Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra piratbatterier ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Classic

Aktiv medlem
Tittar man på marknaden av batterier så svämmar den över av olika tillverkare.
Priserna skiljer också avsevärt.
Omöjligt att veta vad som är skräp och vad som är bra grejor.
Frågan är om det finns seriösa batteritillverkare som gör bra batterier till kameror utan att ta hutlöst betalt ?

Någon som vet eller har erfarenhet av köp från andra tillverkare ?

Med vänlig hälsning
P..

Batterier.

Köpte ett batteri av annan tillverkare än Canon till min 7D. Det tog inte laddning, ett lågt pris men värdelöst. Har dock ett från Hama som funkar lika som Canons egna.

DSTE har bra kvalité/pris ratio, dock är i princip alla kopior och tredjepartbatterier överspecade.

Pratade med en säljare på Cyberphoto för några månader sedan. Han rekommenderade Jupio som de hade bra erfarenhet av och de har bra garantier från. Har dock inte testat själv...

När jag skaffade min 550d köpte jag ett extrabatteri av piratmodell från kaffebrus.se. Tror att märket var Phottix enl. specen, men det står inget märke på batteriet. Det har fungerat precis lika bra som orginalbatteriet, och gör så fortfarande efter lång tid och många laddningar.

Tittar man på marknaden av batterier så svämmar den över av olika tillverkare.
Priserna skiljer också avsevärt.
Omöjligt att veta vad som är skräp och vad som är bra grejor.
Frågan är om det finns seriösa batteritillverkare som gör bra batterier till kameror utan att ta hutlöst betalt ?

Någon som vet eller har erfarenhet av köp från andra tillverkare ?

Hej
Har köpt flera batterier till både Canon 50d och min 5d III via Ebay och inte haft några problem
Har lagt mig i mellan prisläget, inte köpt dom billigaste men inte Heller dom dyraste, har väl betalat mellan 40 till100 kr. med frakt.
Det jag haft som krav var att dom skulle gå att ladda i original laddare, står det inget om det så har jag kollat på nästa
Kanske haft tur men det har funkat för mig
Visst är det något av dom som efter ca 1 år inte laddar lika bra längre men dom flesta har fungerat bättre än original
Man kan köpa rätt många innan man kommer upp i priset för 1 original

Känns som att det är lite hit and miss med detta, särskilt med mer ch mer elektronik i batterierna.

Har själv haft bra erfarenheter av tredjepartstillverkare, men gick nyligen på en bom när ett sådant efter något år (utan att ha blivit excessivt använt) plötsligt slutade fungera. Och då var det även från en "bra" sådan tillverkare som bl a sålts av Kaffebrus.

Så jag har faktiskt själv gått över till original.

Jag har bara använt 511 modellen till mina canon, först en powershot G1 och nu en 40D, och köpte nångång runt 2003 ett Hähnel batteri på Clas Ohlson som jag kasserade nu i vintras så det har fungerat långt över förväntan med tanke på att kameran har kunnat stå orörd långa perioder. Hähnel har nästan fungerat bättre än orginal, åtminstone det som kom med G1'an. Hur de är nu 12 år senare vet jag dock inte.

2009 köpte jag två Phottix på ebay varav jag nu har kasserat det ena så 6 år för 60 kronors batterier är inte dåligt.

I höstas köpte jag två från duracelldirekt varav jag fått det ena nytt pga att kameran är stendöd fast laddningen har sett normal ut. Jag tror inte att allting står rätt till med et andra duracell batteriet så de skulle jag direkt avråda fast de inte är direkt dyra, runt 120 kr/st.
Garantibytet hos duracell fungerade dock väldigt smärtfritt med nytt batteri skickat med dhl express utan frågor, endast ett mail att jag kan sätta det gamla batteriet till återvinning.

Jag har använt ett pirat en-el4 (nikonkopia) i c:a fem år och det har fortfarande bra kapacitet. Tagit mer än hälften av c:a 70k bilder med det i kameran, det brukar klara upp till två dagars intensivt resefoto på en laddning. Så de behöver inte vara sämre än originalet.

har genom åren köpt både "orginal" och "icke kameratillverkare lablad"

Har aldrig haft problem med någondera, men har märkt att "orginalbatterierna" håller laddningen längre.

har genom åren köpt både "orginal" och "icke kameratillverkare lablad"

Har aldrig haft problem med någondera, men har märkt att "orginalbatterierna" håller laddningen längre.

haha missade frågan, märke jag har köpt både Jupio från Cyberphoto och noname från Batteriexperten

har alltid 2-3 batterier med mig till kamerorna vid varje uppdrag + att Sonyn (A7) äter batterier till frukost

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar