Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra telezoomar till natur och sjärnor/måne

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har en Canon EOS 7D, till denna undersöker jag nu ett objektiv att fota djur i naturen (fåglar, rådjur osv). Jag sökte även ett objektiv till att fota månen och stjärnor med, men efter rundfrågning har jag hittat ett typ av objektiv som kan fungera till båda dessa områden enligt säljaren.

Säljaren rekommenderade Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS
men så bläddrade jag i "Fotoprylar" och såg testet av telezoomar på sidan 12, bäst i testet var Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS USM, Vad säger ni om dessa?

Har ni någon annan att rekommendera som passar mitt syfte?

God jul och gott nytt år,
Pernilla

Vilket teleobjektiv som helst kan ju fotografera stjärnor och månen. Det beror bara på vilka slags stjärn- och månbilder du vill ha. Du får välja brännvidd efter detta. Stjärnor kommer alltid att se ut som prickar, oavsett förstoring, De är så långt borta. Men på månen kan man se kratrar och detaljer som blotta ögat inte kan se om man har längre brännvidd. Stjärnor kan lätt ge kromatisk aberration, dvs purpurfärgade fält runt de ljusstarkare stjärnorna, därför är det bra med ett objektiv med låg kromatisk aberration. När brännvidden ökar kan man inte heller exponera hur länge som helst utan att stjärnorna blir utdragna till streck pga jordrotationen. Alla bilder med teleobjektiv på ljussvagare himmelsobjekt som tex nebulosor har därför tagits med utrustning för att kompensera för jordrotationen.

Senast ändrad:
Till stjärnor kan även vidvinkel användas då de har en nästan obefintlig apparant storlek p g a avstånd oberoende av brännvidd. För galaxer och nebuloser däremot krävs ofta rejäl brännvidd. Skall månen täcka en stor del av bilden pratar vi 1200mm och uppåt. 800mm kräver en del beskärning för att månen skall bli mer än kanske 1/10 av arean. Är månen bara en bisak men vill kunna fotas lite då och då eftersom det är lite separat brännvidd från djurfoto där 4-500mm kan räcka kan du överväga att skaffa t ex 400/5,6 L för djurfoto och skaffa en billig Samyang 800/8,0 spegeltele för månen för ett par tusen. Där kommer den stora svårigheten att sätta fokus inte var ett så stort bekymmer då månen inte ändrar avstånd och i relation till djur är den relativt stilla. Exp tider blir ju också korta 1/250 bl 11 vid ISO 100. Så inget stort problem. Visst, skärpan är inte på topp, men ändå. Annars kan man köpa en extender 2x I eller II för ett par tusen och använda med MF för just månen. Skulle nog inte räkna med att använda denna extender på
100-400 L dock, även om det finns de som säkert gör det. Har man mer pengar kan man spana efter en beg något äldre beg 400/2,8 som tål TC ännu bättre och ger AF med 2x. Det finns även 400/4,0 DO som jag själv har som är ungefär lika skarp som 400/5,6 men som ger bättre ljusstyrka än 400/5,6 men tyvärr inte AF med 2x extender på 7D men väl IS. Finns då och då om man leter beg för ca 30.000:-. Denna skulle fungera för båda rollerna. 400/2,8 (ej 400/2,8 L IS II som är lättare) väger så där 6Kg. 400 DO väger 2Kg och 400/5,6 väger ca 1,5Kg.

400 räcker bra för att fotografera månen, man beskär ju bilden sedan. Vill man ha mer detaljerade bilder än så är ett teleskop att rekommendera. Så ser i alla fall jag på saken.

Kontrast AF

400 räcker bra för att fotografera månen, man beskär ju bilden sedan. Vill man ha mer detaljerade bilder än så är ett teleskop att rekommendera. Så ser i alla fall jag på saken.

Och så går det ju att använda en 2x extender. Kontrast AF som du får med Live-view funkar bra på månen. Tog denna bilden med ett 500:a och 2x extender och kontast AF. Beskar bilden och interpolerade upp lite. Hux flux så såg jag de röda ränderna på Jupiter och tre av månarna. (Fick dock göra två exponeringar eftersom månarna var mycket ljussvagare än planeten och planeten behövdes göras mörkare för att inte se ut som en stjärna.

Bilagor

• jupiter_fs.jpg
    jupiter_fs.jpg
    12.6 KB · Visningar: 725
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar