Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bracketing
- Trådstartare lonian
- Start datum
Helmetrock
Aktiv medlem
Nej, det är modellerna över den som kan ta fler bilder med bracketing. Vill du ha fler bilder får du göra flera serier som börjar där den förra slutar.
Tell
Aktiv medlem
Köp inte kamera efter hur många stegs bracketing den klarar bara. Tre bilder med två steg imellan är redan ganska rejält faktiskt (med en dyrare kamera tvingas man ta fem bilder för samma omfång, så redigt onödigt). Men gillar du massa dynamik så köp dig en D7000, där får du ut runt 14 steg ur en bild, o med den vanliga bracketingen på det så hamnar du på 19 steg.
Och sen får du lära dig att använda det också o inte göra som alla andra o dra upp kontrast och färgmättnad i taket o kalla det för HDR.. ;\
Och sen får du lära dig att använda det också o inte göra som alla andra o dra upp kontrast och färgmättnad i taket o kalla det för HDR.. ;\
perstromgren
Aktiv medlem
Bracketing går fint att göra utan att använda någon automatik alls, så vad är problemet? Ställ in en bra tid och stega upp och ned med bländaren av hjärtans lust! Eller tvärtom.
Per.
Per.
lonian
Aktiv medlem
Bracketing går fint att göra utan att använda någon automatik alls, så vad är problemet? Ställ in en bra tid och stega upp och ned med bländaren av hjärtans lust! Eller tvärtom.
Per.
Tanken är att jag vill göra bra HDR bilder.
Antar att jag får lov att köra med stativ och pilla fram och tillbaka.
Splanky
Aktiv medlem
Skall du pyssla med HDR blir livet mycket enklare med bracketing!
Då minskar risken för att du stöter till kameran för att ändra exponering eller tid.
Använd en fjärrutlösare samt så är stativ ett måste.
Fjärrutlösare köper du på ebay för nån eller ett par hundringar.
Men självklart kan du flerexponera utan bracking.
Men bracketing upp till nio exponeringar är definitivt ingen nackdel.
Då minskar risken för att du stöter till kameran för att ändra exponering eller tid.
Använd en fjärrutlösare samt så är stativ ett måste.
Fjärrutlösare köper du på ebay för nån eller ett par hundringar.
Men självklart kan du flerexponera utan bracking.
Men bracketing upp till nio exponeringar är definitivt ingen nackdel.
Helmetrock
Aktiv medlem
Nu vet jag inte hur användbart det är i verkligheten och om det funkar på en D5000, men det finns fjärrkontroller som kan sköta bracketing också.
Här t.ex.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gigaTProN
(Jag vet som sagt inte hur det funkar, någon annan kanske kan utveckla?)
Kan du släpa med en dator finns det olika program som Nikon camera control eller något och Sofortbild (gratis) om du har Mac där du kan konfigurera exponeringen exakt hur du vill!
Här t.ex.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=gigaTProN
(Jag vet som sagt inte hur det funkar, någon annan kanske kan utveckla?)
Kan du släpa med en dator finns det olika program som Nikon camera control eller något och Sofortbild (gratis) om du har Mac där du kan konfigurera exponeringen exakt hur du vill!
Tokoza
Aktiv medlem
Tanken är att jag vill göra bra HDR bilder.
Antar att jag får lov att köra med stativ och pilla fram och tillbaka.
Torde funka bra med bracketing av fler än 3 bilder med d5000 du använder Aperture mode, stativ och fjärrutlösare. Går att ställa in +-5 i exponeringskompensation med d5000, vilket borde räcka för att inte samma exponerig skall uppstå fler gånger (om nu inte ljuset hinner ändras mellan exponeringarna). Så enda gången du behöver pilla på kameran är då du skall ändra exp.komp. Och om detta görs försiktig behöver inte kompositionen ändras.
lonian
Aktiv medlem
Torde funka bra med bracketing av fler än 3 bilder med d5000 du använder Aperture mode, stativ och fjärrutlösare. Går att ställa in +-5 i exponeringskompensation med d5000, vilket borde räcka för att inte samma exponerig skall uppstå fler gånger (om nu inte ljuset hinner ändras mellan exponeringarna). Så enda gången du behöver pilla på kameran är då du skall ändra exp.komp. Och om detta görs försiktig behöver inte kompositionen ändras.
Yes, har redan gjort detta med att ställa 2 sekunders utlösare mellan varje bild.
Men det tar tid och är pilligt. Ibland faller man för lyxen, men det kostar pengar jag inte har så då får det vara.
Tokoza
Aktiv medlem
Du behöver inte använda 2 sekunders utlösa mellan varje bild. Om din fjärrutlösare gör att du kan ta flera bilder kontinuerligt (knappen hålls nertryckt under hela serien) tas 3 bilder snabbt, varefter ny serie kan tas efter exponeringskompensation. Detta funkar i alla fall på min D5000 och fjärrutlösare som köpts på Ebay.
lonian
Aktiv medlem
Du behöver inte använda 2 sekunders utlösa mellan varje bild. Om din fjärrutlösare gör att du kan ta flera bilder kontinuerligt (knappen hålls nertryckt under hela serien) tas 3 bilder snabbt, varefter ny serie kan tas efter exponeringskompensation. Detta funkar i alla fall på min D5000 och fjärrutlösare som köpts på Ebay.
vad är det för fjärrutlösare?
Jag har en billig 99krs fjärrutlösare till att ta ego bilder med. Men har för mig att man måste rikta lasern mot kameran då man ska fota. Inte använt den speciellt mycket.
Tokoza
Aktiv medlem
vad är det för fjärrutlösare?
Jag har en billig 99krs fjärrutlösare till att ta ego bilder med. Men har för mig att man måste rikta lasern mot kameran då man ska fota. Inte använt den speciellt mycket.
Detta är fjärrutlösaren:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320590518030&ssPageName=ADME:X:RTQ:GB:1123
OBS denna skickas från UK, men vid problem med produkten kan det dröja ett tag innan en ny fås (eftersom försäjning egentligen sker från Kina). Den första jag fick var felaktig och det dröjde ett par veckor innan jag fick den nya som var fullt fungerande.
Med denna fjärrutlösare används kameran i samma läge som annars (Release Mode på kontinuerligt eller en bild åt gången).