Ström skrev:
Med en handhållen ljusmätare får man ju fram både blandarvärde och tid
Det är lite olika mellan olika ljusmätare. Med min ljusmätare kan jag välja att välja en bländare och den ger mig en slutartid, vice versa eller så ger den mig ett EV ("Exposure Value") direkt och så kan jag med ett hjul snabbt rulla igenom vilka bländar-slutarkombinationer det motsvarar. Tror att de flesta mätare funkar på något liknande sätt eftersom en viss exponering kan erhållas med en rad olika bländar-slutarkombinationer.
När jag plåtar brukar jag göra tre alternativexponeringar, 0, +1 och -1 helt enkelt, men det tar ju inte hänsyn till låg- och högdagrar
Helt korrekt. Ett sätt man kan göra på är att mäta i högdagrarna och skuggorna och på så sätt bestämma motivets luminansomfång (MLO). Med framkallning kan man sedan försöka pressa in eller dra ut detta omfång eller så väljer man om man vill saka detaljer i högdagrar/skuggor.
En bra bok på detta område är "Avancerad svartvitteknik 1" av Lars Kjellberg eller "The Negative" av Ansel Adams. Alternativt kan man titta i tidningen FOTO nummer 11/2003 och framåt där Mörkrumsskolan tar upp bland annat detta. Det borde nog finnas som särtryck att beställa från förlaget snart om man inte vill köpa gamla nummer i begagnatbutikerna.
Kan ett sätt vara att först få fram tiden med hjälp av AV läget och bländarvärdet med TV läget?
Det verkar onödigt svårt och krångligt, oavsett vilket läge du har ställt in så ser du väl både slutartid och bländare i sökaren? En fördel med att använda programmen tidsprioritet eller bländarprioritet är att bara ett värde "fladdrar" runt.
Nu har jag aldrig hållt en EOS 1:a i min hand (då hade jag troligen aldrig släppt den) men så funkar min F80 och kan inte tänka mig att EOS 1:an skulle vara mer begränsad på det området.
Bör man mäta med spotmätning eller evaluerande?
Spotmätning. Evaluerande mätning (matrixmätning på Nikonska) är jättebra för point-and-shoot och ger hyffsat bra jämnt exponerade bilder i de flesta fall vilket duger för de flesta (jag är ofta lat och kör med det). MEN om du ska mäta ljus noga så vill du veta VAR du mäter. Med evaluerande mätning så har du ingen aning om hur kameran viktar ihop de olika delarna av bilden i mätningen och har sålunda ingen större kontroll. Du får bara en snittmätning.
Med spotmätning kan du välja ett specifikt område att mäta på. För mer exakta mätningar slog jag alltid över till spotmätning. Nu har jag det i ljusmätaren istället.
Att mäta ljus kan göras på en mängd olika sätt och det finns inte ett sätt som är mer rätt än de andra, lika lite som det finns en exponering som är mer korrekt. Huvudsaken är att man vet VAD man mäter. Har man bråttom och inte hinner bry sig om MLO kan man mäta med spotmätning från en "medelgrå" yta i bilden kanske en bit asfalt eller en grå betongvägg som varken ligger i den djupaste skugga eller starkaste solsken. Risken är att man har frätt ut någon högdager eller grott igen en skugga men man har i alla fall inte "lurat" ljusmätaren att överexponera eller underexponera hela bilden (tänk på exemplet med svarta katten på natten eller isbjörnen i snölandskap).
Men väntar du ett tag så kommer säkerligen fler att berätta hur de gör. Annars skulle jag rekommendera fotolitteratur och att man gör lite övningar själv för att övertyga sig själv om att man förstått.