Annons

Bra och billig kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Mirano

Medlem
Hade tänkt köpa mig en liten kompaktkamera då systemkameran inte alltid är så lätt att dra med sig. Särskilt på fester osv, vågar inte riktigt ha med den när jag är onykter =)

Har ni något tips på en bra kompaktkamera som är riktigt billig, gärna under 1000 lappen, men som endå tar hyfsade bilder, ska helst gå att fota när det är lite mörkt utan att det bara blir massa brus. Har sett att det finns kameror för 500-700 kr är de något att ha? Blir det vädelösa bilder lägger man ju hellre till några kronor...

Man behöver betala mer för att få en bra kamera. Inga kompaktkameror är bra på att ta bilder i mörker. Ljusstyrka kräver större sensor och riktigt bra optik.
Skaffa någon billig begagnad systemkamera och ett 50mm 1,8 objektiv. Det är nog det billigaste sättet att få en ljusstark kamera. Kanske inte helt optimal brännvidd på fest i och för sig. Komplettera med blixt.
Den andra vägen att gå är att skita i kvaliteten och köra på med en billig kompakt med inbyggda blixten. Köpte en sådan för ett halvår sedan till min dotter. Den tar bilder med dålig kvalitet och har extremt kort batteritid men priset gör ju att barnen får leka med den utan att man oroar sig.

Nej att det inte blir några super bilder i mörker förstår jag ju. Sen har jag systemkamera dessutom men den kan ju vara lite bökig att ha med sig ibland. Det jag vill få ut av kompaktera är att det tar vettiga bilder, om man då jämför i kompaktkamera klassen och inte med systemkameror. Så man inte köper en billig kompakt kamera sen tar den lika dåliga bilder som en mobil

desutom ska batteri tiden inte vara allt för kort, har en lite äldre kompaktkamera men den håller bara ca 30 minuter sen är batterierna slut :/ är dock något fel på den, den funkade bra när den va ny

Canon ixus 100 IS är helt lysande för just det du beskriver. Priset är lite över din budget men man brukar kunna hitta den för drygt 1500:-

Jag såg i elgiganten reklamen som kom i brevlådan att de säljer IXUS 95 IS för 995. Det känns svårslaget.

M

Du råkar inte ha en någorlunda modern mobiltelefon med en några megapixels kamera? Kanske du kunde skaffa en sån i så fall, de kamerorna räcker ganska långt idag faktiskt.

Skulle jag köpa en kompakt som ersättare till min lilla Nikon Coolpix S210, skulle jag troligen välja en av de dyrare kompakterna med lite större sensor än vanligt, ljusstyrka över f/2, blixtsko, möjlighet till manuella inställningar och som saknar zoom. Sonys nya NEX-kameror verkar väldigt intressanta de med. Blir ett högintressant alternativ om de också skulle släppa ett pancake-objektiv med brännvidden 24-28mm (motsv ca 35-40 mm på FX-formatet) till det systemet.

Ja det var billigt. Är det någon större skillnad på ixus 95 och ixus 100?

De är rätt lika. 95 filmar inte HD och har något sämre vidvinkel. I gengäld har den något ljusstarkare objektiv. Den är dessutom något större men det är inte mycket.

du kan jämföra dem här:

http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

Ixus 95 IS heter i USA Powershot SD1200 IS och Ixus 100 IS heter Powershot SD780 IS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar