ANNONS
Annons

Brunstig råbock- farligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar så hjärtligt för bra svar.

Blev rejält skrämd när något jag aldrig hört förut skriker i skogen.. ;)

Här är ljudet om någon vill lyssna: http://www.youtube.com/watch?v=9EWzg4eiJnM

Även om man vet vad det är, så tycker jag att ljudet är direkt äckligt och läskigt.. Kan ha att göra med att jag är hundrädd eller att det låter som om någon mördar ett lamm..

Låter precis som en giant half chicken half squirrel, och dom är inte att leka med.
 
Läser man om rådjur hittar inte jag något om människa/rådjur och ev. problem/farlighet i normala fall. Hittar mest om att dessa är för närgångna och svårigheten att hålla dessa borta. Har flera gånger nästan sprungit in i dom då i motvind, det enda dom vill är att försvinna. Oftast först en bit för att då nyfiket se vad som skrämt dom. Jägarförbundet säger inget om det heller. Skäller gör dom året om. Vid gårdagens svamptur dök en älg upp ca 40 m från mig, samma sak där bort så fort som möjligt från mig.
 
Jag tror jag har fotat hundratals råbockar genom åren, flera av dom brunstiga, men aldrig stött på den minsta antydan till aggressivitet.
Att det här ljudet skulle komma från en råbock nu verkar också lite konstigt, dels har jag aldrig hört det ljudet från ett rådjur förr och dels så är ju brunsten över.
Ljudet låter väldigt mycket som ett vildsvin eller kanske som en dovhjort.
Dovhjortarna börjar brunsta nu och dom kan mycket väl låta så här.
Vildsvin kan vara lite lurigare att möta, men du måste antagligen få en sugga att tro att du hotar hennes ungar om det skall bli verkligt farligt.
Sedan tror jag också att du skall avstå från att köpa en så billig telezoom, enligt denna test http://www.photozone.de/canon-eos/3...4-56-apo-dg-macro-test-report--review?start=1
är 300 läget bedrövligt dåligt och att du bara blir besviken.
Spara ett tag till och köp något bättre är mitt råd, Sigma har ju faktiskt en riktigt bra telezoom 100-300 4,0
http://www.photozone.de/canon-eos/3...f4-ex-hsm-apo-lab-test-report--review?start=1
Den kostar visserligen över tiotusen ny, men du kommer nog ändå att byta efter ett tag så dom pengar du lägger på den billiga är nog bara bortkastade.
 
Jag tror jag har fotat hundratals råbockar genom åren, flera av dom brunstiga, men aldrig stött på den minsta antydan till aggressivitet.
Att det här ljudet skulle komma från en råbock nu verkar också lite konstigt, dels har jag aldrig hört det ljudet från ett rådjur förr och dels så är ju brunsten över.
Ljudet låter väldigt mycket som ett vildsvin eller kanske som en dovhjort.
Dovhjortarna börjar brunsta nu och dom kan mycket väl låta så här.
Vildsvin kan vara lite lurigare att möta, men du måste antagligen få en sugga att tro att du hotar hennes ungar om det skall bli verkligt farligt.
Sedan tror jag också att du skall avstå från att köpa en så billig telezoom, enligt denna test http://www.photozone.de/canon-eos/3...4-56-apo-dg-macro-test-report--review?start=1
är 300 läget bedrövligt dåligt och att du bara blir besviken.
Spara ett tag till och köp något bättre är mitt råd, Sigma har ju faktiskt en riktigt bra telezoom 100-300 4,0
http://www.photozone.de/canon-eos/3...f4-ex-hsm-apo-lab-test-report--review?start=1
Den kostar visserligen över tiotusen ny, men du kommer nog ändå att byta efter ett tag så dom pengar du lägger på den billiga är nog bara bortkastade.

Hejsan,
Det finns varken hjort eller vildsvin här, så det är ett rådjur med all säkerhet. Antagligen hörde den mig men visste inte vad det var för något.. Och det är inte säkert att det är en råbock, det kunde lika gärna vara ett hondjur...

10.000:-...!? Om jag skall ha råd med det kan jag inte köpa _en enda grej_ på två år..

Exakt vad är det som är dåligt med det objektivet? Fattar inte sådär jättemycket i testet.. Det jag fattar ser inte helt kasst ut?
 
Får dock lite blandade svar ang. skällandet.. Vissa säger att det betyder att dom varnar för att man är på deras revir= farliga. Och andra hävdar att dom gör så när dom är lite osäkra=ofarliga...

Någon som är 100% säker på detta? Någon jägare eller något sådant? :p

http://www.soundboard.com/sb/Deer_Sounds_audio.aspx
Ljud nr. 9 är i stort sett identiskt med det ljud jag hörde.

Mvh,
Jonatan
 
Jag har ett Tamron 70-300, ännu billigare än Sigma 70-300. Kan bara säga att jag är helnöjd med det, jag får precis de bilder jag vill ha. Visserligen får jag brottas med kromatisk aberration ibland, men till det priset kan man inte vänta sig allt. Man får vad man betalar för är ju en myntad term här på Fotosidan, men i detta fall tycker jag man får mer än man betalar för. Kanske skall tilläggas att jag har en kamera med stabilisering i huset, så jag får det också med detta objektiv, vilket du ju inte får med din kamera. Värt att tänka på.

Både den billiga tamron- och sigmazoomen har omåttligt dåligt rykte här på Fotosidan, det är nog bottenlöst hur dåliga de är. Jag fattar inte att jag får helt ok bilder ur mitt Tamron, jag måste göra något fel?? Ironi :)
 
Jag har ett Tamron 70-300, ännu billigare än Sigma 70-300. Kan bara säga att jag är helnöjd med det, jag får precis de bilder jag vill ha. Visserligen får jag brottas med kromatisk aberration ibland, men till det priset kan man inte vänta sig allt. Man får vad man betalar för är ju en myntad term här på Fotosidan, men i detta fall tycker jag man får mer än man betalar för. Kanske skall tilläggas att jag har en kamera med stabilisering i huset, så jag får det också med detta objektiv, vilket du ju inte får med din kamera. Värt att tänka på.

Både den billiga tamron- och sigmazoomen har omåttligt dåligt rykte här på Fotosidan, det är nog bottenlöst hur dåliga de är. Jag fattar inte att jag får helt ok bilder ur mitt Tamron, jag måste göra något fel?? Ironi :)

Det där med stabilisering har jag inte tänkt på.. Det är inte stabilisering i Sigma objektivet alltså?

Sigman har ingen kromatisk aberration :)
 
Jag förstår din rädsla. Min sambo påminde mig nyss om en sak vi "råkade ut för" för några år sedan.
Vi gick en runda med två av våra hundar i skogen på gränsen mellan Skåne/Blekinge/Småland en sommarkväll. Helt plötsligt hör vi ett vrål en bit in i en ung grantätning, inget skall eller bröl. Ett mörkt vrål som jag aldrig förr eller senare hört, eller för den delen vill höra. Då har jag jagat i över tio år och varit ute både dag och natt, i norr och i syd. Fy s***n vad vi blev rädda.
Jag vet fortfarande inte vad det var...
 
Rådjur kan skälla i olika situationer. I kommentaren näst längst ner i denna länk finns en svampplockare som stött på ett orädd och skällande rådjur. Jag jagade förut, är rätt säker på att det var i något jaktrelaterat samband jag stötte på att rådjur kunde vara aggressiva under vissa omständigheter. Men jag kan inte gå i god för detta då det endast är en minnesbild av något jag läst för längesedan. Själv har jag aldrig stött på ett aggressivt rådjur.

Edit: Länken: http://gittosmat.taffel.se/2009/07/08/svamprapport/
 
Jonatan, ett skällande rådjur behöver du inte vara rädd för. Inte det minsta. De är mer rädda för dig än vad du är för dem, men som jag skrivit tidigare så förändras mycket om de är skadade eller har ungar i närheten.

Ja, jag jagar och vistas mycket i skogen. Var lugn, på Gotland finns d iaf inga björnar...
 
Det där med stabilisering har jag inte tänkt på.. Det är inte stabilisering i Sigma objektivet alltså?

Sigman har ingen kromatisk aberration :)

Sigmat har mindre kromatisk aberration än tamronet, men på 300 mm är de ungefär lika. Däremot har Tamronet bättre skärpa på 300 mm, speciellt kantskärpan, som faktiskt är soft på sigmat.

Sigma har en ny version av 70-300 som vad jag förstår är bra och som har stabilisering, men den kostar mer.
 
Jag har jagat en hel del, fotograferat en hel del rådjur och bor mitt ibland dem, vi har ofta rådjur på tomten och jag stöter ofta på dem i skogen runt oss. Jag har hört många av dem skälla, men aldrig någonsin varit med om att ett rådjur gått till attack. Skällandet är en varning till andra rådjur att vara på sin vakt, kanske med förhoppning att den utskällde skall bli rädd ;-)

Det har förekommit att rådjur gått till attack mot människa under parningstid, men samtliga sådana fall som jag läst om, har handlat om tama rådjur, vuxna bockar som släpats hem som kid av "snälla" människor som trott att de varit övergivna. När de sedan vuxit upp och blivit könsmogna, har de stångat närmaste "konkurrent" som då råkat vara en människa. Attack av vilt rådjur har i alla fall jag aldrig hört talas om.

Jag är ganska säker på att du inte behöver vara rädd, rådjuren är med all säkerhet mycket räddare än du ;-)
 
Tack för svaren. Förmodligen inget att vara rädd för då mao. Har de kid ännu?

Ang. Sigmaobjektivet.. Finns det tre versioner? För den jag länkade till, är den andra versionen, med APO.

Mvh,
Jonatan
 
Tack för svaren. Förmodligen inget att vara rädd för då mao. Har de kid ännu?

Ang. Sigmaobjektivet.. Finns det tre versioner? För den jag länkade till, är den andra versionen, med APO.

Mvh,
Jonatan

Kiden följer geten tills de är ca 1 år gamla.

Här är det nya sigmat med stabilisering: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=si70300osC

Vad jag förstår är det också optiskt förändrat jämfört med de äldre, billigare versionerna.
 
Få förstår jag! Köper antagligen ett 300 mm (sigma som troligtvis fungerar alldeles utmärkt för mig) med stativ helt enkelt. Ungefär på hur långt avstånd kan man fotografera en "närbild" på t.ex. ett rådjur med 300 mm? Är det tillräckligt eller behöver man spara ihop 9000:- för att köpa ett 500 mm?
 
Jag har fotograferat många rådjur och har blivit utskälld av både bockar och hondjur men jag har aldrig varit rädd för dem. Men man skall visa respekt. Börjar de skälla så är det lika bra att gå därifrån då chansen till att få bra bilder efter något sådant är minimal.

Ett tips är att skaffa ett portabelt gömsle. Då är det bara att ge sig ut innan soluppgång (alt innan solnedgång) och sätta sig sen är det bara att vänta. Det är en maffig känsla när man får dem nära inpå.

Kika gärna på mina rådjursbilder om du vill www.d-nilsson.se
 
För att få en riktig närbild där rådjuret fyller upp hela bilden måste du komma så nära som 10 meter. Med ett 500 mm objektiv uppnår du samma sak på 17 meter. Nu behöver man ju inte komma så rysligt nära för att uppleva bilden som en närbild, dels kan man ju beskära, men sedan behöver rådjuret inte fylla upp hela bilden för att upplevas som nära. När jag fotograferade rådjur upplevde jag 400 mm på en fullformatskamera som tillräckligt sedan jag lärt mig ansmygningsteknik och tillämpade stort tålamod och hade gott om tid. Ansmygningstekniken lärde jag mig genom trial and error, till slut satt den. Som närmast har jag kommit rådjur när jag själv suttit stilla i rådjursmarker och de spontant kommit vandrande ur vind så de inte känt vittringen. De går alldeles inpå en innan de får syn på en, synen är inte så bra, däremot hörsel och lukt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.