Fredrik183
Aktiv medlem
Det är hondjur som går i brunst.
mvh
Ja, så är det ju! Tack för upplysningen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är hondjur som går i brunst.
mvh
Tackar så hjärtligt för bra svar.
Blev rejält skrämd när något jag aldrig hört förut skriker i skogen..
Här är ljudet om någon vill lyssna: http://www.youtube.com/watch?v=9EWzg4eiJnM
Även om man vet vad det är, så tycker jag att ljudet är direkt äckligt och läskigt.. Kan ha att göra med att jag är hundrädd eller att det låter som om någon mördar ett lamm..
Blev rejält skrämd när något jag aldrig hört förut skriker i skogen..
Jag tror jag har fotat hundratals råbockar genom åren, flera av dom brunstiga, men aldrig stött på den minsta antydan till aggressivitet.
Att det här ljudet skulle komma från en råbock nu verkar också lite konstigt, dels har jag aldrig hört det ljudet från ett rådjur förr och dels så är ju brunsten över.
Ljudet låter väldigt mycket som ett vildsvin eller kanske som en dovhjort.
Dovhjortarna börjar brunsta nu och dom kan mycket väl låta så här.
Vildsvin kan vara lite lurigare att möta, men du måste antagligen få en sugga att tro att du hotar hennes ungar om det skall bli verkligt farligt.
Sedan tror jag också att du skall avstå från att köpa en så billig telezoom, enligt denna test http://www.photozone.de/canon-eos/3...4-56-apo-dg-macro-test-report--review?start=1
är 300 läget bedrövligt dåligt och att du bara blir besviken.
Spara ett tag till och köp något bättre är mitt råd, Sigma har ju faktiskt en riktigt bra telezoom 100-300 4,0
http://www.photozone.de/canon-eos/3...f4-ex-hsm-apo-lab-test-report--review?start=1
Den kostar visserligen över tiotusen ny, men du kommer nog ändå att byta efter ett tag så dom pengar du lägger på den billiga är nog bara bortkastade.
Jag har ett Tamron 70-300, ännu billigare än Sigma 70-300. Kan bara säga att jag är helnöjd med det, jag får precis de bilder jag vill ha. Visserligen får jag brottas med kromatisk aberration ibland, men till det priset kan man inte vänta sig allt. Man får vad man betalar för är ju en myntad term här på Fotosidan, men i detta fall tycker jag man får mer än man betalar för. Kanske skall tilläggas att jag har en kamera med stabilisering i huset, så jag får det också med detta objektiv, vilket du ju inte får med din kamera. Värt att tänka på.
Både den billiga tamron- och sigmazoomen har omåttligt dåligt rykte här på Fotosidan, det är nog bottenlöst hur dåliga de är. Jag fattar inte att jag får helt ok bilder ur mitt Tamron, jag måste göra något fel?? Ironi
Det där med stabilisering har jag inte tänkt på.. Det är inte stabilisering i Sigma objektivet alltså?
Sigman har ingen kromatisk aberration
Tack för svaren. Förmodligen inget att vara rädd för då mao. Har de kid ännu?
Ang. Sigmaobjektivet.. Finns det tre versioner? För den jag länkade till, är den andra versionen, med APO.
Mvh,
Jonatan