Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brunkräm???

Produkter
(logga in för att koppla)

meterpagi

Medlem
En liten sminkfråga...
Jag sminkar mig väldigt sällan, men har nyss plåtat ett antal tjejer i tonåren. Somliga använde uppenbarligen brunkräm, eller vad det nu heter. Resultatet på bild blir nästintill skrämmande... Någon som vet vad det beror på? Dålig brunkräm, dålig ljussättning, dålig fotograf? Jag skall försöka få upp ett exempel, måste bara fråga om lov först...

MarcusHolmberg skrev:
Brunkrämen verkar vara för glansig. Modeller brukar ju använda puder för att hyn inte ska vara lika shiny.

Just det, Marcus är på rätt spår.Ljuset återspeglas på den glansig huden.Jag vet dom som t.om använt barnpuder till ansiktsporträtt för att komma ifrån detta kända problem.Sen måste man tänka igenom ljusets placering och softning.Bara att testa sej fram

Förutom att få bort blänket med puder så känns det som tjejen verkligen vräkt på brunkräm. Om tjejerna verkligen vill ha brunkräm på, kan ni inte komma överens att de fixar det när du är där så ni båda kan se att det inte blir för mycket? Man brukar ju säga det är bättre att börja med för lite smink för att sedan bygga på med mer.

Sedan borde hon nog isåfall också ha brunkräm längs med halsen och urringningen till en del.

Tänkte på en sak. Om det inte är brunkräm de använder, utan foundatin (kom på att man väl använder brunkräm mer i teatersammanhang??) så kan det vara så att tjejerna inte lärt sig att hitta rätt foundationfärg. Foundation skall ligga ganska nära sin egen hudfärg.

dålig retusch...

mycket möjligt att jag inte retuscherat ordentligt... Är ingen fena på Photoshop, så handfasta tips i formen; Open, Image, Adjustments... eller vad som nu rekommenderas tas emot med underdåniga, öppna armar...

Peter

Jokes skrev:
Ändrade mig, dålig retusch är problemet. Det där går svinlätt att fixa i photoshop.

Skönt och se att du bidrar till lösningen på Peters problem. Konstruktivt är det också.....

Att ta bort/minimera hudblänk beskrivs bra Scott Kelbys CS3 för digitalfotografer.

Har den inte med mig i bilen där jag är just nu....

// Maxe

Maxe skrev:
Skönt och se att du bidrar till lösningen på Peters problem. Konstruktivt är det också.....

Att ta bort/minimera hudblänk beskrivs bra Scott Kelbys CS3 för digitalfotografer.

Har den inte med mig i bilen där jag är just nu....

// Maxe

Haha right on!
Glömde det sorry

Kör patch tool, dra blänket till ett bra ställe utan blänk. Tryck ctrl+alt+f och dra ner opaciteten till en skön nivå.

Repetera

Tjejen har - precis som Nouna skrev - inte lärt sig att använda foundation i en ton nära hudens egen. Dvs foundation ska INTE synas, bara jämna till huden. Hon har helt klart fel färg på sin foundation (underlagskräm). Plus att hon behöver använda ett löst puder för en mattare yta.

Till viss del går detta att rätta till i PS, bland annat kan du ta bort blänket. Att fixa till en jämn och fin hudton går också, men är lite svårare. Det finns hur många tekniker som helst (nästan) för att göra det här så det är svårt att skriva här hur du ska göra.

Jag rekommenderar därför också Kelbys bok "PS CS3 för digitalfotografer". Där finns många bra trix för detta, och det är en bra bok att börja med om man inte är jättehaj på PS. Sen finns bland annat Ames bok "Adobe Photoshop Cs
The Art of Photographing Women", som jag inte läst själv men hört bra om. Dock verkar den vara på en lite svårare nivå.

Lycka till!
/AK

make up

Är ingen bra fotograf, nybörjare men makeup artist och så här är mina förslag:

I fortsättningen bör modellerna ha en foundation (förr kallad brunkräm) så närliggande sin egen hudfärg, om annars ljusare, får aldrig vara mörkare än sin egen då ser man bla gammal ut.
Man provar ut sin färg där huden är som ljusast typ halsen.
Om man vill vara extra noggrann med fotomake blir bilderna bäst om foundation går åt det rosa ( rosa/röda pigment i krämen) även om den egna hudtonen ej går åt det rosa.Detta gäller endast vid foto.
Och sen som de andra skrev, pudra med transparant puder. Jag tror hon har haft på tok för mörk foundation det vanligaste felet med make up.
Lycka till

Jokes skrev:
Kör patch tool, dra blänket till ett bra ställe utan blänk. Tryck ctrl+alt+f och dra ner opaciteten till en skön nivå.

Repetera

Njae - det kanske funkar hjälpligt men inget jag skulle rekommendera - jag skulle göra följande för att ta bort blänk i hyn.

1 - Skapa ett nytt tomt lager
2 - Välj Clonestamp / Klonverktyget
3 - Ställ ned klonverktygets opacitet till 10-20%

OBS - inte lagrets opacitet. Du har valet att ställa opacitet och flöde samt en drop-down lista uppe under menyraden

4 - Se till att du har "Sample all layers" markerad
5 - Nu använder du klonverktyget och tar från en lämplig del av hyn och klonar i det nya tomma lagret där blämket du vill ha bort finns.

Genom att du har en låg opacitet på det du klonar in har du full kontroll på när blänket är borta. Ju lägre opacitet du har destå fler kloningar behöver du göra. Å andra sidan har du änn mer kontroll. Skall det gå snabbare men inte lika god kontroll på resultatet - ja då kan du öka opaciteten.

Genom att du valt "Sample all layers" så hämtar du bilddata från lagret under det tomma men "målar" i det nya tomma lagret (givetvis måste du ha det tomma lagret aktivt)

Bilagor

• klonstamp.jpg
    klonstamp.jpg
    16.1 KB · Visningar: 670
Efter det skulle jag fixa till så att du får en mer jämn färgton mellan bröst och ansikte.

Ett litet trick kan då vara följande.

1 - Skapa ett nytt tomt lager.
2 - Med pipetten väljer du en färgton som du vill att den andra delen skall inta.

Jag tog ett pipettprov straxt ovanför bildens vänstra ögonbryn. (Färgen blev för mig R-G-B 176-115-85)

3 - Välj nu en lagom stor och lagom mjuk pensel
4 - Måla över de delar som skall "omfärgas", dvs i detta fall bröstet och en bit upp på hals samt högra axeln(vänster i bild)

Måla med en större pensel och helt mjuk där du vill ha störst avtoningseffekt, i detta fall upp på halsen.

Wow - det ser ju inte klokt ut.
Just det inte klara ännu.

5 - Byt blandningsläge på lagret du just målat i till tex Multiply (4:e uppifrån för jag kommer inte ihåg vad det heter i svensk PS)

6 - Dra ned opaciteten till lagom nivå (i mitt test blev det 33%)

Bilden var rätt liten men jag slänger med en före efter-bild som visar (hoppas jag) skillnaden efter du gjort de ovanstående stegen.

Bilagor

• solin-9313_2.jpg
    solin-9313_2.jpg
    38.7 KB · Visningar: 964
Tar du bort blänket med min metod och kör "min digitala brunkräm" kan det bli åt det här hållet.

Återigen Vä bild = före & Hö=efter

Sedan var bilden lite för liten och pixlig för att kunna få till ett bra resultat men du förstår nog principen och skillnaden ändå.

Om jag skulle tagit mig an att retuschera bilden så hade jag även kompenserat ansiktet lite eftersom skillnaden är lite väl stor fortfarande...

Bilagor

• solin-9313_3.jpg
    solin-9313_3.jpg
    38.7 KB · Visningar: 223
De felsta tonåringar kan inte sminka sig och använder alldeles för mycket av alldeles för billigt smink..
Hon såg antagligen lika skrämmande ut innan fotografering om du hade tittat noga.

Mitt förslag, ge dom/henne bilden så om får veta hur hemsk man ser ut med brunkräm. Då kanske de slutar och börjar se ut som folk igen :)

Jag använde hue/saturation och selective colour samt ljusade upp hennes ansikte lite..

Gå in i Hue/saturation och välj i menyn den färg som mest liknar den färg i bilden som du vill förändra, klicka sen med pipetten i bilden på färgen du vill förändra.

Dra sedan i de olika reglagen tills du är nöjd, obs, dra inte för mycket, färgerna skär sig och det blir fult.

Använd selective colour och välj White i menyn. Dra sedan reglaget längst ner åt höger för att "sänka" högdager-blänket. Måla sen fram bra högdagerpartierna i lagermasken.

Obs, alla dessa grejer kräver att du målar fram enbart de områden du vill förändra, annars blir bilderna lustiga.

Lycka till, förstår du inte hur jag menar eller tycker jag förklarat dålig så tycker jag att du ska köpa några Photoshop-böcker, obs, KOLLA EFTER MARTIN EVENINGS BÖCKER, iiiinnntteee scott kelby.

Såhär blev den..

Sen så kanske man måste lägga på lite rouge på kinderna o fixa en hel andra grejer i Photoshop för att det ska se helt fantastiskt ut.. men mer än såhär orkade jag inte göra på 2 minuter.. :)

Obs, utan kalibrerad skärm kan det se mycket lustigt ut.

Bilagor

• solin 9313.jpg
    solin 9313.jpg
    26.1 KB · Visningar: 191
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar