Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bra nikonobjektiv vs. canon eos 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

chad

Avslutat medlemskap
kära fotosidan-medlemmar.
jag har länge känt att min nikon d40 begränsar mig, då jag inte tycker att dess bildkvalitet med använding av kitobjektivet är tillräcklig. för någon vecka tappade jag dessutom kameran i marken, så objektivet är helt paj, men huset funkar fortfarande utmärkt.
jag gillar också själva kameran och dess litenhet, men jag vill ha något med bättre dof, alltså mer skärpedjups-förmåga. fullcencorn i canon eos 5d har lockat, köper den isf begagnat.
så frågan är:

ska jag köpa ett bra ljusstarkt objektiv till min d40 ELLER en canon eos 5d med mediokert objektiv?

svar mottages tacksamt.
rock on! /Siri Kristinsdóttir

Mondre

kära fotosidan-medlemmar.
jag har länge känt att min nikon d40 begränsar mig, då jag inte tycker att dess bildkvalitet med använding av kitobjektivet är tillräcklig. för någon vecka tappade jag dessutom kameran i marken, så objektivet är helt paj, men huset funkar fortfarande utmärkt.
jag gillar också själva kameran och dess litenhet, men jag vill ha något med bättre dof, alltså mer skärpedjups-förmåga. fullcencorn i canon eos 5d har lockat, köper den isf begagnat.
så frågan är:

ska jag köpa ett bra ljusstarkt objektiv till min d40 ELLER en canon eos 5d med mediokert objektiv?

svar mottages tacksamt.
rock on! /Siri Kristinsdóttir

Vet inte om du missförstått men en fullformatare ger mindre skärpedjup! Vill du har mer får du gå på Olympus 4/3

Mediokert objektivet låter ju verkligen jättebra!

Om du väljer en 5D så gå inte under ett Tamron 28-75 2.8 i kvalité.

Som du säkert vet så hänger det väldigt mkt tekniskt sätt och det som inte fotografen styr, hänger på objektivet, det är ofta det som ger olika bildkvalité.

Om du vill ha kort skärpedjup så är 5D nog ett vettigt val. Det finns enkla och bra objektiv som inte kostar så mycket, såsom 35/2, 50/1,8 och 85/1,8, vilka alla vid respektive bildvinkel ger dig kortare skärpedjup än vad du kan få med 40D, oavsett vilket objektiv du sätter på den.

Jag personligen tror det är som att jämföra en gamal folka med max 30 Hk mot en snabb modern turbobil då man snackar en D40 mot en eos 5D..

Och oavsett "mediokert" optiskt val så hade jag varenda dag året om hellre haft en Eos 5D än en D40..

Så byt kamera .. Sattsa inte mer pengar på en kamera som D40 om du kan handla en 5D... Just Eos 5D är en kamera jag själv skulle kunna tänka mig ur Canons sortiment.. Och detta trotts den är dag lite gamal som kamera sett..

jag menade såklart kort skärpedjup, fel av mig.
men ja, satsar nog på en 5d.
tack för svaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar