Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra sätt att mäta ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ström

Aktiv medlem
Hej!

Om man skall mäta ljuset exakt med kameran (har ingen ljusmätare) i olika fotosituationer hur går man då tillväga rent konkret?

Jag har en EOS 1:a som jag enbart kör i M läge vilket ju gör att jag har den vanliga ljusmätaren till höger.

Med en handhållen ljusmätare får man ju fram både blandarvärde och tid, hur gör jag för att få fram detta med hjälp av kameran?

När jag plåtar brukar jag göra tre alternativexponeringar, 0, +1 och -1 helt enkelt, men det tar ju inte hänsyn till låg- och högdagrar

Kan ett sätt vara att först få fram tiden med hjälp av AV läget och bländarvärdet med TV läget?

Bör man mäta med spotmätning eller evaluerande?

Tacksam för svar!

/Henning
 
Hej Henning !

Perfekt exponering är inte alltid så lätt men jag kan väl försöka lite lättfattat att ge några tips. I manuellt läge är det ju fortfarande kamerans genomsnittliga mätning som gäller, du kan sedan justera + eller - precis som du förklarat. Men visst har du väl en display på din EOS 1:a som talar om valda värden ? Hur som helst är evaluerande mätning att föredra som "amatör". Spotmätning är däremot överlägset att använda om man behärskar tekniken. Då mäter man mot en medelgrå yta (18 %), blir den rätt exponerad blir resten av bilden ok...såvida man inte överskrider CCD/filmens exponeringstolerans. I så fall måste man använda filter för att minska skillnaderna mellan ljusa/mörka partier så man hamnar inom dessa gränser, t ex med grå gradfilter i olika tätheter. Det finns massor med litteratur eller info på nätet om detta ämne, mitt råd är att du kollar där till att börja med.

Mvh Fallan
 
Ström skrev:
Med en handhållen ljusmätare får man ju fram både blandarvärde och tid
Det är lite olika mellan olika ljusmätare. Med min ljusmätare kan jag välja att välja en bländare och den ger mig en slutartid, vice versa eller så ger den mig ett EV ("Exposure Value") direkt och så kan jag med ett hjul snabbt rulla igenom vilka bländar-slutarkombinationer det motsvarar. Tror att de flesta mätare funkar på något liknande sätt eftersom en viss exponering kan erhållas med en rad olika bländar-slutarkombinationer.

När jag plåtar brukar jag göra tre alternativexponeringar, 0, +1 och -1 helt enkelt, men det tar ju inte hänsyn till låg- och högdagrar
Helt korrekt. Ett sätt man kan göra på är att mäta i högdagrarna och skuggorna och på så sätt bestämma motivets luminansomfång (MLO). Med framkallning kan man sedan försöka pressa in eller dra ut detta omfång eller så väljer man om man vill saka detaljer i högdagrar/skuggor.

En bra bok på detta område är "Avancerad svartvitteknik 1" av Lars Kjellberg eller "The Negative" av Ansel Adams. Alternativt kan man titta i tidningen FOTO nummer 11/2003 och framåt där Mörkrumsskolan tar upp bland annat detta. Det borde nog finnas som särtryck att beställa från förlaget snart om man inte vill köpa gamla nummer i begagnatbutikerna.

Kan ett sätt vara att först få fram tiden med hjälp av AV läget och bländarvärdet med TV läget?
Det verkar onödigt svårt och krångligt, oavsett vilket läge du har ställt in så ser du väl både slutartid och bländare i sökaren? En fördel med att använda programmen tidsprioritet eller bländarprioritet är att bara ett värde "fladdrar" runt.

Nu har jag aldrig hållt en EOS 1:a i min hand (då hade jag troligen aldrig släppt den) men så funkar min F80 och kan inte tänka mig att EOS 1:an skulle vara mer begränsad på det området.

Bör man mäta med spotmätning eller evaluerande?
Spotmätning. Evaluerande mätning (matrixmätning på Nikonska) är jättebra för point-and-shoot och ger hyffsat bra jämnt exponerade bilder i de flesta fall vilket duger för de flesta (jag är ofta lat och kör med det). MEN om du ska mäta ljus noga så vill du veta VAR du mäter. Med evaluerande mätning så har du ingen aning om hur kameran viktar ihop de olika delarna av bilden i mätningen och har sålunda ingen större kontroll. Du får bara en snittmätning.

Med spotmätning kan du välja ett specifikt område att mäta på. För mer exakta mätningar slog jag alltid över till spotmätning. Nu har jag det i ljusmätaren istället.

Att mäta ljus kan göras på en mängd olika sätt och det finns inte ett sätt som är mer rätt än de andra, lika lite som det finns en exponering som är mer korrekt. Huvudsaken är att man vet VAD man mäter. Har man bråttom och inte hinner bry sig om MLO kan man mäta med spotmätning från en "medelgrå" yta i bilden kanske en bit asfalt eller en grå betongvägg som varken ligger i den djupaste skugga eller starkaste solsken. Risken är att man har frätt ut någon högdager eller grott igen en skugga men man har i alla fall inte "lurat" ljusmätaren att överexponera eller underexponera hela bilden (tänk på exemplet med svarta katten på natten eller isbjörnen i snölandskap).

Men väntar du ett tag så kommer säkerligen fler att berätta hur de gör. Annars skulle jag rekommendera fotolitteratur och att man gör lite övningar själv för att övertyga sig själv om att man förstått.
 
Ok,

tack för alla nyttiga svar!

Dock har jag inte riktigt förstått hur man gör rent praktiskt. Om jag skall plåta tex en solnedgång och jag vill ha en färgstark himmel och en ganska underexponerad bild i övrigt, skall jag då titta hur många steg ljusmätaren stiger när jag mäter mot himmlen, för att sedan ställa in detta värde genom att ändra slutare/bländare eller både och när jag tar själva bilden?

Om mätaren visar +3 när jag mäter ljuset mot himmlen, skall jag då ställa in kameran på +3 innan jag exponerar? Då blir väl hela bilden ljus ändå?

Det blev lite rörigt men jag hoppas ni förstår!

/Henning
 
Hej igen !

En solnedgång är ganska enkel att mäta för. Mät mot himlen, men inte den starkaste delan, utan lite vid sidan, särskilt om solen är med. Detta kommer att medför att förgrunden blir i siluett. Du kan sedan kompensera + 1 eller liknande för att få lite teckning i skuggorna om du så vill.

Mvh Fallan
 
Jag misstänker att du kanske vet detta men det är lite oklart eftersom du inte verkar helt på det klara med hur ljusmätaren på din etta fungerar i manuellt läge så är det kanske bäst att börja i den änden.

Du ställer både bländare och slutartid med varsin ratt. Värdena visas i sökaren och på skalan till höger visas hur det uppmätta värdet ligger i förhållande till det värde som de valda tid- och bländarinställningarna ger.

I spot- eller utsnittsmätning kan du mäta mot vad du vill, så länge du vet hur du vill att det ska se ut på bilden och har hyfsad koll på filmens exponeringslattitud. Med det menas omfånget från hur många stegs underexponering av något (vad du än riktar mätaren mot) som gör detta svart till hur många stegs överexonering som gör samma motivdel helt kritvit.

Med negativ film är det ungefär +/- 5 steg. Med dia är det ungefär +/- 2,5 steg.

Om du vet vad som blir svart, (nedre änden av exponeringsomfånget), vad som blir medeltonat ("medelgrått") (mitten) och vad som blir vitt (övre änden) och vad som blir "ljust" respektive mörkt kan du lätt mäta mot precis vad du vill och ställa exponeringen så att just den motivdelen och allt annat som reflekterar samma ljusmängd blir som du vill ha dem.
Sen bör du kontrollmäta mot andra viktiga motivdelar så att de inte avviker från hur du vill ha dem. Ofta stämmer det inte riktigt när man kommer hit och då får man kompromissa och avgöra vad som är viktigast. Speciellt med diafilm.

Ett typexempel med dia är att mäta mot en hudton, ställa exponeringen på +1 (det märkliga är att det brukar vara lagom även för neg film...) och sedan kontrollera att t.ex. svarta kläder inte blir igensotade. I så fall får man göra huden ljusare (kan funka ibland), ändra ljuset, acceptera kolsvarta kläder på bilden, eller helt enkelt inte ta bilden.

Annars kan man mäta mot t.ex. snö och beroende på hur mycket textur man vill ha i den, exponera den som mellan +1 eller +1,5 till +2 eller +2,5. Allt beror på hur ljuset i övrigt är. Hur mycket textur ser du i gnistrande vit snö en solig dag?

För negativ film kan du söka på nätet efter "zonsystemet" eller "zone system" för en exakt beskrivning av exponeringsomfånget.

Det viktiga är att när jag pratar om exponera som blah, blah, t.ex. +1 så menar jag att man mäter mot det man vill ha kontroll över och ställer in exponeringsvärdena (tid och bländare) så att den exponering man vill ha (+1 i detta fall) visas på skalan i sökaren. Sen har du kvar de inställningarna medan du kontrollmäter (tills du inser att du måste justera dem). Beroende på vad du riktar mätaren mot vid själva exponeringen så kan det mätvärde som då visas vara relevant eller helt åt skogen irrelevant.
 
Tack för ditt utförliga svar, det klarnade lite!

Vad jag förstod så menar du att man rutinmässigt bör mäta bildens olika element indivuduellt för att se hur stort exponeringsomfång den färdiga bilden kommer att ha?

Om man kör med dia kan man under en idealisk situation låta vissa element ligga runt -2 steg och andra element i bilden ligga runt +2? Samma med neg. film fast runt 4-5?

Kan det löna sig att ha ha tillgång till en ljusmätare som mäter det infallande ljuset? Vissa kan ju till och med räkna fram ett medeltal på bländare och slutare som man kan använda sig av, är detta något att ha?

MVH

/Henning
 
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto