Annons

Bra zoombjektiv till E-420

Produkter
(logga in för att koppla)

Hondendär

Medlem
Som rubriken säger, så skulle jag behöva ett zoomobjektiv till Olympus och funderar på detta: ED 70-300MM 1:4.0-5.6
Har någon använt detta? Fungerar det bra?
 
Jag har använt kombinationen, men tyckte personligen inte att det var någon höjdare p.g.a.:
1. För litet grepp på kameran för ett så stort objektiv.
2. Kameran saknar bildstabilisering, vilket nästan är ett krav vid så lång brännvidd.

Annars är objektivet bra, förutom att stativgänga saknas. Har nu sålt objektivet, men behållt kameran. Den gör sig bäst med mindre och lättare objektiv.
 
Om 70-300 kändes för stor på en E-420 så lär nog detsamma vara fallet med Sigmas 70-200.

Olympus ED 40-150/4.0-5.6 har jag själv och tycker att det är bra och väldigt lätt för att vara ett tele. Jag upplever det som skarpare än 14-42 som jag såg på din profil att du har nu. Det är också bara en aning större, det är nästan så jag tar fel när de ligger bredvid varandra i väskan :). Ibland kan jag känna att jag skulle vilja ha lite längre brännvidd, men det beror väl lite på vad man ska fota. Så om du inte har behov av ännu längre brännvidd så tror jag att du blir nöjd med det.

/Sofia
 
En sak som kan hjälpa kan vara ett batterigrepp.Om du verkligen vill och behöver ha 70-300 så kanske ett batterigrepp från ownuser kan hjälpa till att balansera kamerahuset så att säga. Då blir ju även greppet på kameran lite större samt att batteritiden blir längre.

Oavsett om du bestämmer dig för 70-300 eller 40-150 kan det vara värt att ta en titt på på begmarknaden där dessa båda dycker upp emellanåt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.