Annons

bronicahjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
vad är det för skillnad mellan bronica SQ-A och SQ-B, jag läste här; http://medfmt.8k.com/mf/gbronica.html
men det klarnade väl inte helt.

SQ-B är ju iaf en "budgetvariant" på SQ-A , men jag fattar inte skillnaden. ljusmätningen eller vad? ( är inte så jättebra på engelska..)

sen står det + WLF på vissa. och jag har listat ut vad det står för. men betyder det att man kan titta i ögonhöjd också, och att WLF är nåt tillbehörstjosan?

WLF är "waist level finder". Dvs standardsökaren som bara är fyra väggar som skärmar av mattskivan från ljus. Och så brukar det sitta en uppfällbar lupp i den. Med andra ord, den vanliga sökaren för tittning ovanifrån med spegelvänd bild på mattskivan.

Jag har ingen större koll på 6x6-bronicor men av din länk att döma verkar skillnaden bara vara att SQ-B inte kan utrustas med ett prisma med ljusmätning efterom det inte finns några elektriska kontakter mellan sökare och hus.

Vet inte riktigt skillnaden mellan de olika men som sagt är "B" en budgetvariant.

Har använt en SQA under några år och jag skulle rekomendera att att titta på en bladare istället. Ett av mina objektiv krånglade ganska mycket och svaret jag fick från verkstaden var att det inte var lönt att reparera det på grund av elektroniken i objektivet.

Utbudet på begagnade tillbehör är väldigt dåligt i Sverige. Det är i princip bara L-Foto som har lite att välja på men han är dyr. Skulle du behöva service någon gång så är det nästan omöjligt att få hjälp.

Annars är väl kameran OK. Lite klånkigt ljud och mekaniken är inte den bästa. 80:an är bra men min 150:a var luddig och jag saknade det där extra bettet som man förväntar sig av en mellanformatskamera.

Jag har bytt till 500 CM nu och ångrar det inte en sekund. Har du tur kan du hitta riktiga fynd på beg. bladare och service finns att tillgå i massor. Gott om beg. tillbehör är det också.

/Anders

Bronica

Hej Anna!

Den viktigaste skillnaden mellan sqb och sqa ligger i att till sqa kan användas med en prismasökare (som i en valig systemkamera) med ljusmätning. Till en sqb kan man använda samma prismasökare men har inte möjligheten till ljusmätning.
wfl sökare är den vanligaste sökartypen till hasselblad och andra liknande mellanformatare. wfl sökaren fälls upp och bildar en slags skorsten som skyddar mot att ljus faller mot mattskivan. Wfl sökaren ger en spegelväd bild men är ändå ansedd som bäst för bildkomposition. Prismasökaren ger däremot en rättvänd bild.

mvh

Peter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar