nytt objektiv istället. För det är trots allt det jag saknat. Jag gillar ju min K10D massor, så nu finns inte K20 tankarna kvar längre.

Jag tycker det är åtminstone 1 stegs skillnad i bruset. K10 blir brusig redan vid 800, medan K20 blir motsvarande vid 1600. Dessutom tycker jag bruset är snyggare (mer kornlikt) på K20. Färgbruset är mycket lågt förutom på högsta ISO. Jag använder fortfarande båda kamerorna, men vid mörkerfoto känns det inte meningsfullt att släpa med sig ett andrahus, K20 är så pass mycket bättre, så man får helt enkelt byta objektiv. Dagtid funkar K10 utmärkt som andrahus. Hittils har jag inte ångrat att jag inte tog en viss bild med K20 istället för med K10, men det beror kanske på att jag vet vilka bilder som kräver K20. Om bildean har stor kontrast tycker jag K20 är betydligt bättre också. Däremot gillar jag inte 200% dynamikinställningen. Har fotat med den flera gånger vid solsken eller andra kontrastrika situationer. Jag tycker det get mer brus än det ger ökad dynamik, så jag nöjer mig nog oftast med standardinställning numera.

Jag har tagit bilder med min K100D på iso 3200. Dem har jag faktiskt sålt till turistbyrån. Visst brusreducerade jag lite, men inte mycket. Bilderna är fullt användbara. Men en K20D är nu äntligen på väg från Cyber.=)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1144862.htm?set=mp

K100 hade ju en känt mycket lågbrusig sensor. Man undrar hur lite brus man skulle få med en 6MP-sensor med dagens teknik istället för nästan 15MP. Men med K20 känns som sagt var inte brus som något roblem längre, och då uppskattar man upplösningen. Jag är övertygad om att du kommer att uppskatta K20 minst lika mycket som du uppskattat K100.

...men jag kanske hade ett dåligt ex av K10 och har fått ett bra ex av K20, vad vet jag.
Mina bilder med 10 megapixlars upplösnnig ligger runt 7 meg, det är nästan 2 meg mer än med K10:an.
Och vad skulle skillnaden vara? Knappast mer brus i vart fall.
Men...bortsett från det, jag är avis på ditt 50-135.

lm

igår kom jag hem efter en helgs klättring vid ågelsjön. fotade en del, ett par bilder tog jag min min kompis som stod o säkrade nere i den murriga barrksogen. när jag kollade på bilderna i datorn reflekterade blev jag förundrad över att jag hade lyckats få skarpa bilder i det ljuset med ISO 100. till min förvåning visade det sig att jag använt 800, inte 100. men skillnaden var så liten att jag inte märkte det vid en snabb granskning.

SÅ bra är sensorn och signalbehandlingen.

Jag har råkat ut för samma sak. Har råkat fota vid iso 800 av misstag och trott att det var iso 100. Tyckte det var märkligt att kameran uppfattade ljuset så starkt när jag tyckte det var dunkelt. Hemkommen upptäckte jag "misstaget". Är ju i princip ingen skillnad på bruset i hela intervallet mellan iso 100 och 800. Fantastiskt! =)

I nästa modell kommer dom att offra lite brus för att pressa upplösningen till 18Mpx och så upptäcker alla hur oskarpa objektiven är ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar