Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra objektiv för LAN

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjena. Jag har fått i uppgift att fotografera ett e-sportlag på ett såkallat LAN-event. Det är alltså när ett lag om 5 personer sitter brevid varandra och tävlar mot ett annat lag som sitter en bit bort oftast.

Jag är nybörjare och köpte precis en Canon 700d och har kit-linsen 15-55 mm eller vad det är. Problemet med LAN brukar dock vara ljuset. Det är mörkt och jag vill helst inte använda blixt (om inte det finns bra lösningar?)

Också tas många bilder från sidan. Alltså att spelarna sitter i rad. Det skulle behövas ett objektiv som har bra fokus på åtminstone 5-8 meter i längd. Också zoom vore bra.

Min stock-lins tar lång tid på sig att fokusera och bilderna kan bli suddiga vid minsta rörelse.

Finns det ett objektiv som skulle lösa detta problem? Min budget är relativt stram.

Tack för svar. Diskutera gärna vad mer som skulle kunna hjälpa till i en sådan miljö.

Vad är du beredd att betala?

Kolla begagnade marknaden efter ett snabbt (ljus-starkt) vidvinkel-zoom.

Varför inte blixt dock? Du behöver inte köra kraftigaste blixten, dra ner styrkan lite om det skulle vara för att det är störande för spelarna.

...

Tack för svar. Diskutera gärna vad mer som skulle kunna hjälpa till i en sådan miljö.

Stativ om du kan få dem att sluta spela för ett ögonblick så att de inte rör sig. Blixt. Dyrt ljusstarkt objektiv. Högt ISO om kameran klarar det eller om kvaliten på bilderna inte behöver vara så bra.

Inte så lätt...

Stativ om du kan få dem att sluta spela för ett ögonblick så att de inte rör sig. Blixt. Dyrt ljusstarkt objektiv. Högt ISO om kameran klarar det eller om kvaliten på bilderna inte behöver vara så bra.

Inte så lätt...

Första alternativet är helt kört. Kan inte störa dom och de är i konstant rörelse med händerna.

Blixt kan ju vara ett alternativ kanske. Har ju dock inte särskilt bra erfarenhet av det med den blixten som sitter på kameran. Men finns det blixtar som i princip ser ut som att bilden är tagen utan blixt? Blixten måste vara portabel.

Jag brukar köra med en bra LED ficklampa med neutralt flood-ljus, som är inställbart på olika lägen, kanske inte lika störande som blixt.

Kan tipsa om Ridge.se som har rea just nu, säljer bra ficklampor, köpte min zebralight därifrån.

Första alternativet är helt kört. Kan inte störa dom och de är i konstant rörelse med händerna.

Blixt kan ju vara ett alternativ kanske. Har ju dock inte särskilt bra erfarenhet av det med den blixten som sitter på kameran. Men finns det blixtar som i princip ser ut som att bilden är tagen utan blixt? Blixten måste vara portabel.

Blixt ger dig ljuset du behöver. Du kan styra den från din kameras inbyggda blixt, mycket smidigt.

Fördelen du har är ju att de sitter still på samma plats och rör mest händerna. Så jag hade nog testat med stativ och köra lite längre tider, tror nog du får några bra bilder om du tar mycket hela tiden.
Du kan ju även underexponera 1-2 steg i allafall då det ska vara en lite dunkel miljö där bildskärmarna lyser upp. Testa vilket iso värde du kan köra på som max, kanske 3200 beroende på hur kvaliten på bilden ska vara. Sedan skiftar du mellan högre/lägre slutartid och isovärde.

En ljusstark vidvinkel kostar väl endel, men finns ju en billig 50a 1.8 som jag lätt hade försökt använda. Är du där för att fota borde du ju kunna ta en bra plats där du kan stå en bit ifrån för att kunna få med alla på rad. Och även ta schyssta bilder med kort skärpedjup. Även klassiska närbilder på tex tangentborden, möss, lurar etc som ju brukar vara spejsade :) (nu blir jag också sugen på att fota lan :))

Fördelen du har är ju att de sitter still på samma plats och rör mest händerna. Så jag hade nog testat med stativ och köra lite längre tider, tror nog du får några bra bilder om du tar mycket hela tiden.
Du kan ju även underexponera 1-2 steg i allafall då det ska vara en lite dunkel miljö där bildskärmarna lyser upp. Testa vilket iso värde du kan köra på som max, kanske 3200 beroende på hur kvaliten på bilden ska vara. Sedan skiftar du mellan högre/lägre slutartid och isovärde.

En ljusstark vidvinkel kostar väl endel, men finns ju en billig 50a 1.8 som jag lätt hade försökt använda. Är du där för att fota borde du ju kunna ta en bra plats där du kan stå en bit ifrån för att kunna få med alla på rad. Och även ta schyssta bilder med kort skärpedjup. Även klassiska närbilder på tex tangentborden, möss, lurar etc som ju brukar vara spejsade :) (nu blir jag också sugen på att fota lan :))

Vilket 50a 1.8-objektiv tänker du på? Och vilken siffra ska jag titta efter när det handlar om "ljusstarkt"?

Föresten, vart sitter du och fotar, får du röra dig på scen bland spelarna eller står du i publiken, sitter dom i bur?

Föresten, vart sitter du och fotar, får du röra dig på scen bland spelarna eller står du i publiken, sitter dom i bur?

Det beror på. På nästa event kommer de spela i både "bur" om man säger. En spelargård med publik runtom. Jag kommer dock få röra mig innanför detta och få hyfsade close-uplägen. Finalerna kommer dock spelas på en jättescen. Då är det bara läge att fota mellan matcher eller uppvärmning, om man inte har ett riktigt bra zoomobjektiv.

Finns nog bara ett fåtal alternativ, blixt, stativ (enbent kanske för mobilitet) eller ljus-starkt objektiv, det sistnämnda kan dock bli dyrt. Mitt tips, träna med blixt i ett ganska mörkt rum med barn i och försök få dom skarpa :)

Skulle det objektivet vara bättre för ljussvaga områden än det som följer med 700d'n?
18-55mm IS STM
Det kitobjektivet är väl 3.5-5.6? Och ja isåfall är 50an mycket bättre. Nackdelen är dock att det inte är vidvinkel, så du behöver vara en bit ifrån för att få med mer...typ. Ställ in din kitlins på 50mm så ser du ju hur brett eller zoomat det blir med fast 50a.

Också tas många bilder från sidan. Alltså att spelarna sitter i rad. Det skulle behövas ett objektiv som har bra fokus på åtminstone 5-8 meter i längd. Också zoom vore bra.
Det är väl detta som kan ställa till det en del. När man säger ljusstarkt objektiv så menar man ett objektiv med stor största bländare, t.ex. f/1.8 som du fått tips på (mindre siffra = större bländare). Problemet då är att ju större bländare man använder ju mindre skärpedjup får man. Så om du vill ha ett stort skärpedjup så hjälper inte ett ljusstarkt objektiv. Lösningen då blir antingen att tillföra mer ljus (t.ex. blixt) eller höja ISO (D700 är ju relativt ny, så upp till ISO 3200 borde fungera hyffsat).

Men ett 50mm f/1.8 är ofta bra att ha och dessutom billigt, och tillåter dig att få till ett kortare skärpedjup när du vill. Om du vill ta bild från sidan och ha mycket med i fokus så kan det dock vara enklare att använda ditt nuvarande objektiv (eftersom du kan zooma med det). Ett annat alternativ om du vill ha bara ett objektiv är att skaffa en ljusstarkare zoom, t.ex. Sigmas eller Tamrons 17-50/2.8 som ligger på en bit över 3000 kr.

Det är väl detta som kan ställa till det en del. När man säger ljusstarkt objektiv så menar man ett objektiv med stor största bländare, t.ex. f/1.8 som du fått tips på (mindre siffra = större bländare). Problemet då är att ju större bländare man använder ju mindre skärpedjup får man. Så om du vill ha ett stort skärpedjup så hjälper inte ett ljusstarkt objektiv. Lösningen då blir antingen att tillföra mer ljus (t.ex. blixt) eller höja ISO (D700 är ju relativt ny, så upp till ISO 3200 borde fungera hyffsat).

Men ett 50mm f/1.8 är ofta bra att ha och dessutom billigt, och tillåter dig att få till ett kortare skärpedjup när du vill. Om du vill ta bild från sidan och ha mycket med i fokus så kan det dock vara enklare att använda ditt nuvarande objektiv (eftersom du kan zooma med det). Ett annat alternativ om du vill ha bara ett objektiv är att skaffa en ljusstarkare zoom, t.ex. Sigmas eller Tamrons 17-50/2.8 som ligger på en bit över 3000 kr.

Ok tack så mycket för tipset. Tror jag köper 50mm f/1.8-objektivet. Lät ju löjligt billigt med runt tusingen.

Tips på något annat objektiv som är bra att ha?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar