Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra paketpris/objektiv KMD5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

eltonjohan

Medlem
Är på g att köpa ny kamera och trodde först jag hade bestämt mig för en KM A200, men denna verkar vara en utgående modell (någon som vet när den kommer att ersättas?) samt att den tar för brusiga bilder och dålig autofokus.

Var inne på OnOff igår för att klämma lite på kameror och såg att de hade erbjudande på KM D5D. Ingick två objektiv: "18-70MM + 70-210MM" + 512 Mb kort för under 8400:-
Är priset bra och dessa objektiv nåt att ha eller behöver man gradera upp sig till bättre objektiv för att kunna utnyttja kameran (då skenar priset iväg...)?

mvh
Johan
 
eltonjohan skrev:
Var inne på OnOff igår för att klämma lite på kameror och såg att de hade erbjudande på KM D5D. Ingick två objektiv: "18-70MM + 70-210MM" + 512 Mb kort för under 8400:-
Är priset bra och dessa objektiv nåt att ha eller behöver man gradera upp sig till bättre objektiv för att kunna utnyttja kameran (då skenar priset iväg...)?

Det är nog ett ganska bra pris. Kamerahus + 18-70 ligger väl ofta runt 8000 kr? Enbart kamerahuset kostar kanske 7000 kr. Då får då två objektiv plus minneskort för 1400 kr. Det tyder på att det inte är några lyxobjektiv iaf :) Men det är väl som vanligt med medföljande objektiv: de duger till "vardagsfoto" (vad nu det är), men man utnyttjar inte kameran fullt ut.

Med min första systemkamera hade jag dock enbart det medföljande objektivet i flera år utan att lida av det, så det beror ju på vilka krav man har. Det är ju bättre att ha en kamera med halvdant objektiv än ingen kamera alls!

MVH
 
Men om man jämför kvaliten på bilderna mellan exempelvis A200 och 5D med medföljande optik, är det då någon väsentlig skillnad???

Det jag tycker talar för en "systemkameralik" digital kompaktkamera är just att man slipper släpa med en massa objektiv om man vill fota både makro och på avstånd. Men om bildkvalitén skiljer sig åt mycket är det ju en annan sak...
 
Bildkvaliten skiljer sig väsentligt år, framförallt på lite högre ISO-tal.

Med dagens D-SLR är det inte sennsorn som är flaskhalsen för kvaliten(skärpa/detaljer) utan just objektiven, och då blir det tyvärr stort och tungt om man vill förbättra. Undantagaet från stort och tungt är fasta vikviklar som är tilltalande små och behändiga trots sin ljusstyrka.
 
Köpte själv på OnOff i veckan, bra pris är det... Jag köpte dock paketet utan teleobjektivet (900 kr billigare). Detta Objektiv kan man köpa för 900 kr på scandinavian photo. Efterssom det inte är någon bra deal på telepaketet kan man lika gärna känna sig för lite och kolla runt på andra objektiv först. Min flickvän har ett 28-200 som jag ska få låna, fömodligen inte så speciellt bra, men zoomen är ju perfekt.
 
Det är billigt. Såg att scandinavian hade sänkt sitt pris också. 7200kr med 18-70. Det kan vara värt att kolla begmarknaden på just telezoomar. Vidvinkel är ju smått hopplöst begagnat(1.5 brännvidsförlängning), men gamla telezoomar finns det gott om.
 
5D för 6995:-

Hej !

Inklusive ett Sigma 18-50mm på Expert...
Måste väl ändå vara ett mycket bra pris?

//Henric
 
ser att fler hakar på trenden, Cyberphoto har också sänkt. Fint att detta händer ett par dagar efter att man själv handlat.. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.