Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra monopod? (Enbensstativ)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har räknat på det lite. Jag är ca 180 lång. Stativet är 161 långt. Med ett huvud på 6 cm. Totalt 167 cm. + kamera, då sökaren är 7cm upp på kameran. Totala längden vid full utdragning är 174 cm. Alltså, jag kommer böja mig liiiite, vilket jag oftast gör när jag fotograferar för att bättre hålla balansen.

Jag är 182cm. Och sökaren är högre upp än mina ögon när jag använder samma monopod + monopod-huvud
 
Mina tre Canon kameror är mycket högre. Men det finns ju kameror i alla storlekar givetvis.
Sen ska du väl ha en snabb-platta under din kamera som du fäster i huvudet också
 
Nej, den ska sitta fast i kameran. Sen fäster du kameran/plattan i huvudet när du vill använda den. Precis som man gör med ett stativ och kulled till det.

Normalt så används ju en monopod när man har tele-objektiv. Och då fäster man som regel objektivet och inte kameran i monopoden/huvudet för att få bättre balans och viktfördelning
 
Nej, den ska sitta fast i kameran. Sen fäster du kameran/plattan i huvudet när du vill använda den. Precis som man gör med ett stativ och kulled till det.

Normalt så används ju en monopod när man har tele-objektiv. Och då fäster man som regel objektivet och inte kameran i monopoden/huvudet för att få bättre balans och viktfördelning

Det vet jag, men kanske lite dåligt ordval. Vad jag menade var att du måste fästa snabbplattan i nånting, den sitter ju fast i kameran men att fästa den och kameran i stativet. Det fästet sitter i huvudet.
 
Förstår inte riktigt din poöng. Vad jag tror du menade var att du har ett stativ med vridlås och det gillar inte du så mycket? Och du tycker att snäpplås är bättre? Eller har jag fel?

Du har rätt. Jag gillar snäpplås mycket bättre än vridlås eftersom det går fortare att öppna och stänga snäpplås. Manfrotto 681B har snäpplås så jag tycker att det är ett bra val.
 
Du har rätt. Jag gillar snäpplås mycket bättre än vridlås eftersom det går fortare att öppna och stänga snäpplås. Manfrotto 681B har snäpplås så jag tycker att det är ett bra val.

OK. Jag hade för mig att vridlås var bättre/gick snabbare att använda. Hade du ett halvkasst, billigt stativ med vridlås? Tror du det är skillnad på det och ett t.ex Gitzo?
 
Jag kommer inte ihåg vad det kostade, men halvkasst tycker jag inte att det är. Det är stabilt, men det går inte att komma ifrån att vridlås är långsammare än snäpplås. Jag tror inte att märket spelar så stor roll för det.
 
Jag kommer inte ihåg vad det kostade, men halvkasst tycker jag inte att det är. Det är stabilt, men det går inte att komma ifrån att vridlås är långsammare än snäpplås. Jag tror inte att märket spelar så stor roll för det.

Ok. Jag tänkte mer att märket, Gitzo, brukar göra kvalitets grejer så om du kanske hade ett av mindre bra kvalitet så att skruvlåsen blev långsamma.

Jag har själv lite dåliga minnen från snäpplås i och med att mitt nuvarande tripod-stativ är ett gammalt Cullman från typ -03, och de snäpplåsen är utomordentligt dåliga och tröga, därför letade jag först efter stativ med vridlås. Men visst, 681B's lås borde vara mycket bättre än dem.
 
Gitzos skruvlås är mycket snabbare och bättre än det på 681B som du köper. Jag har Manfrotto 681 och 681B. Men även Gitzo GM 5541 och flera Gitzo stativ. Gitzo's lås är flera gånger snabbare än de på Manfrotto 681. Du öppnar ju alla låsen på alla benen sammtidigt med en rörelse på gitzo grejorna. På 681an för du ju öppna benen ett i taget vilket tar mycket längre tid. Du måste även spänna 681an lås med jämna mellanrum för de blir för lösa. Du får en skruv med monopoden till det, när du köper den
Men Gitzo kostar också mer
 
Har Gitzo GM 5541 en enda vridbar ring som låser (eller låser upp) alla sektioner samtidigt?
 
Har Gitzo GM 5541 en enda vridbar ring som låser (eller låser upp) alla sektioner samtidigt?

Nej, med vridlås kan du ta tag i alla lås samtidigt och låsa upp, vad jag förstår. Däremot har Velbon två stativ där du kan ta tag i foten och låsa upp alla ben samtidigt, kallat L 50 och M 50. Dock så är de ganska klena.
 
OK, det snabbar på första upplåsningen, men om låsningen måste göras per vridlås så blir det ju långsamt igen.
 
681an är en mycket bra monopod, men tung

Är mycket förtjust i mitt, men jag blev lite överraskad när jag kände tyngden första gången. Det är en rejäl "påle" som inte kommer svika Dig i stabilitet och är snabbjobbad. Foto med långa brännvidder utan IS är klart enklare. Men, när jag slänger på mitt 100-400 på min 40D med batterigrepp och monterar allt på 681an, har jag en rejäl pjäs konka på i spenaten. Det avgjorde inte för min del, men det kan vara bra ha med det i beslutsunderlaget, om man eftersöker lättaste lösningen för långa marcher i svenska fjällen. typ. Bra som defensivt vapen i urban miljö kvällstid dock. Lite ninjastuk ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.