Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra mus för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)
Svaret är väldigt enkelt. Man jobbar inte med bildbehandling utan ritplatta och penna :)
Musen funkar bara när man ska klicka ut ankarpunkter till vektormasker.

/ Kalle

Jehoedeå! ;-) Jag har en Wacom-platta i en låda någonstans, men den är för gammal att få tag i drivrutiner till. Saknar den ibland, men saknar även skrivbordsplats att lägga en ny på. Och mus funkar alldeles utmärkt, när man väl hittat en som passar personen som ska använda den. Jag kör på det ett tag till ;-)

Styrkula

Jag har i många år använt en styrkula istället för mus....
Jag tycker att det fungerar helt lysande.....

Även jag har använt styrkula i många år. Styrkulor kräver förstås en tids tillvänjning, eftersom man arbetar även med tummen. Den kula jag använder är en Logitech Wireless Trackball M570, alltså en trådlös styrkula:
http://www.logitech.com/sv-se/product/wireless-trackball-m570?crid=8

Själv tycker jag att styrkulor är mycket bekvämare att använda än möss, och jag skulle inte drömma om att gå tillbaka till en vanlig mus. Undantaget är när man ska spela spel; till det passar en riktig spelmus bättre. Man kan ju ha både en styrkula och en vanlig mus för att växla mellan, beroende på vad man tänker göra

Själv använder jag en logitech M705. Funkar utmärkt till de lite grövre jobben och en Trust Flex Design ritplatta för de finkänsligare rörelserna. Den ritplattan är väldigt lik en musmatta. Tar nästan ingen extra plats.

Det funkar jättebra för mig.

Kommentarerna om ritplattor har väckt intresset för sådan på nytt... Den jag hade för ganska många år sedan var i storlek A6. När jag köpte den var jag rädd att den skulle kännas väldigt liten, men jag trivdes utmärkt med den.

Vad säger ni som använder ritplatta med moderna apparater och program, räcker det? För min del ska den användas med en skärm, för fotobildbehandling, inte illustrationer eller CAD. Borde inte A6 räcka ganska bra?

Köp en spelmus med sladd (dom flesta spelmössen har ju sladd) Själv kör jag med Logitech 518i och det har jag gjort sen den kom ut för många år sen.
Faktum är att jag har 5st :)

Tre st som jag använder på olika datorer. Och två st som jag inte packat upp än (lite som reserv)

Man kan ju förstå att MX 518 är en av dom mest använda av spelare om man kollar in Sweclockers forum om kringutrustning. Det är helt enkelt en skitbra mus, fast den har några år på nacken. Och det är bra på allt, inte bara spel ;)

MX 518 är helt enkelt en ikon när det kommer till möss!

Köp en spelmus med sladd (dom flesta spelmössen har ju sladd) Själv kör jag med Logitech 518i och det har jag gjort sen den kom ut för många år sen.
Faktum är att jag har 5st :)

Tack för tipset! Jag har sparat länk, blir kanske en sådan när min nuvarande rasar. Eller efterträdaren, den tycks vara på väg ut.

Jag håller på att trimma in mig på min nya Intuos5 Touch, Inte dum den heller! ;-)

Japp

Kör logitech trådlös mus med microUSB, sedan flera år tillbaka. Själv upplever jag inte precisionen vara direkt dåligt.
Vara vara skit som stör eller rent av dåliga drivrutiner. Kan även vara billighetsmus du har.

/Stefan R. Nilsson

Japp! den fungerar strålande i motsatts till nämnda microsoftmusen som är känslig för störrande signaler från t.ex. routern. Mycket bättre grepp och känsla också i logitechmusen. Tänker elda upp microsoftmusen i kväll som ren symbolhandling!

Jag letar också efter en mus. Helst en kabelsluten så man slipper byta batterier hela tiden.

Har DPI någon påverkan ö.h.t. när det kommer till möss?

I alla fall verkar Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 var bra och den ser inte ut att komma från yttre rymden som många andra möss gör.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94897

Har haft Logitech förut men deras känns plastiga och efter några år blir man trött på dem.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto