Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra mus för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Jag har en Logitech Performance MX mus som jag inte är riktigt nöjd med, min förra av samma sort funkade bättre. Musen är oprecis, svår att träffa exakt rätt med (i precisionsjobb) och ofta blir det eftersläpning typ ketchupflaskan.

OK, en ritplatta (digitaliseringsbord) kanske är bättre men medför större kostnad. Som jag skrev, tidigare möss har varit avsevärt mer precisa än den här. Det kanske spelar in att skärmen nu är bättre, med högre upplösning, liksom bildfilerna.

Jag har provat ändringar i programvaran från Logitech (inte imponerande...) och Kontrollpanelen - mus - pekaralternativ - förbättra pekarens precision men det hjälper dåligt. Exempel på problem: kurvverktyget i Lightroom är svårt att använda pga den dåliga precisionen.

Vad använder ni andra? Förslag på bra möss för ändamålet?

Jag har i många år använt en styrkula istället för mus. Om du tänker dig att man vänder upp och ner på musen (och ändrar form på den) så styr jag pekaren på skärmen genom att med fingrarna rulla på muskulan. Handen ligger i övrigt still på samma ställe, det enda jag rör på är fingrarna.

Jag tycker att det fungerar helt lysande, men tyvärr verkar de ha lagt ner just den modellen jag har.

Jag har i många år använt en styrkula istället för mus. Om du tänker dig att man vänder upp och ner på musen (och ändrar form på den) så styr jag pekaren på skärmen genom att med fingrarna rulla på muskulan. Handen ligger i övrigt still på samma ställe, det enda jag rör på är fingrarna.

Jag tycker att det fungerar helt lysande, men tyvärr verkar de ha lagt ner just den modellen jag har.

Jag provade en tidig modell för många år sedan, den övertygade inte. Men jag anar att det skett en viss utveckling där också ;-)

Får besöka något datorköptempel och kolla...

Möss med svans är i allmänhet betydlig mer exakta än sina svanslösa kusiner. Jag använder en Steelseries Sensei. Den är dels bra att spela med, men också för bildbehandling då jag kan ha olika profiler för olika program, med inställningar för känslighet, acceleration etc.

Kör logitech trådlös mus med microUSB, sedan flera år tillbaka. Själv upplever jag inte precisionen vara direkt dåligt.
Vara vara skit som stör eller rent av dåliga drivrutiner. Kan även vara billighetsmus du har.

/Stefan R. Nilsson

Möss med svans är i allmänhet betydlig mer exakta än sina svanslösa kusiner. Jag använder en Steelseries Sensei. Den är dels bra att spela med, men också för bildbehandling då jag kan ha olika profiler för olika program, med inställningar för känslighet, acceleration etc.

Ska kolla den nästa stadsbesök.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto