Annons

Brandsäkert skåp/kassaskåp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du vill förvara datamedia (hårddiskar, band, mm) se till att skåpet är brandskyddat för detta ändamål. Vanliga brandskyddade skåp enligt EI30, EI60 mm är brandskyddade för papper och tillåter en inre temperatur som gör att datamedia förstörs. Några standard för brandskydd för datamedia är EN1047-2 och 120 DIS. Nor-Lyx har mediaskyddande skåp, jag har ett av deras skåp, men tyvärr inte brandskyddat, men kan rekommendera Nor-Lyx.

Ett annat alternativ är att köpa en brandbox som du kan förvara i ett icke brandskyddat skåp.

-- Nicke
 
Tanken är att förvara hårddiskar.
Brandboxen ser helt ok ut, är rädd att den dock fylls väldigt snabbt, dessutom känns 2.948,00 k lite väl saftigt för den storleken. Eller är det den prisklassen man får räkna kanske?
Fler förslag mottages gärna.
 
Brandsäkra skåp som även klarar att skydda datamedia brukar ha en extra insats. I ett litet skåp ryms inte så mycket och kostnaden är hög. Ett bankfack ligger runt 300-350 kr per år och även om själva bankfacket inte skulle stå emot 1000 grC i 60 min så är nog sannolikheten att det börjar brinna i bankvalvet klart lägre än dito hemma. Är man riktigt nervös går det ju att hyra flera bankfack i olika banker...
 
Sentry har några modeller som till och med har inbyggd USB-anslutning för en hårddisk. Vet dock inte på vilken nivå de är brandklassade...

/magnus
 
Skillnad på Brandklasser

Någon som kan rekommendera ett brandsäkert skåp/kassaskåp?

Det billigaste brandklassade skåpet jag hittade var D-370l för 2 095.

Det finns sen precis som ni skrev nedan i tråden datamedia skåp som är specialdesignade för media, Mediaskåp. Anledningen till att brandklassade skåp är så satans dyra är för att dom har betong mellan väggarna för att klara temperaturerna, detta gör också att dom inte är direkt lätta att bära runt med under armen...
 
Vilket datamediaskåp/kassaskåp rekommenderas för USB-minnen USB-hårddiskar?

Någon som kan rekommendera ett brandsäkert skåp/kassaskåp?

Hej bästa forum medlemmar.

Jag skulle vilja ta upp denna gamla tråd igen.

Jag fotograferar i och för sig inte professionellt, däremot tar jag amatörmässiga bilder på min iPhone 5S. Använder Apparna "Camera+" och "Nightcap Pro" och den inbyggda programmet med IOS 9.2. Funderar på att skaffa iPhone 6S och där blir bildfilerna ännu större.

Visst, allt går till iCloud och till Dropbox. I vilket fall överför jag ändå de värdefullaste bilderna till min MacMini och kopierar över filerna till mina USB-hårddiskar och även en och annan till USB-minnen.

Nu till min fråga. Vilken av följande datamediaskåp eller kassaskåp rekommenderar ni mig att införskaffa? Jag är också ute efter att köpa från en leverantör/tillverkare som har hållit på med detta i många år och har gedigen erfarenhet om vad som funkar och inte samt har en god kvalité på sina skåp. Vill gärna kunna använda skåpet till annat också än bara datamedia. För övrigt så bor jag i Göteborg så jag föredrar att köpa ett skåp nära för att också ha möjligheten till att "klämma och känna". Är lite gammalmodig av mig. ;-)

Har snokat runt lite på nätet och hittat följande:
Datamedia (30 år i branschen, finns i Höör) och även här ett nätt litet datamediaskåp N31 till ett överkomligt pris (36 år i branschen, Göteborg - Hönö) samt MBG 5541 (okänt antal år i branschen, dock finns i Göteborg).

Några god råd? Vill inte lägga ut mer än ca 4-7000 kr - max.
 
Hej bästa forum medlemmar.

Jag skulle vilja ta upp denna gamla tråd igen.

Jag fotograferar i och för sig inte professionellt, däremot tar jag amatörmässiga bilder på min iPhone 5S. Använder Apparna "Camera+" och "Nightcap Pro" och den inbyggda programmet med IOS 9.2. Funderar på att skaffa iPhone 6S och där blir bildfilerna ännu större.

Visst, allt går till iCloud och till Dropbox. I vilket fall överför jag ändå de värdefullaste bilderna till min MacMini och kopierar över filerna till mina USB-hårddiskar och även en och annan till USB-minnen.

Nu till min fråga. Vilken av följande datamediaskåp eller kassaskåp rekommenderar ni mig att införskaffa? Jag är också ute efter att köpa från en leverantör/tillverkare som har hållit på med detta i många år och har gedigen erfarenhet om vad som funkar och inte samt har en god kvalité på sina skåp. Vill gärna kunna använda skåpet till annat också än bara datamedia. För övrigt så bor jag i Göteborg så jag föredrar att köpa ett skåp nära för att också ha möjligheten till att "klämma och känna". Är lite gammalmodig av mig. ;-)

Har snokat runt lite på nätet och hittat följande:
Datamedia (30 år i branschen, finns i Höör) och även här ett nätt litet datamediaskåp N31 till ett överkomligt pris (36 år i branschen, Göteborg - Hönö) samt MBG 5541 (okänt antal år i branschen, dock finns i Göteborg).

Några god råd? Vill inte lägga ut mer än ca 4-7000 kr - max.

Möjligen skulle du kunna göra ett själv, fördelen är förutom priset, du kan bygga det på plats. Stenskivor med sand emellan eller varför inte betong?

Men enklast, skaffa två stora hårddiskar, en som du har hemma och en hos en kompis. Backa upp regelbundet och byt diskar.
 
Hur får man upp ett brandskyddat mediaskåp efter en brand, om man tänker sig att det elektroniska kodlåset blir utsatt för brandskador eller skador från vatten vid släckningsarbetet?
 
Varför brandsäkert skåp

Grundregeln för all datalagring; all data som har ett värde ska vid varje given tidpunkt alltid finnas på minst två av varandra oberoende media. Lägg det ena på jobbet och det andra hemma så är det säkrat mot i princip allt. Trasig media är nog minst 1000ggr vanligare än brand.
 
Skillnad på bränder

Som Cygnes påpekar så är nog trasiga media 1000 gånger vanligare än brand. Minst!

Sen är det skillnad mellan bränder. En lägenhetsbrand som brandförsvaret får stopp på innebär att en del lösöre har brunnit, rökskador och troligen vattenskador (eller om dom använt andra släckprodukter, skador från dessa).

I det läget kan en backuphårddisk som förvaras i en stängd garderob eller stängt skåp klara sig utan skador.

En totalbrand, då ett hus brinner ner till grunden - då klarar sig nog inte något som inte tål värme sig oavsett skåp. Hettan tar sig in så småningom även om skåpet skulle hålla.
 
Brandsäkert kassaskåp / vettig backup system

Hur får man upp ett brandskyddat mediaskåp efter en brand, om man tänker sig att det elektroniska kodlåset blir utsatt för brandskador eller skador från vatten vid släckningsarbetet?

Tack alla ni för era värdefulla synpunkter.

Har läst på och förstår nu mer bl.a. vad som händer när ett brandsäkert skåp med ex. elkodlås blir utsatt för brand/lägenhets-/villabrand där brandförsvaret lyckas släcka, men säg att skåpet har ändå hunnit bli exponerat för hög värme till den grad att kodlåset har smält men att innehåll. Skåp som är klassade som 60DIS tål brand i en timme).

För att komma åt innehåller måste skåpet borras upp ex. av autoriserad låssmed, eftersom de vet var man skall borra för att få upp skåpet. Ja, skåpet är dels förstörd av branden genom att delar av det som finns utanför har smält såsom kodlåset. Däremot har innehållet klarat sig, vilket också är egentligen skåpets primära syfte - att säkra innehållet.

När det gäller backup av hårddisk så är det precis som ni säger. En extern hårddisk (HD) är mer sannolikt att den går först sönder, därefter möjligen att den blir stulen och minst risk att den blir drabbad av ett brand. För att vara mer säker så är det bra att alltid ha två backup diskar, ett på jobbet och ett hemma - helt riktigt. Däremot om jag skulle vilja vara ännu mer säker så har jag också ett datamediaskåp som både är brandsäkert och stöldsäkert.

Datamedia är mycket mer känslig för värme än t.ex. papper i A4-pärmar eller i mappar - om olyckan för brand skulle vara framme.

Har bestämt mig för att köpa ett datamediaskåp. Det är tillräckligt rymlig för mina behov.
 
Tack alla ni för era värdefulla synpunkter.

Har läst på och förstår nu mer bl.a. vad som händer när ett brandsäkert skåp med ex. elkodlås blir utsatt för brand/lägenhets-/villabrand där brandförsvaret lyckas släcka, men säg att skåpet har ändå hunnit bli exponerat för hög värme till den grad att kodlåset har smält men att innehåll. Skåp som är klassade som 60DIS tål brand i en timme).

För att komma åt innehåller måste skåpet borras upp ex. av autoriserad låssmed, eftersom de vet var man skall borra för att få upp skåpet. Ja, skåpet är dels förstörd av branden genom att delar av det som finns utanför har smält såsom kodlåset. Däremot har innehållet klarat sig, vilket också är egentligen skåpets primära syfte - att säkra innehållet.

När det gäller backup av hårddisk så är det precis som ni säger. En extern hårddisk (HD) är mer sannolikt att den går först sönder, därefter möjligen att den blir stulen och minst risk att den blir drabbad av ett brand. För att vara mer säker så är det bra att alltid ha två backup diskar, ett på jobbet och ett hemma - helt riktigt. Däremot om jag skulle vilja vara ännu mer säker så har jag också ett datamediaskåp som både är brandsäkert och stöldsäkert.

Datamedia är mycket mer känslig för värme än t.ex. papper i A4-pärmar eller i mappar - om olyckan för brand skulle vara framme.

Har bestämt mig för att köpa ett datamediaskåp. Det är tillräckligt rymlig för mina behov.

Med risk att vara tjatig eller att jag missat något...nattlig backup till en lagringsplats placerad hos en vän torde vara det absolut säkraste och på köpet billigt. Då kan huset brinna ner.

Jag hade en hårddiskkrasch så sent som förförra veckan. Tyvärr sammanföll det med att min backupserver var nere men jag gör manuella backupper då och på och placerar hårddiskar hos släkten så jag kunde ändå rädda mer än 99% på den disken.

Har en vän i australien, känd fotograf. Hans hus brann ner till grunden i en explosiv brand förra året. Gissa hur den servern såg ut. Han hade lyckligtvis molntjänstbackup.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.