Annons

Brandlukt på fotoväska?

Produkter
(logga in för att koppla)

rajtzing

Aktiv medlem
Har en Lowepro fotoryggsäck som lite "oturligt" låg mitt i en villa under en brand.. Branden var dock inte i rummet där väskan (inkl kamera +objektiv) låg, men brandröken lyckades tränga igenom dörren och gjorde att hela väskan nu stinker brandrök. Kameran klarade sig fint, men väskan stinker som sagt.. mest på utsidan, och nästan inget på insidan.

Någon som har tips för att få bort lukten? Har skrubbat med svamp+diskmedel+vatten, låtit den vädra sedan i fredags kväll och sprayat med en luktavstötande spray som man annars använder i sko för att få bort fotsvett. Några andra idéer?
 
Du kan testa med en Joniseringsapparat som du ställer i ett rum tillsammans med din fotobag i ett par dagar.
Det borde fixa lukten.
 
okej, tack. Hur får man tag på en joniseringsapparat? Känns kanske inte värt om apparaten kostar mer än väskan :)
 
Ursäkta frågan men går det inte på hemförsäkringen att få en ny väska? Eller äger ett företag din väska? Hemförsäkringen har ju ganska låg självrisk och den är ju som redan tagen för resten av det som blivit förstört, går inte väskan att få luktfri så är den ju också förstörd.
Äger du väskan genom ett företag så är självrisken med all säkerhet högre än värdet på väskan.
 
Väskan är min privata, men jag gjorde ett jobb några månader där jag hyrde ut både mig själv samt min kamera+fotoväska.. dock som anställd vid produktionsbolaget och inte som egen firma. Det var således inte min egna bostad som brann, utan en som har med jobbet att göra. Jag skulle kunna försöka få ut försäkring via bolaget, men skulle helst vilja kunna ordna lukten själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.