Annons

Bracket-foto, vilket läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurch

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en Nikon D50 och undrar vilket läge som är bäst att gafflings-fota i? Auto, P, S, A, M...? Bilderna ska användas till att göra HDR-bilder.

De olika lägena kompenserar ju på olika sätt.

Tacksam för svar!
 
Nu har jag ingen Nikon, men för att få bästa resultat bör du köra med samma bländare på de olika exponeringarna. Alltså variera slutartiderna.
 
Det är alltså bättre att köra på A-läget (manuell aperture och automatisk slutartid) än S-läget (tvärtom) eller P-läget (båda automatiska)

Tydligen kan man inte "gaffla" i helmanuella läget eftersom kameran inte exponeringskompenserar då.

Kan det då vara bättre att fota i manuellt läge utan gafflingsfunktion (en och en bild med manuell justering av exponeringen) än att fota i A, S eller P läget? Blir det nån skillnad?



.
 
Genom att hålla bländaren konstant och variera slutartiden får du samma skärpedjup i de olika bilderna.
Gör du tvärtom så får du slå ihop tre bilder med varierande skärpedjup, och det är nog inte vad du vill. Visst funkar det, men förmodligen med sämre resultat.

Exakt hur du bär dig åt för att få några bilder med varierad exponering är i princip ointressant. Du kan t.ex. behålla tid och bländare men variera ISO-tal.
 
Ahh... Nu fattar jag (är lite av en nybörjare). Det går ju inte att över- eller underexponera (jag syftade på +/- exponeringsfunktionen på kameran) i manuella läget eftersom man gör det själv genom att ändra slutartid och bländare, eller? Så det är därför gafflingsfunktionen inte kan användas i manuella läget, den funktionen är ju inte manuell?

Tack för tipsen om att hålla bländaren konstant, nu ska jag ut och "knäppa kort"!
 
Lurch skrev:
Ahh... Nu fattar jag (är lite av en nybörjare). Det går ju inte att över- eller underexponera (jag syftade på +/- exponeringsfunktionen på kameran) i manuella läget eftersom man gör det själv genom att ändra slutartid och bländare, eller? Så det är därför gafflingsfunktionen inte kan användas i manuella läget, den funktionen är ju inte manuell?
Exakt. Sedan kan man ju alltid diskutera hur pass "manuellt" man fotar genom att alltid lita på den automatiska ljusmätaren :)
 
Vad jag vet betyder Manuell just manuell. När jag kör bracketing kör jag som alltid på M-läget.

Ställ in önskad bländare, styr exponeringen med slutartiden.

/petter
 
petter olsson skrev:
Vad jag vet betyder Manuell just manuell. När jag kör bracketing kör jag som alltid på M-läget.

Ställ in önskad bländare, styr exponeringen med slutartiden.

/petter

Menar du att du använder BKT-funktionen (Nikon, heter väl AEB eller liknande på Canon tror jag) och fotar en sekvens på flera bilder eller tar du en bild, justerar, tar en till, justerar osv?

På min Nikon verkar man inte kunna använda BKT i M-läget.


.
 
petter olsson skrev:
När jag kör bracketing kör jag som alltid på M-läget.
Själv använder jag A-läget och kamerans bracketing-funktion, tillsammans med serietagning. Då går det undan.

Om jag ställer allt manuellt är jag så långsam att t.ex. moln hinner flytta sig, om det blåser ordentligt.
 
Jo så är det ju, att det går snabbare. Jag kanske är lite analogskadad, då bracketing oftast bara gör att man har några olika exponeringar att välja på, istället som på digitalt när man oftast vill bygga ihop flera exponeringar.

/petter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.