Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra objektiv till Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)

Linoow

Ny medlem
Har för ca 6 månader sen införskaffat mig en Nikon D5000, och är därmed nybörjare inom fotografering, även om intresset är stort.
Jag är nu ute efter ett objektiv som ger ett kort skärpedjup.
Någon som har något tips på ett sådant, eller några andra tips för att få riktigt bra närbilder?

Otroligt tacksam för svar!

Tack för svar!

Tack så mycket för ditt svar, hoppas få fler av andra också vilket kan vara bra.

Kan ett 17-70mm f/2.8-4.5 eller ett fast 50mm vara något? Och vad är fördelen/nackdelen den dessa, någon som vet? Har som ni försått ingen erfarenhet själv, därför provar jag mig fram, och hoppas att inte låta alltför dum i mina frågor.

Har för ca 6 månader sen införskaffat mig en Nikon D5000, och är därmed nybörjare inom fotografering, även om intresset är stort.
Jag är nu ute efter ett objektiv som ger ett kort skärpedjup.
Någon som har något tips på ett sådant, eller några andra tips för att få riktigt bra närbilder?

Otroligt tacksam för svar!

Kan kanske lägga till att det som jag är ute efter att kunna fota är motiv som vattendropparpå löv/grässtrån, närbilder på te.x läppar/ögon m.m.
Kanske gör det lite lättare för er att kunna besvara inlägget nu.

Tacksam för svar!

Kan kanske lägga till att det som jag är ute efter att kunna fota är motiv som vattendropparpå löv/grässtrån, närbilder på te.x läppar/ögon m.m.
Kanske gör det lite lättare för er att kunna besvara inlägget nu.
Ett makroobjektiv är nog lämpligt, och utan att ha provat det så tror jag ändå att Tamron 60/2 är det trevligaste på marknaden, för pengarna. Eftersom det har ett steg bättre ljusstyrka än de flesta andra makroobjektiv så ger det också kortare skärpedjup på större avstånd, vid till exempel porträtt. På nära håll kan man få jättekort skärpedjup även vid små bländaröppningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar