Annons

Bra och skarp vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

skalmac

Aktiv medlem
Hej, Jag har tänk att köpa en vidvinkel, till min EOS, men tänkte köpa priat, mellan 20-15 mm, någon som är bra och vilken är inte bra? det ska gå att förstora bilderna rätt mycket sedan! MVH Joachim,

Ska det vara riktigt billigt så köp Soligor 19-35/3,5 Den är hyfsat skarp och kostar ca 2000:- Men vill du ha en riktigt skarp men pirat så tror jag Sigmas vidvinklar passar dig, men då får du lägga ca 5000-6000:-

Fast brännvid kanske kan fresta?

Se om du kan hitta en beg. 20/2,8 i bra skick, det är en fin glugg (Jag gav 4,8Kkr för min i nyskick). Sigmas nya 20/1,8 har även den fått bra betyg, om det inte måste vara zoom.

nej, zoom är inget måste, funderat en del på sigman, eller tokinas 17mm, men det kanske är för mycket vidvinkel? har en 28 som "vidast" idag!

vidvinkel kan man inte få för mycket av.
En 17mm är nog användbar bara det är lite öppna ytor (så att man inte får in en massa krimkrams)

jag köpte för en dryg månad sen en cosina 19-35 3,5-4,5 för ca 2500kr.
måste säga att jag är grymt nöjd med den (har fått helt ok resultat på photodo.com:s MTF tester.
Det sämsta med denna gluggen är nog att den inte känns så gedigen. men för vanligt amatörbruk, eller viss pressanvändning så klarar den biffen galant.

Canon Har ju en rätt billig glugg, EF 22-55.
Kostar 2300:-, men du kanske vill ha mer vidvinkel ???

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar