Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra nybörjarbok?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den boken, och uppföljaren kan jag utan tvekan rekommendera. Lätt att förstå och mycket bra tips både för nybörjare och mer avancerade användare.
 
Boken bra, men förklarar inte grunderna.

Har själv boken. Den ger tips för olika situationer. Som Kelby själv upprepar i sina böcker går han inte på djupet, utan ger tips hur man gör i olika situationer. Har även 2 andra böcker skrivna av samma författare, vilket indikerar att jag gillar hans böcker. Digital fotografi går dock inte på djupet i grunderna, vilket kan vara en brist för en nybörjarbok. Köp gärna boken, men försök att hitta en bok som förklarar grunderna (t ex hur bländare och tidval påverkar exponering och skärpedjup m m). Tyvärr har jag ingen bra tips för en sådan bok.
 
För att "förstå" hur fotografi fungerar, måste man leta upp en äldre fotobok, en som inte behandlar den digitala processen. Extremen är att ta en bok från mellankrigsperioden, men de är sällsynta och en aning avåra att tränga in i - de förutsatte att man hade kontroll över hela processen, från det att man lyfte kameran, tills dess bilden fanns på papper.

Ett bättre alternativ är böcker skrivna i slutet av 70-talet, de är tillräckligt moderna, men ändå inte. De saknar hänvisningar till kameror med automatiserade lösningar, utan fokuserar på ISO, tid, bländare, EV, och EV-kompensation. De har avsnitt om mätning med den interna mätaren, men saknar AF-avsnitt.

Jag rekommenderar alla som vill kunna mer än "bara ta kort" att börja där. Nästan alla bibliotek har dem, om inte annat så i magasinen - fråga personalen.
 
tannler skrev:
För att "förstå" hur fotografi fungerar, måste man leta upp en äldre fotobok, en som inte behandlar den digitala processen.

Jag håller helt med dig. Det är märkligt hur många böcker om "digital fotografi" utgår ifrån att alla som läser den redan kan "fotografi" och bara behöver "digital". Det är verkligen dags att skrota ordet digital i samband med fotografi i denna typ av böcker, tycker jag. Den lilla klick som använder filmbaserade kameror behöver inga sådana böcker.

Själv har jag fortfarande farsans gamla bok från '47 i hyllan... Sambanden som står där om exponering, gäller fortfarande, märkligt nog!

Per.
 
Jag har tänkt att köpa Understanding Exposure av Bryan Peterson, verkar vara många som rekommenderar den.
Men jag har för mig att jag sett nånstans att den ska komma ut på svenska inom kort, men nu kan jag inte hitta det igen.
har jag inbillat mig eller kan nån bekräfta detta?

Sen hade jag tänkt köpa nån bok om lightroom (svenska elller engelska), nån som kan rekommendera nån som inte scott kellby har skrivit, och som är till LR 2.0 (gillar inte riktigt hans sätt, "gör så här")
 
Jag finner det inte ett dugg märkligt. Vi kan dra en analog till vinterkörning.

De fysikaliska lagar som gäller friktion, krafter och konsekvenserna därav, har alltid varit lika och kommer alltid att vara det. Om vi sätter oss i en framhjulsdriven bil, måste vi förändra vårt sätt att hantera den, om vi från början lärt oss hantera en bakhjulsdriven bil. Samma sak gäller fyrhjulsdrivet.

Sak samma med fotografering; de rundläggande sambanden för fotografering gäller fortfarande, sen må digitalförespråkarna hävda vad de vill. En rätt exponerad bild, direkt ur kameran, sparar många timmar vid datorn.

Sen har det ju en viss tjusning att kunna lämna Grön-P, resp. P, också.
 
Jag läste en bra bok som heter nåt i stil med Tom Hogans complete guide to D80. Jag tyckte den va bra. Kanske inte alltid grundläggande. Men på en skala 1-5 (1=novis, 5=expert) så är den nog en 2:a. Men hjälp av artiklar på ex FS och lite testning så tycker jag den var bra. Den gick kanske lite väl mycket in på tekniken bakom, men jag tyckte det va intressant.
 
tannler skrev:
Jag finner det inte ett dugg märkligt. Vi kan dra en analog till vinterkörning.[...]

Jag tror du missade min poäng. De nybörjarböcker som heter något med digitalt utgår ifrån att läsaren kan fotografi, vilket säkert var riktigt för 10-15 år sedan, innan digitalkameran var vanlig. Nuförtiden finns det bara digitalt (för den vanlige fotografen) och hon eller han har oftast ingen erfarenhet av fotograering med film och behöver därför kunskap i fotografidelen, också. Kanske i ännu högre grad, dessutom.

Per.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.