Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra scanner för s/v film?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nils Nouchi

Avslutat medlemskap
Håller på att kolla upp olika neg scanner o har väldigt svårt att välja vilken jag ska köpa. Använder mest svart/vit film. Har haft en Minolta Dual 2 men börjar bli sliten o vill gå över till ngt bättre. Har läst en del om Epson 4870 som är en flatbedscanner men har svårt att hitta relevanta kommentarer om den. Vet ni ngt om den eller vilken negscanner skulle ni rekommendera i 5000-9000kr klassen för s/v film. Tack så mycket för hjälpen.
Nils

Jag har nyligen köpt en 4870 och håller just nu på att att försöka kalibrera den.

Jag köpte den framförallt pga att man kan scanna mellanformat tillsammans med Digital ICE på den.

Än så länge är jag väldigt nöjd - även om programvarorna bråkar lite med mig (förväntar mig att det är saker som kommer att åtgärdas av tillverkarna)

Test finns bla på http://www.photo-i.co.uk/

Frågan är ju alltså vad det är för format du ska scanna ?

Är det enbart småbild du ska scanna är det nog ändå smartare med en renodlad filmscanner - Kanske Nikon LS-50 ?

Eftersom Digital ICE inte fungerar på svartvit film är det ju i sådana fall ännu smartare (billigare) att köpa scanner som inte har denna funktion, och då är det ju fortfarande Minoltas modeller som är bäst/billigast.

Minolta Dual IV kanske ?

Senast ändrad:
Jag har lagt upp lite svartvita bilder scannade med Epson 4870. Kolla och avgör själv. Vill du ha större filer kan jag maila en bild.

ANNONS