Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra tips för Dimage A2/A1?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det som är svårt?

Jag har ett Hoya closeupset till min för att få större förstoring... även ACT-100 fungerar som makro, men eftersom närgränsen flyttas bakåt verkar avbildningsskalan bli ungefär densamma så den tillför ingenting, men det går, fast Minolta säger att det inte går ;-)


...33017...33018...33019...
 
HDFS) (KGS skrev:
Vad är det som är svårt?

Jag har ett Hoya closeupset till min för att få större förstoring...

Närgränsen verkar vara sämre. Jag vet inte om det är kameran eller fotografen. Jag tänkte kika på ett set med linser som Sagan (Kim) tipsade om i en tråd jag inte hittar just nu. Skall nog kolla in Hoya också. Vad står de olika nuffrorna för (+1, +2 osv)?

Ett annat fenomen är att jag inte tycker jag får till skärpan tillräckligt. Tänkte prova att laborera lite med inställningarna imorgon om jag hinner/orkar.
 
Närgränsen kan mycket väl vara sämre. Men vad är en cm närgräns värt? det är avbildningsskalan som räknas. Om du kan placera kameran 13 cm från ormens gifttänder o få samma förstoring som du får om du placerar kameran en centimeter från samma tänder så föredrar jag det första alternativet ;-)

Med closeuplinserna blir närgränsen kortare, men samtidigt ökar förstoringsgraden också. Siffrorna står för förstoringsgrad, men +4 betyder inte 4x... mitt set består av +1 +2 o +4 då får man alla varianter upp till +7, inte dyrt alls. Stativ rekommenderas. Även mycket små rörelser får stort utslag i hög förstoring och AS är inte 100% effektivt i de lägena.

...49017...49018...49019... 49033... näää jäklar nu kom jag av mej... måste börja om igen!!

Frihandsbild med ACT-100 monterad
 

Bilagor

  • makro300mm.jpg
    makro300mm.jpg
    19.8 KB · Visningar: 245
Har följt denna tråd med intresse ett tag nu. Har länge funderat på en A2. Då och då övervägit A1 av ekonomiska skäl. Jag har läst otaliga tester, rescensioner, tittat på folks bilder tagna med denna kamera, läst forum osv... Det enda jag fortfarande undrar är hur bra man kan manuellfokusera med en EVF. Går det att finjustera fokusen som med en SLR? Eller är det bara precis att man kan se när det är skarpt?
 
När du har gott om tid att ställa in skärpan kan du förstora sökarbilden 8x o då har du inga problem att hitta skärpan i manuellt läge.

Är det riktigt bråttom så får du lita på autofokus eller motivföljande autofokus, precis som på alla andra kameror gissar jag...

A2 är bättre eftersom sökarbilden är myyyycket skarpare... avis!? jag!? moi!¿ petit moi!? äsch då...
 
johanwahlberg skrev:
Det enda jag fortfarande undrar är hur bra man kan manuellfokusera med en EVF. Går det att finjustera fokusen som med en SLR? Eller är det bara precis att man kan se när det är skarpt?

Det krävs egentligen att man har en A2 att prova med. Om jag t ex skall fotografera ett spindelnät kör jag med AF mot en fästpunkt i nätet, slår över till manuell fokusering och ställer in med fokusringen. Det finns en knapp för 2x förstoring som är till stor hjälp.

Det finns inget centrerat fokuseringshjälpmedel som på min brors analogkamera[1] utan man får kisa efter skärpan i den del av bilden man vill ha den. Jag tycker det fungerar riktigt bra även om jag inte har mycket annat att jämföra med.


[1] En så'n där Canon, Pentax eller Nikon. Det är den bästa av de tre, det är allt jag kommer ihåg. :)
 
En A2 är definitivt värd de extra kronor den kostar... men frågan är hur länge det dröjer innan de drar fram nästa ess ur rockärmen... A2 är snart ett helt år gammal, eoner av tid i den här branschen...
 
HDFS) (KGS skrev:
En A2 är definitivt värd de extra kronor den kostar... men frågan är hur länge det dröjer innan de drar fram nästa ess ur rockärmen... A2 är snart ett helt år gammal, eoner av tid i den här branschen...

Jo det kunde vara klart värt att vänta på en uppföljade med användbar ISO1600.
*dreglar floder vid bara tanken*
 
ISO1600 - det lär dom aldrig lyckas med. Inte brusfritt iallafall.
Det har ju redan kommit en efterföljare. Eller ja. Dimage A200. Jag tror den enda skillnaden egentligen är att LCD-skärmen går att vinkla i sidled.
Men visst. Det kommer fler bra kameror och jag köper nog ingen än på minst ett par månader.

Har förresten hittat A2an för 6500 kr från technikdirekt.de. Tillochmed 5500 på adorama.com (USA) men jag tror det tillkommer ett par tusenlappar vid privatimport till EU-land. Svensk moms, tull, etc. Den är mycket billigare än när den lanserades iallafall! Har haft ögonen på den hela tiden... mmmm
 
Ja NÅGON kommer säkert göra det! Men inte Konica Minolta :) De digitala SLR'sen från Canon och Nikon klarar väl relativt brusfritt upp till 3200 redan tror jag.
 
Ja, precis, o att göra det på mindre sensorer e säkert fullt möjligt om inte idag så om en vecka eller en månad... O när det väl görs så gör alla lika inom en generation kameror. Det gör väl inget om sensorn är liten o kameran kompakt bara bilderna blir bra...

Man skulle väl, som med mobiltelefonerna, kunna byta skal (en Ixus 40 i 1DS skal) så man kan brösta sej på träffar där fotografer möts och linslängder jämförs...

Konsumenten, den som ser bilden, bryr sej inte ett dyft. Var så säker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.