Annons

Brus D70/D100 - D1X - D200 ? (beslutsångest)

Produkter
(logga in för att koppla)

schaki

Aktiv medlem
Har under en längre tid funderat på att byta upp mig, men är inte helt på det klara med vilken av följande modeller som skulle passa mig bäst.

Ett är iaf säkert, jag vill ha ett hus som genererar lågt brus även på lite högre iso-tal.

5mp som D1x erbjuder är fullt tillräckligt för mig.

Jag fotar sällan sport, men ofta macro, därav kan D100'an va intressant då den har spegeluppfällning, vilket inte D70 ger möjlighet till.

D1x'en har ryckte om sig att brusa mindre än t.ex. D70 stämmer det, också på lite högre fall?

Enligt användare här på fotosidan ger D100 samma bildkvalitet vid Raw och tycks inte brusa mer, gäller det även på högre iso, vad brus beträffar?

D200, vet jag redan att Iso 800 är max, om man vill ha användbara bilder.

Vad jag funderar på är hur dessa 4 modeller står sig mot varandra på iso-tal som 800-1600. (antar att iso 3200 inte är riktigt användbart på något av husen)

schaki skrev:
Har under en längre tid funderat på att byta upp mig, men är inte helt på det klara med vilken av följande modeller som skulle passa mig bäst.

Ett är iaf säkert, jag vill ha ett hus som genererar lågt brus även på lite högre iso-tal.

Jag fotar sällan sport, men ofta macro, därav kan D100'an va intressant då den har spegeluppfällning, vilket inte D70 ger möjlighet till.

D1x'en har ryckte om sig att brusa mindre än t.ex. D70 stämmer det, också på lite högre fall?

Enligt användare här på fotosidan ger D100 samma bildkvalitet vid Raw och tycks inte brusa mer, gäller det även på högre iso, vad brus beträffar?

Vad jag funderar på är hur dessa 4 modeller står sig mot varandra på iso-tal som 800-1600. (antar att iso 3200 inte är riktigt användbart på något av husen)
Enligt vad jag kunnat läsa mig till så brusar nog D1X mer än D70, vidare kan jag utifrån egna erfarenheter försäkra dig om att brusegenskaperna på D200 är bättre än på D70s. Dessutom så ger de extra pixlarna en högre brustolerans vid eventuella delförstoringar. Med bra ljusförhållanden så kan du ta väldigt rena bilder på upp till Iso 640 med D200. Efter det så bör du så att säga gilla det brus som uppstår. Själv försöker jag hålla mig under eller max upp till 400 Iso. Nikon D100 vet jag väldigt lite om, så den modellen avhåller jag mig ifrån att uttala mig om. Angående D200 så har jag sett bilder tagna på Iso 800 som sett väldigt brusfria ut, men jag vet inte om de varit efterredigerade.

schaki skrev:

Varför skulle bilder från d200 inte vara användbara vid ISO1600? Om bilden är någorlunda korrekt exponerad så är det inga problem att skriva ut ISO1600-bilder med bra kvalitet i A4 vid 300DPI enligt min egen erfarenhet (även tidningen FOTO visar detta i sitt test av D200). Men för optimal kvalitet så är det max ISO800 som gäller.

D200:s brus är också monokromatiskt till sin karaktär, alltså mer filmlikt vilket är en fördel då det uppfattas mindre störande.

Makro, spegeluppfällning och stativ låter ju annars som om du skulle kunna köra på lägre ISO.

D200 är den i mitt tycke, klart bästa kameran av de du nämner, dyrast också förståss.

alla kamerorna finns testade här (inkl brusprestanda):

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Nikon/

Senast ändrad:
Jag skulle rekommendera att du väljer mellan D200 eller D50 beroende på dina behov.
D50 duger gott till vad du nämnt. D200 ger vädertätat kamerahus och spegelfällning samt möjlighet att använda gamla manuellt fokuserade objektiv. Det sistnämnda är en bra sortimentsbreddning för makro. Autofokus bör man aldrig använda vid makro.
Spegelfällning änvänder jag med stativ för lnadskapsbilder, men aldrig spegelfällning för makro utomhus. Jag måste se i sökaren vad som händer med motivet och det styr tidpunkten för avtryck.
/Erik

eon skrev:
Spegelfällning änvänder jag med stativ för lnadskapsbilder, men aldrig spegelfällning för makro utomhus. Jag måste se i sökaren vad som händer med motivet och det styr tidpunkten för avtryck.
/Erik

Sant iofs tänkte jag använda spegel uppffällning n när jag fotar macro, fasta objekt. Inte flygade insekter.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto