ANNONS
Annons

Bra nog?

Produkter
(logga in för att koppla)

pärspektiv

Medlem
Kära fotovänner!
Av olika skäl har jag ännu inte skaffat någon digital systemkamera, utan fotar glatt på med min gamla analoga Contax. Dock börjar jag bli mer och mer sugen på att skaffa något digitalt, framförallt pga smidigheten i efterarbetet. Om jag förstått det hela rätt, så är 5d en bra kamera, som borde ha bildkvalitet som räcker och blir över för bilder upp till sisådär 30*40cm. Vore det klokt att skaffa en sådan nu, eller ska jag vänta in eventuella uppföljare, för att få lite högre iso-tal och bättre dynamiskt omfång? Nämnas bör att jag uppskattar möjligheten att foto med handhållen kamera i svagt ljus, samt att jag fascineras över hur mycket man kan överexponera tri-x och ändå få ut massvis av information ur den.

Följande saker kommer Du inte att få med en 5D, eller dess efterföljare:

• högre iso-tal och bättre dynamiskt omfång
• foto med handhållen kamera i svagt ljus
• överexponera ... och ändå få ut massvis av information.

Alla höga ISO-tal ger upphov tíll ett onjutbart grus, helt olikt det film-korn Du vant Dig vid. Det går att komma till räötta med det i reduceringsprogram, ex.vis NoiseNinja, men det kräver arbete och handlag. Du kommer vidare att tappa det dynamiska omfång Du vant Dig vid, gå från 10-11 EV, ned till 8-9. Att plåta digitalt i svagt ljus kräver oftast en kombination av långa tider, högt ISO och ljusstark optik, men ger påfallande ofta brusiga bilder. Överexponerar Du digitala bilder, är de ofta bortom all räddning, medan underexponerade går att rädda till ganska gott resultat.

Välkommen i till den digitala världen, om Du vågar, men det kommer att bli ett smärtsamt möte, innan Du "lärt av", lärt om och på nytt känner Dig hemma i tekniken. Det är inte helt lätt att bara byta från analogt till digitalt och tro att man "kan", det blir en tid av låga prestanda innan det nya sitter.

Tyvärr ställs det av teckniska skäl frågan om man ska välja bra prestationer vid hög iso eller en högre upplösning.
Jag valde att gå på 6 istället för 10 för att jag så ofta fotograferar i befintligt (dåligt) ljus och för att 6 håller för vilken förstoring som helst så länge man tar i betraktningsavståndet i övervägningen.

5D ger betydligt renare bildfiler på t ex iso 1600 än pressad tri-x och även på iso 3200 så ger den användbara bildfiler. På senare tid har det ju kommit några modeller med bättre iso-prestanda, men 5D räcker ganska långt. Alla jazzbilder jag har upplagda här är fotade med 5D med iso-tal mellan 1000 och 3200. När det gäller dynamiskt omfång så får man ut något mindre än hos analog sv/v film men å andra sidan betydligt större omfång än hos analog dia och när man lärt sig dess begränsningar så upplever jag det inte i praktiken som ett stort problem. Upplösningsmässigt räcker det och blir över med 5D. Med bra objektiv får jag ut högre detaljupplösning i 5D-filerna än inskannade dior fotade med min Mamiya 645. För att få ut mest av 5D bör man dock fota i raw.

Där fick jag lite att tänka på... Låter dock som att jag inte ska behöva lida av någon kvalitetsförsämring, jämfört med min gamla analoga, av de trevliga jazzbilderna att döma. Nästa fråga är om det är klokast att köpa begagnat eller nytt. Hur är hållbarheten hos de digitala kamerorna? Åldras till exempel sensorn?

pärspektiv skrev:
Där fick jag lite att tänka på... Låter dock som att jag inte ska behöva lida av någon kvalitetsförsämring, jämfört med min gamla analoga, av de trevliga jazzbilderna att döma. Nästa fråga är om det är klokast att köpa begagnat eller nytt. Hur är hållbarheten hos de digitala kamerorna? Åldras till exempel sensorn?
Det största problemet med begagnad DSLR är som jag ser det att dom ofta tagit så många exponeringar. Utan filmkostnader så är det många som låter kameran "mata på" i seriebildsläge vilket gör att de digitala systemkamerornas slutare oftast fått arbeta mer än de analogas.

Ta reda på hur många exponeringar kameran gjort. För övrigt så ska det inte vara några problem med en 5D som har några år på nacken, har dock inget svar på huruvida sensorn åldras.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar