Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra stativhuvud för panoramabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

boppen

Aktiv medlem
Halloj!

Jag har idag bara ett video-huvud på mitt Velbon-stativ, men nu tänkte jag köpa ett nytt huvud (till stativet altså)

Jag har et bara till att försöka fota panorama-bilder (har snöat in totalt på det) - är det nån som har ett tips på nåt bra huvud som inte kostar multum? Har kollat lite på bland annat vad Velbon har att erbjuda, men deras katalog säger ju inte så mykcet om skillnaderna emmelan huvudena.

Det viktiga vid panoramafoto är att få axispunkten på objektivet att rotera runt samma punkt, annars uppstår parallaxfel. Jag har ett panoramahuvud från Manfrotto, det kostade ca 2500 kr. Det är justerbart i djup och sidled och har inbyggt vattenpass. Det finns också ett stort antal fasta gradinställningar.

Man klarar sig utan panoramahuvud med bilderna behöver då ha ett väldigt stort överlapp för att det ska bli någorlunda bra.

Bilagor

• 303plus.jpg
    303plus.jpg
    66.4 KB · Visningar: 512
Jag har ett Pano-huvud som kommer från Jasper engineering (220 dollar + moms och frakt) vilket verkade vara det mest prisvärda när jag kollade runt (Kaidan och de manfrotta jag hittade tyckte jag var för dyra). Det är bra, men hade jag hittat manfrotto-huvudet för 2500kr hade jag nog inte brytt mig om att privatimportera.

Det är i alla fall ett bra huvud, har främst använt det med 20D och EF-S 10-22, men det går även at hänga på större kameror, typ 1D. Det är inte superstadigt, man skall inte hänga och dra i kameran när den sitter på pano-huvudet utan mjukt och försktigt ta bilden, men det antar jag gäller de flesta panoreringshuvuden.

Tänk också på att du dessutom behöver ett nivelleringshuvud eller en stadig kulled/trevägshuvud att ha under panoreringshuvudet. Hela pano-huvudet måste ju vara plant och panohuvud + kamera bliren ganska tung klump med ocentrerad vikt.

Jag minns nog lite fel ang priset på Manfrottohuvudet. Ca 2900 + moms kostar det i Sverige.

Tack för svaren!

Ska ta och kolla in USA-alternativen, vad det blir med frakt och tull nu när dollarn ligger så bra. Annars tror jag att jag ska börja med ett sånt nivelleringshuvud (tex Manfrotto 338) så får jag se om jag slår till på nåt mer avancerat sen (snart lön ;)
För om jag kör med kameran "liggande"/"vågrätt" får jag väl inga parallax-fel? Det är ju när jag viker ner min kamera för att ta bilder på "högkant" som kameran hamnar på sidan om centrum (pga mitt sunkiga stativhuvud) - blir det inte så?

Du får parallaxfel i alla fall. Nästan längst fram på vissa objektiv (vidvinkel och fisheye) finns en guldfärgad ring. Nodpunkten ska vara exakt ovanflr den gula ringen både i djupled och sidled.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar