Annons

Bruce Gilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Tophe

Aktiv medlem
Såg just denna kortfilm om Bruce Gilden:
http://www.youtube.com/watch?v=kkIWW6vwrvM

Han får grymma bilder, men hjälp vilken aggressiv teknik! Det kanske hänger ihop med att han säger "I got no ethics!"

Han verkar ha ett stort ego... Kul när intervjuaren försöker ställa en fråga "I don't care about the question" och fortsätter med att citera sig själv.

Särskilt kul att han gnäller på journalister för att de har stora egon.

Här är en till video, med en intervju med honom.
http://www.youtube.com/watch?v=iWEzm2disjM&feature=related

Där börjar han med att såga ett par foton där fotografen inte är tillräckligt nära. Han dementerar också att han inte skulle ha något etik.

Vad tycker ni om hans bilder och sätt att ta dem?
 
Senast ändrad:
Snacka om aggressiv stil, men vilka bilder! Kanske lite i det extremaste laget ibland, men resultatet blir ju bra!
 
Jag som är lite rädd för att fotografera människor på gatan och gömmer mig bakom en buske... :) En blandning av mig och Bruce skulle nog vara en ideal kombination.
 
Jag försöker mer och mer att fotografera så öppet som möjligt, gömmer mig gör jag inte, men jag har gärna tagit höftskott. Nu håller jag mer på att "lär" mig att ha kameran framför amsiktet, och fotografera helt öppet, och på nära håll, relativt i alla fall. Men inte lika extremt som Gilden, men vem vet, i framtiden kanske:)
 
Hehe, han är ju helt galen! :)

När jag kör gatufoto så brukar jag låtsas fota nåt annat än det jag fotar. Lite som Ronaldinho - när han passar bollen så tittar han åt ett annat håll än till den han ska passa den till! :)
 
Känns som att det funkar helt OK i USA, speciellt New York, där många vill visa att de sticker ut från mängden. Här i Sverige hade det nog blivit ett ramaskri om man sprungit runt på det viset som han gör.
Men bilderna är grymma.
 
Jag testade lite Bruce-style i helgen. Åkte till en annan stad, det var lite lättare...

Även om jag fick ett par kanon-bilder så inser jag att de bilder jag tycker bäst om har jag tagit från längre avstånd. Med mer omgivning och fler människor. Till min glädje har jag insett att det nog passar min smak bättre... Får mer "talade" bilder så tycker jag.

Så jag kanske inte behöver lära mig att vara mer aggressiv. Jag skulle nog ha lite dåligt samvete om jag fotade som Bruce. Skulle kännas som jag utnyttjar de jag fotar.

Men jag tycker att Bruce framstår som extremt uppfylld av sig själv - så han kanske inte bryr sig så mycket om de han fotar.
 
tsienni skrev:
Jag ser honom som en ”straight talker” ...

Kolla här, massa grejor i samma stil.

http://www.editionbraus.de/menschenbilder.html

Schysta bilder!
Vad menar du med straight talker? Att han säger vad han tycker och tänker?

I så fall håller jag med... han lindar inte in orden. Men om man är arrogant och till synes oförmögen att lyssna på andra människor så är jag inte särskilt imponerad av den egenskapen.

Han får fantastiska bilder och han verkar var en intressant person. Men jag hade nog gillat bilderna bättre om jag hade vetat att han brydde sig mer om de han fotade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.