Annons

Bra undervattenskamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska åka med familjen till Egypten för att dyka. Vad finns det för bra undervattenskamera ? Den ska gärna vara till ett rimligt pris då vi inte kommer använda den ofta.

Jag är själv ute efter liknande så bevakar med intresse. Blev på mediamarkt relomemderas Canon d 10 men är tveksam då den enl säljaren bara klarade 10m djup.

En lösning kan vara att köpa någon av Canons kompaktkameror i Ixus- eller Powershot-serierna. Till många av dessa modeller erbjuder Canon uv-hus för ett par tusen. Ska klara 40 meters djup, om jag minns rätt.

Jag är själv ute efter liknande så bevakar med intresse. Blev på mediamarkt relomemderas Canon d 10 men är tveksam då den enl säljaren bara klarade 10m djup.

Det finns inga "vanliga" undervattennskameror som klarar mer än 10 meter utan då krävs särskilt hus. Finns ju till vanliga kameror men bl a Panasonics uv-kamera FT2 bl a har ett extrahus som gör att man kommer djupare.

Konstigt att säljaren inte upplyste dig om detta att 10 meter är max för dessa kameror.

Vad jag förstår måste man satsa mycket på utrustning, bl a belysning, om man ska ner på djup under några få meter. Ni hittar ingen billig kompakt som klarar det.

Kompromiss

Hej! Det gäller att göra rätt kompromiss. En bra UV-fotoutrustning av mera seriöst slag omfattar kamera, extern blixt och någon form av vidvinkeltillsats. Det drar snabbt iväg upp emot 15-20 tusen kronor. Om man inte är beredd att satsa så mycket, men ändå vill ta litet bilder för att förlänga njutningen och kunna visa sina vänner, så gäller det att välja en kompromiss, och sedan att lära känna utrustningens möjligheter och begränsningar.

En kompaktkamera för äkta UV-bruk - med eller utan hus - som används med exponeringsautomatik, fångar bilderna i JPEG och endast använder befintligt ljus eller inbyggd blixt och inte heller har vidvinkeltillsats, funkar till att plåta närbilder på små och mellanstora fiskar, snäckor och koraller, och att plåta i befintligt ljus strax under ytan i tropiska vatten, ungefär ned till 3-5 m djup. Bildvinkeln är för snäv för att plåta stora djur (hela delfiner, valhajar, etc), hela dykare eller vrak med gott resultat. Men inom det område där kameran funkar - halvporträtt, fiskar, koraller, mm, så kan det bli riktigt bra bilder för hobbybruk!

Så köp gärna en allväderskamera som går ned till 10 meter, alternativt en kompakt med hus som går ned till 30-40 m. Vill du framtidssäkra något så när, så se till att kameran kan ta manuellt och kan spara även till råformat. Kolla även att det finns möjlighet att senare ansluta extern blixt, t ex styrd via fiberoptisk kabel.

Väljer man en avancerad kompaktkamera så dubblerar den ju som bra resekamera på land, så investeringen är inte fel, även om man kommer att dyka ganska sällan. Exempel på en riktigt bra allsoundkamera är t ex Canon G11, men det går att räkna upp många bra kameror som funkar i denna speciella nisch.

Lycka till med kameravalet!

Eller så kan man ju testa en påse från ewa-marine om man vill. ligger på 2-4K har jag för mig. Har aldrig testat dem själv, men hört att de skall vara bra.

Hej! Det gäller att göra rätt kompromiss. En bra UV-fotoutrustning av mera seriöst slag omfattar kamera, extern blixt och någon form av vidvinkeltillsats. Det drar snabbt iväg upp emot 15-20 tusen kronor. Om man inte är beredd att satsa så mycket, men ändå vill ta litet bilder för att förlänga njutningen och kunna visa sina vänner, så gäller det att välja en kompromiss, och sedan att lära känna utrustningens möjligheter och begränsningar.

En kompaktkamera för äkta UV-bruk - med eller utan hus - som används med exponeringsautomatik, fångar bilderna i JPEG och endast använder befintligt ljus eller inbyggd blixt och inte heller har vidvinkeltillsats, funkar till att plåta närbilder på små och mellanstora fiskar, snäckor och koraller, och att plåta i befintligt ljus strax under ytan i tropiska vatten, ungefär ned till 3-5 m djup. Bildvinkeln är för snäv för att plåta stora djur (hela delfiner, valhajar, etc), hela dykare eller vrak med gott resultat. Men inom det område där kameran funkar - halvporträtt, fiskar, koraller, mm, så kan det bli riktigt bra bilder för hobbybruk!

Så köp gärna en allväderskamera som går ned till 10 meter, alternativt en kompakt med hus som går ned till 30-40 m. Vill du framtidssäkra något så när, så se till att kameran kan ta manuellt och kan spara även till råformat. Kolla även att det finns möjlighet att senare ansluta extern blixt, t ex styrd via fiberoptisk kabel.

Väljer man en avancerad kompaktkamera så dubblerar den ju som bra resekamera på land, så investeringen är inte fel, även om man kommer att dyka ganska sällan. Exempel på en riktigt bra allsoundkamera är t ex Canon G11, men det går att räkna upp många bra kameror som funkar i denna speciella nisch.

Lycka till med kameravalet!

Tackar för bra svar från er som skrivit. Jag har börjat läsa på mer och det är inte ett lätt val, utrustning som G11 + UVhus hamnar runt 6-7 tusen då får man inte extern blixt om man känner för att ha det. Jag har även kollat på paket med externblixt mm från Sea&Sea samt Sealife då hamnar man om jag räknat om valutan rätt, runt 14-18 tusen, en fördel med Sea & Sea är att de har UV hus till min systemkamera och den blixt som ingår i paketet passar till det vilket skulle var en liten pengavinst om mitt intresse växer.

En länk jag fann något intressant, som kanske hjälper dig i ditt val Per

http://www.resochdyk.nu/fotogalleri/uv-foto/uv-foto5.html

Själv är jag väldigt kluven ännu, troligen blir det en kompakt med UV-hus, i det billigare (rimligare) segmentet nu i början.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar