Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bra teleoptik??

Produkter
(logga in för att koppla)

Langsor

Aktiv medlem
har funderingar på att beg tele zoom typ 80-200 vad kan vara ett rimmligt pris för ett sådant eller finns det anndra optiker i samma klass nya som beggade vill inte stiga över 5000kr helst och vill ha ett ganska ljusstarkt optik och skarpt tanken är nog natur och djur då! evenemang också typ!!ska kompleteras med tamrons 28-70 som verkar vara väldigt bra för priset allt ska va te en canon då förstås hehe!

mvh/Thomas

För 5000:- så är det begagnat som gäller.
Antingen 80-200/2.8L som du nämnde eller så en Sigma 70-200/2.8 HSM.

Tamrons 28-75/2.8 är mycket skarp och fin, japp :)

För lite mer pengar (strax under 7000 nytt) så får du annars ett 70-200L F/4 USM original Canon, som är ett mycket skarpt och prisvärt objektiv.

Visst, det är inte ett F/2.8 men det är sällan du behöver så mycket ljus (och så litet skärpedjup) när du fotar natur.

Andra nackdelar är att du kommer att bli biten av L-serien, och kommer inte att nöja dig med något sämre i framtiden.. :)

Detta objektivet borde gå att hitta för strax under dina 5000 på begagnatmarknaden.

/James

slowcoder skrev:
Visst, det är inte ett F/2.8 men det är sällan du behöver så mycket ljus (och så litet skärpedjup) när du fotar natur.

Jag anser att man har stor nytta av både ljusstyrkan och det korta skärpedjupet för naturfotografering.

Förstår inte varför man inte skulle ha det?
Kort skärpedjup är ju hur snyggt som helst när man plåtar naturbilder och ljusstyrkan kan ofta komma till nytta när man plåtar vid gryning/skymning.

2.8L:et är väl stort och tungt som fasen..
eller har jag fel?

En till grej.. kan man inte beställa ett nytt 70-200 f/4L från usa för ca 5000?

Javisst, det är stor skillnad i vikt och storlek.

Ef 70-200/2,8L Usm:
Vikt: 1310gr. Mått: 193 x 84mm

Ef 70-200/4,0L USM:
Vikt: 705 gram. Mått: 172 x 76mm

Senast ändrad:
---Beror nog på vad man menar och upplever som stort och tungt, JAG menar att dessa objektiv är nätta och smidiga utan att vara klumpiga.. Knappast många av oss som inte har fysisk kapacitet att bära runt på dessa linser....

Fotar man i skogen så är det ändå ingen som bryr sig om storleken, spec om den är svart som 80-200 2,8L.....:)/Niclas.

downtown skrev:
Ja, 2,8:an väger ju nästan dubbelt så mycket.

---Visst är det så, MEN allt är en vanesak, (om det inte handlar om att man inte har möjlighet att ta det med såklart...) Dessutom har 80-200,an enligt många och mig en klart bättre balans än nya 70-200 4,an. Bara det + ljusstyrkan är anledningar att välja den "tunga" menar många med mig.../Niclas.

Ps, Se bara upp med att focusmotorn i 80-200,an är bra. Är den det så slå till för ett fint ex för ca 5500,-sek. Svårt å hitta mer för pengarna....

Senast ändrad:
okej tack för många bra svar hoppas ja hittar ett fint 80-200 då tror vikten inte gör så mycket!!

Lycke till!
Jeg är sikker på att du blir supernöjd!! Tur för er att jeg inte har di pengarna nå, då hade jag varit en sökande konkurrent till deg:)....
Mvh Maritha.

""Final Comments

I've owned this lens for several years and from the standpoint of image quality I see no reason to upgrade to a 70-200/2.8L. I would like the ability to use the Canon TCs (plus I have a bad case of "lens collection fever") so one of these days I may upgrade, but I'd still recommend the 80-200/2.8L to anyone on a tight budget who can't afford the newer lens. I haven't extensively tested any of the 3rd party alternatives for Canon users, but I have used the Sigma 70-200/2.8 APO and I didn't feel it was as well built, nor did I feel it focused as well, nor were the images any sharper.""

Detta är ett citat från nedanstående link,, en intressant artikel men utan mtf-kurvor och liknande...Här finns otaliga tester och det verkar vara rellativt objektivt skrivet och reflekterade tankar...../Niclas.

http://www.photo.net/canon/80-200L

ANNONS