Annons

Brus, D200 vs. Fuji S5 pro

Produkter
(logga in för att koppla)

Väte

Aktiv medlem
Jag har spannat lite på både Nikon D200 och Fuji S5 pro, och båda två verkar vara ganska bra kameror. Är det någon som kan uttala sig om brusnivåer när ISOn skruvas upp?
 
Läs mer av testen - för det är två olika kameror (fastän Fuji använder sig av D200:ans hus).

D200 är den aktive fotografens val, snabb är bara förnamnet, lättskött - en fantastisk allroundkamera helt enkelt.

S5 har en mycket snävare målgrupp, och det är viktigt att du inte prioriterar snabbhet - men den duktig på att ta fram dynamiskt omfång (förenklat - hur mycket information i svart och hur mycket information i vitt kan man pressa fram).

Båda är ruggigt bra, men du måste veta vad du skall ha den till. Är du bröllposfotograf, välj S5, Fotar du allt möjligt och du prioriterar snabbhet, välj D200.

Hälsningar

Adam
 
Efter som jag sällan har bråttom när jag fotar så lutar jag nog lite åt S5 hållet. Och jag tycker att det är mycket trevligt med mer än två nyanser av svart.
Adam, har du koll på hur DX optiken beter sig på S5?
 
Och om jag har förstått allting rätt, fast den chansen är visserligen ganska liten så är inte heller Zeiss ZF gluggar kompatibla med S5. Vilket i alla fall jag tycker är en förlust.

Är det föresten inte dags för både Cannon och Nikon att börja fundera på hurvida dom ska utveckla sina sensorer lite, och kanske bygga en kamera som kanske är lite slöare med kanske kan fånga en större färg rymd.

Om nu Sigmas SD14 skulle börja tillverkas med en nikon F fattning eller kanske en leica fattning så skulle jag börja fundera. Nu är det väl visserligen så att sigmas optik kanske inte är dålig, men den är väl kanske inte heller bäst...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.