ANNONS
Annons

Bra val av kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

alve

Avslutat medlemskap
Jag hade tänkt köpa mig en digitalkamera "HP Packard PhotoSmart 935". Finns det någon som har en sådan som kan berätta om jag gör ett bra köp? Den kostar 2495:- och har 5,1 Megapixel. Själv tycker jag den verkar helt okay för att vara min första digitalkamera. Jag ska fotografera det mesta och jag är heller inget proffs. Tacksam för svar.

Bilagor

• photosmart935_liten.jpg
    photosmart935_liten.jpg
    19.1 KB · Visningar: 467
Canon

Den du tipsade om som var "bättre" har ju bara 3 megapixlar jämfört med PhotoSmart som har 5 megapixlar. På vilket sätt tycker du Canon är bättre? *fundersam*.

Optiken...

...är troligtvis bättre i Canonen. Oftast har "vanliga" kameramärken bättre optik än "datormärken".
Det finns fler alternativ i den prisklassen:
Minolta Dimage G400 ca 2300 (kolla på pricerunner)
Olympus C-450 Zoom ca 2400
För en "vanlig" användare är 3-4 Mpixels helt ok. Men om du vill förstora krävs mer, fast då bör ju också bildkvaliteten i övrigt vara bra - man kan ju inte bara se till pixlarna

Köp många pixlar om det känns bra, men fundera på hur mycket erfarehet HP har av att bygga kameror, och särskilt då optiken till dessa. Vill du ha ut mer av pixlarna, så lyssna på alla goda råd här på sidan.

Re: Canon

Alve1976 skrev:
På vilket sätt tycker du Canon är bättre? *fundersam*.
Det är en snabbare kamera med betydligt fler inställningsmöjligheter och det är till skillnad mot HP-modellen möjligt att ansluta både filter och konverter.
Sen är även optiken bättre, vilket gör att den verkliga upplösningen inte skiljer sig mycket mellan modellerna.

Senast ändrad:
En fråga till bara

PhotoSmart har även en "Pentax-lins". Är inte den heller bra för jag har hört att Pentax är ett mycket bra kameramärke. Nu vet jag nästan inte vad jag ska köpa *ler*.

Har kollat och jämfört

Jag kanske ändå väljer Canon PowerShot A75. Ser ändå ut att vara en bra kamera. Dessutom kan man välja manuell zoom vilket kan göra bilderna mer skarpa. Inte lätt att vara amatör. Men vi får väl se resultatet i mitt fotoalbum sen :)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.