ANNONS
Annons

Bracketing

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Hur gör jag för att ta flera kort på rad med olika exponeringar? Vill nämligen trixa lite med att sedan sätta ihop dessa i PS med HDR. Har pillat lite med BKT knappen på baksidan men gör mig inte klokare direkt. Använder mig utav en D70s.
 
Nu vet jag inte hur det är med D70s, men jag tror nästan det är bara proffskamerorna som har tillräckliga inställningsmöjligheter för bracketing för att det ska gå att använda till HDR. Min Canon 5D kan t.ex. bara ta tre alternativa exponeringar med +- 2 steg, och det är ofta otillräckligt.

Jag tror det bästa är att köra manuellt, och justera slutartiden för hand - man får dock vara försiktig så man inte rubbar kameran ...
 
Bracketing med D70S (D50 og D70 også) går kjempebra å bruke til HDRI. Jeg har selv brukt det med stort hell, og bruker Photomatix Pro for å sette de sammen.
 
Men hur gör du då? Det är precis det jag vill veta =) Och om det inte är för mycket begärt förklara gärna i engelska också :p Då norska är svårt att läsa :p
 
På baksidan av kameran, högst uppe till vänster, finns en knapp som det står BKT på. Håll in den och vrid med tummen den bakre ratten ett snäpp, då har du aktiverat bracketing-funktionen. Fortsätt hålla in BKT och vrid den främre ratten för att ställa in hur stor skillnad det ska vara mellan varje exponering, jag tycker att 1,3 funkar bäst för mig.

D70 verkar bara kunna ta tre gafflingsbilder i stöten, D2X kan ta upp till nio, men tre är tillräckligt i många fall.

I i övrigt gäller förstås de vanliga exponeringsvarianterna. Kameran tar alltid en "normal" bild, mätt efter den metod du valt för tillfället: Spot, integral och allt vad det heter. Du måste fortfarande tänka på hur du mäter ljuset.

Och visst går det utmärkt att göra HDR-bilder med D70.
 
Härlig bild! Men vad i den bilden kan ha krävt detta då? Blev fönstrena utfräta eller vadå? Vilket filter är det du har kört över efteråt? Fan va skön bild :) Ser ut som VM final i straffar eller nått.
 
Dennis_R skrev:
Härlig bild! Men vad i den bilden kan ha krävt detta då? Blev fönstrena utfräta eller vadå? Vilket filter är det du har kört över efteråt? Fan va skön bild :) Ser ut som VM final i straffar eller nått.

Bilden är skapad med en teknik som kallas för "tone mapping". Photomatix är ett program som kan skapa sådana bilder.
 
Dennis_R skrev:
Härlig bild! Men vad i den bilden kan ha krävt detta då? Blev fönstrena utfräta eller vadå?

Det var ikke noe i bildet som krevde det. Det ble gjort som et eksperiment rundt HDRI / TM. Orginalbildet ("det i midten" eksponeringsmessig) ble bra- og eksponert slik det skulle.

Dennis_R skrev:
Vilket filter är det du har kört över efteråt?

Ikke noe annet enn TM i Photomatix og 60% "desaturation" + "levels" i CS2

Dennis_R skrev:
Fan va skön bild :) Ser ut som VM final i straffar eller nått.

Takk. Jeg liker det godt selv også. Og ja. Det var straffekonkurranse under VM 2006 kvartfinale (England - Portugal).
 
Kyrre skrev:
Dette fotografiet (100% crop) er satt sammen av tre eksponeringer (D70S) +/- 1/2ev (bracketing) og "tone mapped". Jobben er gjort med Photomatix Pro.

men fy helsike vilket skönt foto... Är det månne VM på teve?

Jag tog ner trial versionen av programmet medsamma, håller på att pula med det i denna stund.
 
Jag har gjort mina första trevande försök med Photomatix Pro. Ni kan se resultatet här. Mycket intressant. Första gången jag använt gaffling/bracketing. Kommer att använda det mera för jag är så dålig på att uppskatta exponering. Blir ju så många bilder bara.... :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.