Annons

Bra porträtt objektiv till Canon 50D

Produkter
(logga in för att koppla)

PSEA

Medlem
Sitter och funderar på att skaffa ett nytt objektiv för främst till för porträtt till min Canon 50D. Jag har funderat på om jag ska ha ett men en liten zoom Sigma 24-70/ 2,8 EX DG HMS eller det betydligt billigare Sigma 17-70 2,8/4,5. Alternativt ett makroobjektiv typ Canon EF-S60/2,8 makro eller Sigma AF 70/2,8 Makro EX DG. Någon som har lite erfarenhet av de objektiven som jag funderat på eller har tips på andra osm är värda att fundera på.

Sigma AF 70/2,8 Makro EX DG är utmärkt som portsättobjektiv om du nöjer dig med den DOF det ger dig - en stor fördel med detta objektiv är att det är väldigt skarpt.

Samyang 85mm f/1.4 är ett lite otippat val, men inte helt fel - du får inversera i en EF-S mattskiva för att kunna focusera, men det är fortfarande billigt.

Canon EF 50 f/1.4 duger också, men måst bländas ner lite för att få till den riktiga skärpan.

Canon 85 f/1.8 USM är något långt på APS-C, men fungerar riktigt bra och är klart prisvärt - objektivet är rimligt skarpt även fullt öppet.

Canon EF 50/2,5 Macro 1:2 är lite underskattat - jag har inte testat det skälv, men sett fina bild av porträtttyp tagen med det.

Skärpan räcker nog till med alla dina alternativ, det är ju kanske inte den främsta egenskapen man söker när man fotar porträtt, tänk på alla rynkor, hårstrån och liknande. Det är ingen slump att just skärpan ställs ned om du t ex använder porträttläget som finns som förval på en del kameror. Men visst, det är kul med skarpa hårstrån när man pixelpeepar.

Jo, men just 50mm f/1.4 är nästan för mjukt fullt öppet även för porträtt - iaf tycker jag det och därför jag gärna använt Sigma 70mm macrot som vid f/2.8 övertygar och faktist ger ögonbrynen och ögonen skarpa. Smaken är dock som baken....

Jag har ett sedan många år tillbaka och det är definitivt en av mina favoriter trots långsam af och allt vad det är som folk anmärker på. Den motsvarar 80 mm i gamla 135-formatet och tecknar skarpt redan på full öppning, ger bra färger och fin kontrast. På 2,5 får du kort skärpedjup om du så önskar och det duger också som ett halvmakroobjektiv (skala 1:2) men är riktigt skarpt även på oändligt. Der lätt har inbyggt motljyússkydd och frontlinsskydd genom att frontlinsen ligger några cm indragen. Mycket objektiv för pengarna

Canon EF 50/2,5 Macro 1:2 är lite underskattat - jag har inte testat det skälv, men sett fina bild av porträtttyp tagen med det.

Jo, men just 50mm f/1.4 är nästan för mjukt fullt öppet även för porträtt - iaf tycker jag det och därför jag gärna använt Sigma 70mm macrot som vid f/2.8 övertygar och faktist ger ögonbrynen och ögonen skarpa. Smaken är dock som baken....

Jag hade också Canon 50/1.4, och den var skarp på full öppning. Tyvärr hade den någon sorts "halo"-effekt vid 1.4 som gav färgade konturer vilket gjorde att skärpan uppfattas sämre, bytte till ett välfokuserande motsvarande Sigma, och den släpper jag aldrig, den är kanon, fast det är en Sigma. Men håller med om Sigma 70mm, har inte haft den, men hört att den är topp.

Helt sant - sigma 50mm är ju klart bättre fullt öppen än EF 50mmf/1.4 USM. Missar den focus så går det ju focusera med liveview i värsta fall iaf till den typen av bilder. Microjusteringen på 50D kan säkert annars kompensera för focusmiss.

Vad skiljer Sigma 24-70/ 2,8 EX DG HMS och Sigma AF 70/2,8 Makro EX DG om man bort ser från zoomen. Annars verkar de flesta vara för ett fast objektiv, blir de alltid skarpare?

Ja, fasta är oftast bättre - iaf för samma prislapp. Det finns givetvis riktigt bra zoomar också, men inga(?) som sträcker sig bortom f/2.8.

Tokina AT-X 50-135 / 2.8 er en riktig bra portrettzoom som fungerer bra på 50D.
Det ligger en beg. her på FS ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar