Tesslagirl
Aktiv medlem
Någon som kan rekommendera ett brandsäkert skåp/kassaskåp?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
dessutom känns 2.948,00 k lite väl saftigt för den storleken. Eller är det den prisklassen man får räkna kanske?
Hej bästa forum medlemmar.
Jag skulle vilja ta upp denna gamla tråd igen.
Jag fotograferar i och för sig inte professionellt, däremot tar jag amatörmässiga bilder på min iPhone 5S. Använder Apparna "Camera+" och "Nightcap Pro" och den inbyggda programmet med IOS 9.2. Funderar på att skaffa iPhone 6S och där blir bildfilerna ännu större.
Visst, allt går till iCloud och till Dropbox. I vilket fall överför jag ändå de värdefullaste bilderna till min MacMini och kopierar över filerna till mina USB-hårddiskar och även en och annan till USB-minnen.
Nu till min fråga. Vilken av följande datamediaskåp eller kassaskåp rekommenderar ni mig att införskaffa? Jag är också ute efter att köpa från en leverantör/tillverkare som har hållit på med detta i många år och har gedigen erfarenhet om vad som funkar och inte samt har en god kvalité på sina skåp. Vill gärna kunna använda skåpet till annat också än bara datamedia. För övrigt så bor jag i Göteborg så jag föredrar att köpa ett skåp nära för att också ha möjligheten till att "klämma och känna". Är lite gammalmodig av mig. ;-)
Har snokat runt lite på nätet och hittat följande:
Datamedia (30 år i branschen, finns i Höör) och även här ett nätt litet datamediaskåp N31 till ett överkomligt pris (36 år i branschen, Göteborg - Hönö) samt MBG 5541 (okänt antal år i branschen, dock finns i Göteborg).
Några god råd? Vill inte lägga ut mer än ca 4-7000 kr - max.
Hur får man upp ett brandskyddat mediaskåp efter en brand, om man tänker sig att det elektroniska kodlåset blir utsatt för brandskador eller skador från vatten vid släckningsarbetet?
Tack alla ni för era värdefulla synpunkter.
Har läst på och förstår nu mer bl.a. vad som händer när ett brandsäkert skåp med ex. elkodlås blir utsatt för brand/lägenhets-/villabrand där brandförsvaret lyckas släcka, men säg att skåpet har ändå hunnit bli exponerat för hög värme till den grad att kodlåset har smält men att innehåll. Skåp som är klassade som 60DIS tål brand i en timme).
För att komma åt innehåller måste skåpet borras upp ex. av autoriserad låssmed, eftersom de vet var man skall borra för att få upp skåpet. Ja, skåpet är dels förstörd av branden genom att delar av det som finns utanför har smält såsom kodlåset. Däremot har innehållet klarat sig, vilket också är egentligen skåpets primära syfte - att säkra innehållet.
När det gäller backup av hårddisk så är det precis som ni säger. En extern hårddisk (HD) är mer sannolikt att den går först sönder, därefter möjligen att den blir stulen och minst risk att den blir drabbad av ett brand. För att vara mer säker så är det bra att alltid ha två backup diskar, ett på jobbet och ett hemma - helt riktigt. Däremot om jag skulle vilja vara ännu mer säker så har jag också ett datamediaskåp som både är brandsäkert och stöldsäkert.
Datamedia är mycket mer känslig för värme än t.ex. papper i A4-pärmar eller i mappar - om olyckan för brand skulle vara framme.
Har bestämt mig för att köpa ett datamediaskåp. Det är tillräckligt rymlig för mina behov.