Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra skick - hur vet man det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Petra S

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa ett begagnat Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG och det påstås vara i fint skick och inte en repa på glasen. Objektivet köptes utan kvitto från en annan så jag skulle bli tredje ägaren så exakt ålder vet säljaren inte men gissar max 3 år. Finns det något man bör kolla/fråga för att veta skicket mer säkert och inte bara behöva lita till någons ord? Jag kan nämligen för lite själv.

Tack på förhand!

Mvh,
Petra

Om du inte kan något kanske du skall vara försiktig med att köpa begagnat. Gäller ju alla prylar, bilar och så. Om man inte kan, är det bättre att köpa från en affär, nytt eller begagnat, eller be någon man känner vara med som kan det bättre. Men köper du en zoom så kan du ju i alla fall se till skicket, att zoom- och skärperingarna går mjukt och inte hackar, att glasytorna är hela och slutligen naturligtvis, ta några testfoton innan du slår till.

Jag vet tyvärr bara ett bra sätt: Prova det innan köp. På alla bländare och olika brännvidder. Är personen du ska köpa det av pålitlig så att det går att göra de deal att du får lämna tillbaks det (och få pengarna tillbaks) om det inte uppfyller kriteriet Bra Skick.

Bra Skick=Skarpt, exponerar jämnt vid alla bländar/slutartidskombinationer, inga slagmärken på objektivtub. filtergänga i gott skick, repfria fron- och baklinser. HSM-motorn ska fungera mjukt utan missljud.

Nu kan det ju vara så att objektivet är i perfekt skick men inte ger skarpa bilder med din kamera. Kan bero på att din kamera fram- eller bakfokuserar, men vet du att din kamera inte gör det och bilderna känns felfokuserade kan objektivet behöva justeras. Och det kostar en slant.

Därför: PROVA!

Fråga efter serienumret på objektivet, du borde kunna höra med Sigma när objektivet är tillverkat så får du åtminstone lite hum om hur gammalt det kan tänkas vara.

Jag vet tyvärr bara ett bra sätt: Prova det innan köp. På alla bländare och olika brännvidder. Är personen du ska köpa det av pålitlig så att det går att göra de deal att du får lämna tillbaks det (och få pengarna tillbaks) om det inte uppfyller kriteriet Bra Skick.

Bra Skick=Skarpt, exponerar jämnt vid alla bländar/slutartidskombinationer, inga slagmärken på objektivtub. filtergänga i gott skick, repfria fron- och baklinser. HSM-motorn ska fungera mjukt utan missljud.

Nu kan det ju vara så att objektivet är i perfekt skick men inte ger skarpa bilder med din kamera. Kan bero på att din kamera fram- eller bakfokuserar, men vet du att din kamera inte gör det och bilderna känns felfokuserade kan objektivet behöva justeras. Och det kostar en slant.

Därför: PROVA!

Tack för ditt svar. Jag ska kanske kolla hur förslaget att få prova tas emot av säljaren.

Ah, kika på linserna i fronten och där bak för att se om de är utan repor.
Prova sedan på din kamera att det fokuserar som det ska.

Det är i princip allt du kan kolla ( förutom allmänskicket ), sedan är det bara att köra tills du slitit ut det och det är dags att skicka till Sigma i Kungsbacka för renovering!
Alternativt lägger du ett bud på mitt som bara använts inomhus vid gymnastiktävlingar på Tjörn, objektiv i bra nära nyskick om du håller till på västkusten!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar