Aristoteles,
1. Tumregeln för 24x36 har varit f/8, och som jag har visat utifrån min lista med exempel så kan inte den tumregeln gälla för APS-C.
Om du kritiserar idén med att ha en tumregel, som inte ens är min idé utan något som har funnits i fotografering länge, så bollar jag frågan till om vad man ska ha för regel om man varken har tillgång till MTF-kurvor eller MTF-programlinje?
För mig verkar det som att du inte förstår idén med en tumregel därför att du har tillgång till MTF-kurvor. Men för den som INTE har tillgång till MTF, vilken bländare ska den personen välja för att få bästa optiska prestanda? Vilken tumregel är det som du vill att den fotografen ska ha för APS-C? Den gamla regeln för 24x36 var f/8, vill du ha kvar den regeln eller vill du ha en ny regel?
Jag noterar att du kritiserar mig för att jag menar att tumregeln för 24x36 bör göras om för APS-C, men jag ser inget förslag från dig vilken tumregel som ska gälla istället. Kom med eget förslag istället för att bara kritisera mitt!
2. Jag skrev att man inte ska välja en bländare mindre än f/8 om man vill ha bästa optiska prestanda och skälet jag anger är diffraktion. Jag står fast vid detta.
3. Du skriver "å andra sidan är det ju inget normalobjektiv som denna tråd gäller..."
Då är min fråga till dig - varför heter då tråden "Bra normalobjektiv" om denna tråd inte gäller normalobjektiv? Trådskaparen efterlyste ljusstarka normalobjektiv, och bland objektiven i min lista så fanns det exempel på sådana i min lista. De zoomobjektiv du pratar om faller inte under trådens rubrik.
4. Om det vore allmänt känt att den optiska prestandan hos objektiv minskas vid små bländaröppningar så skulle vi knappast ha denna diskussion. Just att vi ens diskuterar detta är bevis nog för att det inte är känt att små bländaröppningar minskar den optiska prestandan hos objektiv. För den som är intresserad av bästa optiska prestanda så är det fortfarande inte rekommendabelt att välja en mindre bländare än den som ger bästa optiska prestanda. Varför skulle den som är intresserad av den bästa optiska prestandan välja en bländare som inte ger just bästa optiska prestandan? Den som är intresserad av bästa prestandan vill ju välja den bländare som ger bästa prestandan!
5. Jag har redan skrivit flera gånger att det finns individuella skillnader, så jag förstår inte varför du tror att vi skulle vara oense om detta. Men eftersom du fortsätter med tjatet så är det uppenbarligen vad du tror.
Som jag redan har skrivit så fanns det individuella skillnader på 24x36-tiden också, vilket inte tog bort det faktum att det skapades en tumregel. Det är fullt möjligt att ha en tumregel trots individuella skillnader, det hade man på 24x36 tiden länge och dessutom innan jag ens började fotografering. Så detta är inget jag hittar på, det kommer inte från mig. En tumregel skapas för majoriteten, för de flesta. Givetvis kan man inte täcka allt med en tumregel. Du kan inte ha missat att jag pratar i generella ordalag, eftersom jag har skrivit flera gånger redan att jag gör just detta. Att prata i generella ordalag innebär att man pratar för majoriteten, i det finns det givetvis ett erkännande om att det finns individuella skillnader.
Vi är inte oense i sakfrågan, vi är oense om vad "generellt" och "överdrivet" innebär och då kanske vi skulle flytta diskussionen till ett forum som gäller semantik istället för fotografering?
6. Du är givetvis välkommen att tycka att detta är överdrivet, men jag tycker fortfarande inte att det är överdrivet. Det är helt enkelt så att våra åsikter skiljer sig åt i detta fall och jag står forfarande fast vid min ståndpunkt i detta och för att du ska slippa spilla tid på att försöka ändra mig så är det fortfarande min mening och uppfattning att jag inte alls överdriver i detta. Din uppfattning är att jag gör det, min uppfattning är att jag inte gör det. Du säger alltså emot min upplevelse därför att den inte stämmer med din upplevelse. Människor har olika upplevelser, det är ju det som gör oss till människor - eller hur? Vi har individuella och därmed personliga perceptionsvärldar som avgör hur vi uppfattar verkligheten som är en verklighet som finns inom oss (eftersom vi uppfattar verkligheten genom våra sinnen så är verkligheten inom oss).
Hälsar
R