Annons

Bra vs "Dålig" kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wictor91

Medlem
Hej!
Jag är en nybörjare inom fotovärlden, har inte ägt en kamera ännu. Bara använt min pappas kamera och fotat lite, men kommit på att jag skulle vilja ha en egen systemkamera att leka lite med. Dom kameror jag har funderat på är Canons 550d eller Nikons d5100, och det är väl amatörkameror om man säger så. Men när jag tänker efter varför måste man köpa en sämre kamera, varför inte en semiproffs kamera som Canons 60d istället eller något i den stilen. För sen när jag vill ha en bättre kamera måste jag ju ändå sälja den gamla och byta, varför inte ha en bra på en gång? Varför köper man billigare kameror som första kameror? Då kan man ju börja med ett allround-objektiv och sen när man vill ha bättre bilder, byta objektiv istället. Kom med förslag och rådgivning, vore tacksamt.

/ Wictor
 
Ifall du inte vet om du kommer att fortsätta fotografera så "förlorar" du kanske mindre pengar om du säljer den billigare kameran.
Jag köpte canon 40d istället för den billigare 450d för att få snabbare serietagning.
Ofta ligger diverse problem mer på användaren och objektiv än på själva huset.

Denna tråd handlar om varför 40d/50d är bättre än 1000d
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=133893

Jämför du priset på 550d och 60d så är det nästan 4000kr skillnad med kit objektiv, de pengarna kan du då istället lägga på ett bättre objektiv.

OBS! Jag skriver bara om canon eftersom jag har det, Nikon är givetvis ett lika bra val.
 
Hej!