Annons

Bronica ETRSi??

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Har fått ett erbjudande om att köpa en Bronica ETRSi och jag undrar om det är någon som har några erfarenheter när det gäller den kameran?

//Niklas

Jag har en Zenza Bronica ETRS, och jag är helt nöjd den. Vet inte vad skillnaden är på den och ETRSi dock, men det enda jag saknar hos ETRSen är att kunna fälla spegeln (även om det sägs att det inte behövs på den)...

Vad är det tänkt att du ska betala för den?

Det är egentligen ett byte, inte ett köp.

Det jag får är:

Bronica ETRSi hus med 40mm - 75mm - 150mm optik
4 st 120 magasin tre st sökare 1st småbildsmagasin 1st Speedigrip mm...

Det jag byter med är:

Mamiya RB 67 Pro S med 90mm, 2st 120 mag, polaroid mag, mellanring, 2 sökare och lite andra småsaker.

Är det värt det? Bör jag få pengar emellan?
Eller tvärtom? :D

//Niklas

Bronica

Jag har en Etrs och liksom föregående talare mycket nöjd med den.Etrsi är ju en nyare modell, men varför vill du byta.?
Själv valde jag den därför att jag kan göra bilder i min förstoringsapparat, som tar upp till 6x6.
Jag tycker ingen av er ska lägga mellan.Byt jämt ut om dom är i lika skick!

Jag har en Etrs och liksom föregående talare mycket nöjd med den.Etrsi är ju en nyare modell, men varför vill du byta.?

Anledningen till bytet är att jag behöver/vill ha en lite mindre och lättare kamera.
Jag är grymt nöjd med Mamiyan men den är lite väl stor & tung. Blir inte att man tar med den ut så ofta...

//Niklas

Hej Niklas!
Bronica ETRSi är en kalasfin kamera. Liten och smidig och med bra kvalitet på objektiven. Själva huset är lite plastigt i jämförelse med en Hasselblad men mekaniken håller, vilket ju är viktigast. Använde en ETRSi när jag tog skol- och dagisfoton under ett par säsonger. Det blev flera tusen bilder. Aldrig något strul. En kollegas bladare fick däremot repareras ett par gånger.
Skillnaden mellan ETRS och ETRSi är bland annat spegeluppfällningen och möjligheten till bulb exponering. Speedgrip är mycket bekvämt och blir inte så tungt och klumpigt som en motor. Om AE-sökare medföljer är det ett stort plus. Om det endast är olika typer av schaktsökare är det inte lika kul. Det blir ju svårt vid fotografering i höjdformat.
Det finns ett speciellt småbildsmagasin med panoramaadapter för bilder i foramtet 24x55 mm. Rätt kul om man lyckas hitta det.
En nackdel med Bronica är lågt andrahandsvärde i Sverige. Jag tycker dock att bytet kan ske rakt över utan mellanskillnad eftersom du får så mycket prylar.
Lycka till!

Tack för infon! :)

Den exakta pryllistan är följande:

1 st ERSi Kamerahus
1 st ljusschakt
1 st prisma 90
1 st Rotary-prisma
1 st 135mm magasin
4 st 120 magasin
1 st Spedigrip
1 st 75mm
1 st 40 mm