ANNONS
Annons

Bra skanner för svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Belgian Blues

Avslutat medlemskap
Någon som har skannat mycket svartvitt negativ som kan ge tips om en BRA skanner för sisådär fem papp.
Jag har kört med den första Minolta Dimage Scan Dual, men den funkar inte med min nya dator.
Det är alltså läge att byta upp sig. Jag har inte varit helt nöjd med Minoltan; är fyran tillräckligt bra för svartvitt eller finns det någon annan man ska satsa på?

Belgian Blues skrev:
Någon som har skannat mycket svartvitt negativ som kan ge tips om en BRA skanner för sisådär fem papp.

När jag testat filmskannrar i den prisklassen har alla varit mer eller mindre värdelösa för svartvit skanning när man använt det svartvita läget. Skanna istället som om det vore ett färgdia. Du får ett mycket mjukare och mer nyanserat resultat.

Öppna sedan bilden i Photoshop och kontrollera vilken kanal som ger det bästa resultatet. Ibland är de likvärdiga, men ofta kan man se att en av kanalerna har bättre skärpa. Markera den kanalen och konvertera sedan till gråskala och invertera bilden. Sedan sätter du kontrasten i bilden med en snygg kurva.

På så sätt har skannrar från både Nikon, Canon och Minolta gett bra resultat.

Stefan

Nikon Coolscan V ED

tycker jag är jättebra.

Ett problem: att skanna svartvitt som dia med Coolscan funkar inte alltid så bra. Den har problem att hitta kanterna på varje ruta. Lösningen är att montera neget i en diaram och skanna med den. Men jag har inte testat detta så himla mycket då jag personligen är mycket nöjd med kvaliteten från Coolscan när man skannar svartvitt som svartvitt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar