ANNONS
Annons

Bra stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Jag kan inget om stativ men köpte ett Manfrotto 479-4B enbensstativ på fotomässan. Det känns väldigt gediget.
Är det bra? Jag tror jag gillar det.

Nu behöver jag ett huvud till det. Vad kan jag köpa? Det ska vara rejält men lätt och inte för stort. Snabbfäste behövs inte på enbens, eller?..

Tjenare Mats, jag köpte samma stativ på mässan. Blev förvånad över att den var så stadig, och priset tyckte jag också var bra.

Jag blev rekad att köpa en Manfrotto Monopod Tilthuvud 234 av en kompis. Det är ett enkelt huvud som enbart tillåter att man tiltar den fram och tillbaka, mer behövs ju inte på en enbenare. Det bästa är att den är mycket stadig och billig, Cyberphoto tar 179 kr för den. Vill man kan man köpa samma huvud men med snabbplatt/fäste för 80 kr till, men jag har tänkt att enbart köra skruvvarianten. Kanske slänger jag ditt ett snabbfäste ala Arca-Swiss, som är den standart jag använder, lite senare, men först ska jag testa utan, och jag tror det räcker så. Den obligatoriska länken:

http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/234.htm

/ERik

Hur många var det inte som köpte det stativet.

Jag var också en i bland dom, tycker det var både stabilt och hyfsat lätt.

Men jag satsar på en kulled ändå.

Jag sällar mig till en av de som också köpte ett.

Har en 308 kula sedan innan, men jag tycker inte det behövs. Kommer förmodligen att köra direkt på stativet.

Tilthuvud 234 blir perfekt, men är det en sån där pillig stor ratt undertill för gängan, som man inte får grepp om ordentligt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar